Bensintillsats istället för förgasarrengöring

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
Om man är snål som jag och kör vanlig 95 okt i alla trädgårdsmaskiner så kan jag varmt rek att hälla i 1-2% tvåtaktsolja inför vinterdvalan för då kläggar inte förgasarna igen. Men jag har aldrig fått problem med någon förgasare typ att den sabbat något gummi pga etanolen som är i soppan.

Jag är inte "dumsnål" - ursäkta uttrycket men jag sätter både min klippare och icke desto minst min egen hälsa i första rummet. Jag kan gärna köpa 10 par LEE och Levis jeans i nyskick/bättre beg på Sellpy för 50 kronor styck istället för att betala uppåt en tusenlapp styck för dom. Men eftersom jag inte "mekar" själv utan är helt utlämnad till verkstädernas timdebiteringar så gör jag allt för att prylarna ska hålla så länge som möjligt innan de behöver hamna på verkstaden.
 

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
...och vill man sota ur en motor (som varken har EFI, O2-sensor eller kat) på bonn-vis kan man varva rätt hårt och spruta rejält med spolarvätska (dvs vatten/etanolblandning) rakt in i insuget så att den börjar storkna. Det finns väl ingen egentlig anledning att göra på det sättet då avlagringarna på ventilerna fortfarande kommer att sitta kvar, det enda som blir rent är ovansidan på kolvarna och resten av förbränningsutrymmet i topplocket. Är man "anal" med invärtes renlighet rekommenderas att mappa/justera motorn för E85.

Kanske ska tillägga att jag redan har en flaska Kemetyl Ki Akut hemma ståendes så tanken var väl inte att jag skulle gå och köpa en ny flaska. Vissa har ju påstått när det gäller sådana här "preparat" att de skadar både slangar och packningar dvs att de torkar ut vissa detaljer på motorerna. Oavsett om det är bilar, hojjar eller motorgräsklippare.

Här är några bilder på klipparen jag köpte:

Byggahus.se: Har köpt en "begagnad" Klippo men... vad har jag egentligen köpt?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag är inte "dumsnål" - ursäkta uttrycket men jag sätter både min klippare och icke desto minst min egen hälsa i första rummet. Jag kan gärna köpa 10 par LEE och Levis jeans i nyskick/bättre beg på Sellpy för 50 kronor styck istället för att betala uppåt en tusenlapp styck för dom. Men eftersom jag inte "mekar" själv utan är helt utlämnad till verkstädernas timdebiteringar så gör jag allt för att prylarna ska hålla så länge som möjligt innan de behöver hamna på verkstaden.

Helt rätt man slipper rengöring av förgasare med alkylatsoppa och skruvar man inte själv skulle jag också kört akrylat. Jag skruvar åt svärföräldrarna så dem har jag tvingat köra akrylat mest för att jag ska slippa skruva:D
Men en sak jag inte kan förstå är att du fått problem med briggsmotorers förgasare jag har kört Briggs i 50 år nu och inte en enda förgasare har behövt någonting inte ens en packning!? I de förgasare jag har på alla briggs är de inga membran de ser ut som vanliga moppefuggar. Däremot röjsågar/motorsågar mm med membranförgasare har jag såklart fått byta membran då o då och de är säkert etanolen.

Ang ursotning så är Tripack helt otroligt bra kolv och ventiler samt förbränningsrum blir så rent att om man skruvar isär motorn efter x anta timmar körda så ser de helt nya ut inte en sotfläck någonstans.
https://verktygsboden.se/braensleti...MIz-WOn5Gp6gIVkE0YCh2eWwNZEAQYASABEgK0t_D_BwE
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vad beträffar Klippos B&S-motorer så har verkstaden själva berättat att många får byta detta förbannade "förgasarmembran" nästan varje år. Om det gäller generellt alla B&S-motorer eller bara vissa modeller alt årgångar vet jag inte. Själv har fått byta membran 3 gånger och förgasare två gånger under dessa 13 år. Men då klipper jag mycket åt mina vänner och inte mara min egna gräsmatta. Efter sista förgasarbytet så gav jag bort klipparen till gubben jag köpte min nya begagnade klippare av som den här tråden handlar om.

Det gäller inte alla B&S motorer. Bara vissa modeller. Osäker på tidsperiod. En ny klippare nu borde tåla det med tanke på att i stort sett alla länder har etanolinblandning i bensinen.
Om jag inte missminner mig alldeles så är det deras motorer med pulsa-jet förgasare där membranet inte tål etanol.
Jag tror att dom numera har ett membran som tål etanol men det ska jag låta vara osagt.
Jag gjorde så att jag letade reda på en gräsklippare som inte hade Briggs & Stratton motor. (Jag tror det är en Honda-motor i den jag har). Jag har i alla fall inte märkt av några problem alls på ganska många år.
 

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
Helt rätt man slipper rengöring av förgasare med akrylatsoppa och skruvar man inte själv skulle jag också kört akrylat. Jag skruvar åt svärföräldrarna så dem har jag tvingat köra akrylat mest för att jag ska slippa skruva:D
Men en sak jag inte kan förstå är att du fått problem med briggsmotorers förgasare jag har kört Briggs i 50 år nu och inte en enda förgasare har behövt någonting inte ens en packning!? I de förgasare jag har på alla briggs är de inga membran de ser ut som vanliga moppefuggar. Däremot röjsågar/motorsågar mm med membranförgasare har jag såklart fått byta membran då o då och de är säkert etanolen.

