Bensintillsats istället för förgasarrengöring

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag har alltid kört me den högre oktanhalten på alla hojar å de har funkat bättre.... Etanol har jag inte kört någon hoj på, men bil ända upp till 70% me bra resultat. Utan att de varit någon "Flexi" modell.... Piggare å mer ork i maskin, men mer svårstartad på vintern utan motorvärmare..... Angående "Undermedel" som man häller i tanken är någe jag tycker man ska undvika.... Enklast å säkrast är byt till färsk soppa å rengör förgasaren;na...


Om du har..."Jag har alltid kört med den högre oktanhalten på alla hojar å de har funkat bättre".... Men? Hur vet du att dom funkat bättre, när du aldrig har kört dom på lägre oktantal:D
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om du har..."Jag har alltid kört med den högre oktanhalten på alla hojar å de har funkat bättre".... Men? Hur vet du att dom funkat bättre, när du aldrig har kört dom på lägre oktantal:D

Haha... Du har så rätt i de.. Klart jag kört förut på lägre oktantal .... Får skylla på att de va sent igår kväll å trött i mössan... Så de vart lite fel skrivet..... :)
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Biologiskt eller organiskt. I vart fall - är det bättre att ha tanken full på vintern än halvfull? Är det bättre att hojen står i utetemp än i varmgarage på vintern? Kan tänka mig att nedbrytningen av bensinen går snabbare ju varmare det är varför vinterkylan rimligen borde vara bättre än inomhustemp.

Att tömma "fuggarna" lär väl knappast vara realistiskt för genomsnittshojägaren.

Jag brukar hälla i full tank med alkylatbensin på hösten, mest för den långa hållbarheten (3 år vs 3 mån för 95 okt). Full tank p.g.a. det som brukar ge mest besvär när det ska startas på våren är vatten i bensinen. Vattnet kommer från luften och med toppfylld tank blir det helt enkelt mindre volym luft i tanken som kan kondensera ut vatten.
Av samma anledning skulle man nog vilja ha hojen i varmgarage över vintern, inte bara för mysmekfaktorn utan för att slippa temperaturväxlingarna som gör att vattenångan i luften kondenserar när det blir kallare.
Med det sagt så har jag haft mina hojar i kallgarage alla vintrar sen jag skaffade hoj 2011 och jag kan inte säga att jag haft några problem p.g.a. det.

Tömma förgasarna är plätt-lätt så länge man inte behöver ta bort några kåpor vilket man väl ändå brukar göra om man ska göra nån form av service under vintern.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Vrida av soppakranen & skruva ur dräneringsskruvarna? På en hoj utan kåpor tar detta typ 30sek?
Har man kåpor får man väl lyfta tanken, så 5min?

Vrid av kranen starta hojen och kör tomt funkar fint. :tummenupp
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Min soppa ser ungefär lika dan ut efter 1-2år och funkar utmärkt att köra på, samt förvara i div fordon.
Men det är sant, tankomaten ger mej nog bättre soppa än till alla andra:D
 

OldschoolGixxer

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Umeå
Hoj
Gsx-r 1100 -90
Hej!
Nu är det sån tur att på 535:an kan man rengöra förgasarna utan att ta bort dem från hojen. Bara ta loss flottörkopparna från vänster sida, munstyckeshållaren där innanför, samt rengöra lågfartsmunstycket som sitter i denna. Sen kommer hojen gå fint...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har fått ett bra tips av OldschoolGixxer ovan.
Jag har aldrig gjort nått särskilt vare sig på 1960-talet när jag började köra hoj eller från 2009 när jag började igen.
Utom att fylla tanken innan vintern för att minska kondensen i tanken.
Och vad det gäller spriten i bensinen så fick man förr köpa den på bensinstationerna för att tillsätta till bensinen. Så kallad förgasarsprit. För att undvika isbildning i förgasaren. Vintertid.
Nu förtiden innehåller all bensin sprit. Så man slipper tillsätta förgasarsprit för att ta hand om kondensvatten i tanken.
Bra VA? Att det är sprit i bensinen !
Vad det gäller 95 Oktan så fick Motorrad vid ett test på högfartsbana Nardo 2010 motorras på några hojar vid fullgas minut efter minut. Något som jag gissar du bara klarar vid motorvägskörning.
Så planerar du motorvägskörning där du tänker ligga på fullgas minut efter minut så kan 98-Oktan vara att föredra.
Annars behövs 98 Oktan inte.
Vad står det i instruktionsboken?
Minst 95 Oktan gissar jag. Och då duger 95 Oktan. Utom just om du planerar
motorvägskörning där du tänker ligga på fullgas minut efter minut, då kan 98-Oktan vara att föredra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Den går bra utom när jag kör på mycket låga varv då hackar den lite... väldigt lite.