Ang ursotning så är Tripack helt otroligt bra kolv och ventiler samt förbränningsrum blir så rent att om man skruvar isär motorn efter x anta timmar körda så ser de helt nya ut inte en sotfläck någonstans.
https://verktygsboden.se/braensleti...MIz-WOn5Gp6gIVkE0YCh2eWwNZEAQYASABEgK0t_D_BwE

Jag ska inte låta gammalmodig och påstå att allt var bättre förr. För det var det DEFINITIVT inte. Men många saker höll högre kvalitet förr dvs de höll längre innan de gick sönder. Jag köpte min första Klippo 1975 när vi byggde huset här på Öland. Och den tror jag aldrig var på verkstad över huvud taget utan det enda jag gjorde själv med den var byte av motorolja varje höst och bytte luftfilter och stift på den vartannat till vart tredje år. Där går väl gränsen för vad jag själv fixar. :va

Det finns ju något som går under benämningen landhöjning här i Sverige. Hur det hänger ihop ska jag inte fördjupa mig i eftersom även havet som omsluter Norden höjer sig. Så egentligen borde det jämnas ut i längden. Fakta däremot är att stenarna som ligger i marken på vår fastighet stiger upp ur marken med någon mm per år och helt plötsligt våren 2007 när vi kom ner till Öland och skulle klippa gräsmattan så körde jag på en sten med klipparen och krökte vevaxeln. Klipparen var då 32 år gammal och verkstaden tyckte jag skulle köpa en ny klippare och då blev det denna Klippo Triumph som hållit i 13 år.
Ja, 13 år är otroligt kort livslängd för "evighetsmaskinen" Klippo. Problemet är att på de två billigaste klipparna - Triumph och Champion - sitter det - PLASTFÖRGASARE (B&S-motorer). Och det säger sig självt att en förgasare som sitter på det varma motorblocket ska vara gjord av metall och inte av plast. Med stor sannolikhet satt det metallförgasare på alla klippare förr dvs på 1900-talet. Men allt ska ju besparas in på så där är väl följden av att klippare tillverkade senare år har dessa membranproblem.

På den begagnade klippare jag köpt nu är det metallförgasare. :tummenupp

Tack för länken till Tripak Bensin Booster. Ska inledningsvis testa och skvätta i lite Kemetyl Ki Akut eftersom jag ändå har en flaska ståendes.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
När jag ställer bort skotern brukar jag använda bränslestabilisator. Om det ger något vet jag faktiskt inte men jag har aldrig dränerat förgasarna på den och den har startat efter en sådär 20 knyck efter säsongsuppehållet i många år nu.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
PLASTFÖRGASARE


Typ 2014 var jag på en fabrik i Eskilstunatrakten, en anonym legotillverkare. I produktionslinjen såg jag plötsligt något som såg ut som pyttesmå vevhus i orange plast. Vid en närmare titt så visar det sig vara just vevhus, eller motorblock om man så vill. Dessa skulle alltså bli Husqvarna röjsågar....IM KIDDING U NOT:(
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
PLASTFÖRGASARE (B&S-motorer). Och det säger sig självt att en förgasare som sitter på det varma motorblocket ska vara gjord av metall och inte av plast. Med stor sannolikhet satt det metallförgasare på alla klippare förr dvs på 1900-talet. Men allt ska ju besparas in på så där är väl följden av att klippare tillverkade senare år har dessa membranproblem.
Har kört 12år(hittills)med plastförgasare utan några membranbyten och den klipparen har aldrig fått smaka alkylat.
 
Last edited:

Rickard

Lugnt och fint
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
TRX 850, GSX-R 750Y
Hej, några tips så slipper man de flesta bränslerelaterade problem, både i gräsklippare och andra motorer.

1. Följ motortillverkarens rekommendationer om modern bensin, ex Briggs & Stratton:
https://www.briggsandstratton.com/n...stabilizer-by-briggsandstratton-stratton.html

i korthet, tillsätt STA-BIL Storage till bensinen när du tankar så håller sig bensinen fräsch 2 år. Inga problem.
https://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Hansenracing/Startsida.aspx#/car/freetext/sta-bil

2. Alkylat - kan med fördel användas i 2-taktare där oförbränd bensin kommer ut i avgaserna.
I 4-taktare är det oftast kass att använda alkylat. Alkylat har normalt oktantal på låga 93, har annan densitet och förbränningstemperatur som leder till sämre förbränning och ibland giftigare avgaser. Plus att alkylat kan förstöra bränslesystem och motor då alkylat oftast inte uppfyller tillverkarens krav på bränslet.
Läs gärna mer på spbi.se som bl.a. skriver "Du skall inte köra din bil på alkylatbensin, då detta bränsle inte uppfyller de krav som biltillverkare ställer."
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Finns knappast några nackdelar att köra gräsklipparen på alkylat förutom priset då.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är de någon som har koll på om alla Alkylatmärken är lika bra eller är de något märke man ska undvika? Jag är bara bekant med Aspen och den är ju bra dvs ger inga avlagringar och luktar gott i röken :) Jag antar OK`s vers är billigare men är den lika bra för hälsan och lukt samt avlagringar?
Har någon provat Hur är Biltemas Alkylat 159kr 3 L (dyrt)
Jula är nog billigast 5l
https://www.jula.se/catalog/tradgar...dgardsmaskiner/branslen/alkylatbensin-624026/
https://www.biltema.se/fritid/tradg...dsmaskiner/alkylatbensin-2-takt-2--2000042390
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top