Varför jag undrar beror på att jag har en kompis som säljer trädgårdsmaskiner typ motorgräsklippare, röjsågar osv och han visade för något år sedan hur dålig vår bensin är. Han hade tappat två olika glasflaskor fulla med bensin och sedan skruvat på locket på flaskorna. Den ena flaskan med vanlig 95 oktan och den andra flaskan med alkylatbensin. Sedan hade han låtit flaskorna stå något år. Alkylatflaskan var lika fin och kristallklar men flaskan med 95 oktan var så grumlig så man inte ens kunde se genom flaskan. Dvs vanliga 95 oktan bensinen var ingen vacker syn.

Men att tanka hojen med alkylatbensin för 24.50 litern är ju knappast aktuellt.

Om du tänkte köpa hojen för att sedan låta den stå några år så kan kanske alkylatbensinen vara en idé. Så länge du kör hojen så är det ingen större skillnad mot vanlig handelsbensin. Jag har aldrig varit med om att jag klarat mig mer än kanske 4-5 månader mellan tankningar. (Beroende på hur lång vintern varit)
Alkylatbensinen har sin plats i arbesredskap, typ röjsågar, motorsågar, gräsklippare mm där du inte har någon avgasrening alls och du dessutom går och drar i dig avgaserna hela tiden. till ett fordon blir det bara onödigt dyrt.

Många hojar går lite ojämnt på låga varv. dom vill oftast ha betydligt mer varv än en bilmotor för att gå riktigt jämnt. Bilen går utmärkt att köra i 50 på högsta växeln med kankse 1200-1300 varv utan att den protesterat. Ingen av hojarna jag haft har gått speciellt mjukt och fint under sådana omständigheter.
Det beror delvis på att man har lättare balanshjul mm i hojar för varvvilligheten. Är det en twin så bidrar det en del till det också då det är färre arbetstakter för ett givet antal varv på vevaxeln.

Vad gäller skillnaden mellan 95 och 98 oktan så är det inget som du kommer att märka någon skillnad av.
Dom enda motorer som tjänar något på att tanka 98 oktan är väldigt högtrimmade motorer och vissa torbomotorer. Min bil reducerar tändförställningen så att jag tappar vrid från 380 till 350 om jag tankar 95 oktan plus att den börjar misstända lite. Men då har den en turbo som laddar till ca 2,15 bar adsoluttryck.
Har du tokplanat toppen så du har väldigt hög komp kan du också tjäna på det.
Men för kanske 99 procent av den bensindrivna fordonsparken i sverige så är det ingen som helst skillnad på 95 och 98 oktan. Det är i stort sett samma energiinnehåll och båda sorterna har tillräckligt hög knackningsbeständighet för att motorn skall kunna gå fullt ut.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag ser inga beläggningar alls i de förgasare jag tar isär som stått 1-4 år med vanlig 95okt soppa "i flotörhus" Däremot just efter att blyet försvann och några år framöver 90 tal---? så kunde man knappt gå in på affären innan förgasaren såg ut som en kalkad sjö invändigt.

Jag har slutat riva förgasare i förebyggande serviceåtgärd för att de stått några år odränerade, de är helt onödigt för dagen soppa är helt klart bra för långvarig stillestånd upp till 3-4år ivf som min forskning sträcker sig till.

Däremot de förgasare jag dränerat har visat erodering kalklignade ytskikt så jag förespråkar odränerade fuggar numera.
 
Last edited:

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
Har just lite akut köpt en gammal motorgräsklippare. En Klippo som är ett ihopplock. Dock av original Klippokomponenter. Hur gammal klipparen eller delarna är har jag ingen aning om. Men den går som en klocka dvs perfekt. Men med tanke på att den med stor sannolikhet körts på vanlig bensinmacksbensin 95 oktan, och det vet vi ju alla som har ägt hojjar att detta är ett jävla skitbränsle. :( Åtminstone om det blir ståendes i förgasaren/insprutningen över vintern. På det sättet är ju alkylatbensin bättre även om den har lägre energiinnehåll. Så min fråga gäller topic i denna tråd - köra med Kemetyl Ki akut några tankar för att rengöra både bränslesystem och ev få bort lite sot inne i motorn? Eller räcker det med att helt och hållet gå över till akylat?

Ledsen att jag som första inlägg lyfter en så gammal tråd. :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Var rädd om dig själv och tanka alkylat. Det är bortkastade pengar att köpa "undermedel" för bensinen. Varför vill du ha bort sot från motorn om den fungerar bra? Lägg den tiden och pengarna på att ta en kall bersabira efteråt istället.
 

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
Var rädd om dig själv och tanka alkylat. Det är bortkastade pengar att köpa "undermedel" för bensinen. Varför vill du ha bort sot från motorn om den fungerar bra? Lägg den tiden och pengarna på att ta en kall bersabira efteråt istället.

Tack för ditt snabba svar. Jo, jag kör alltid med alkylat i mina motorklippare. Inte bara för motorns skull utan lika mycket för min egna hälsa. Men jag formulerade kanske frågan lite fel... rengör även alkylatbensin bränslesystemet och ev motorn från sot? Men det kanske är för mycket begärt.

Minns för många årtionden när jag själv var tonåring att farsan hällde någon form av "sotningssats" i bensintanken just för att sotet inne i motorn skulle försvinna. Och nog troligen försvann sotet. Det bolmade som en gammal Mercadiesel ur avgasröret ett tag.

Jo, du har säkert rätt. Bättre att lägga kulorna på lite egna nöjen än att betala höga belopp för några dl Ki Akut. :rock
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tack för ditt snabba svar. Jo, jag kör alltid med alkylat i mina motorklippare. Inte bara för motorns skull utan lika mycket för min egna hälsa. Men jag formulerade kanske frågan lite fel... rengör även alkylatbensin bränslesystemet och ev motorn från sot? Men det kanske är för mycket begärt.

Minns för många årtionden när jag själv var tonåring att farsan hällde någon form av "sotningssats" i bensintanken just för att sotet inne i motorn skulle försvinna. Och nog troligen försvann sotet. Det bolmade som en gammal Mercadiesel ur avgasröret ett tag.

Jo, du har säkert rätt. Bättre att lägga kulorna på lite egna nöjen än att betala höga belopp för några dl Ki Akut. :rock

För en del gräsklippare så finns det en till anledning att köra på alkylatbensin.
Framför allt Klippo verkar under ett stort antal år ha haft pippi på att använda sig av motorer från Briggs & Stratton försedda med en membranförgasare med ett membran som inte tål etanolen i handelsbensin.
Dvs om man råkade köpa en sådan och körde den en sommar på vanlig bensin så var den nästintill okörbar nästa säsong om man inte först renoverade förgasaren och bytte membranet.
En av dom sämre idéerna om man frågar mig. McCullogh, Huskvarna m fl har såvitt jag vet inte använt samma förgasare i sina klippare och har därmed inte det problemet.

Dvs utöver att alkylatbensinen ger renare avgaser från gräsklipparen vilket ju har betydelse om du ska gå efter och dra i dig avgaserna någon gång i veckan så kan vissa klippare faktiskt haverera på väldigt kort tid av handelsbensin pga valet av förgasare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Om man är snål som jag och kör vanlig 95 okt i alla trädgårdsmaskiner så kan jag varmt rek att hälla i 1-2% tvåtaktsolja inför vinterdvalan för då kläggar inte förgasarna igen. Men jag har aldrig fått problem med någon förgasare typ att den sabbat något gummi pga etanolen som är i soppan.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Vanlig fotogen eller diesel är samma som burkarna som som säljs- lite sämre men nästan.

Samma sak nästan till 100%

En 1/4 dl fotogen eller blankdiesel i en hojtank eller en liter i en biltank på 60 då och då är samma sak.

Lacknafta är samma också.


Var 25-50 tankning - det är inte ens nödvändigt med dagens rena soppa i.g
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...och vill man sota ur en motor (som varken har EFI, O2-sensor eller kat) på bonn-vis kan man varva rätt hårt och spruta rejält med spolarvätska (dvs vatten/etanolblandning) rakt in i insuget så att den börjar storkna. Det finns väl ingen egentlig anledning att göra på det sättet då avlagringarna på ventilerna fortfarande kommer att sitta kvar, det enda som blir rent är ovansidan på kolvarna och resten av förbränningsutrymmet i topplocket. Är man "anal" med invärtes renlighet rekommenderas att mappa/justera motorn för E85.
 

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
För en del gräsklippare så finns det en till anledning att köra på alkylatbensin.
Framför allt Klippo verkar under ett stort antal år ha haft pippi på att använda sig av motorer från Briggs & Stratton försedda med en membranförgasare med ett membran som inte tål etanolen i handelsbensin.
Dvs om man råkade köpa en sådan och körde den en sommar på vanlig bensin så var den nästintill okörbar nästa säsong om man inte först renoverade förgasaren och bytte membranet.
En av dom sämre idéerna om man frågar mig. McCullogh, Huskvarna m fl har såvitt jag vet inte använt samma förgasare i sina klippare och har därmed inte det problemet.

Dvs utöver att alkylatbensinen ger renare avgaser från gräsklipparen vilket ju har betydelse om du ska gå efter och dra i dig avgaserna någon gång i veckan så kan vissa klippare faktiskt haverera på väldigt kort tid av handelsbensin pga valet av förgasare.

Vad beträffar Klippos B&S-motorer så har verkstaden själva berättat att många får byta detta förbannade "förgasarmembran" nästan varje år. Om det gäller generellt alla B&S-motorer eller bara vissa modeller alt årgångar vet jag inte. Själv har fått byta membran 3 gånger och förgasare två gånger under dessa 13 år. Men då klipper jag mycket åt mina vänner och inte mara min egna gräsmatta. Efter sista förgasarbytet så gav jag bort klipparen till gubben jag köpte min nya begagnade klippare av som den här tråden handlar om.
 

Öland Turist

Medlem
Gick med
29 Jun 2020
Ort
Öland
Hoj
2019 Honda CB300R
När blev det OK med reklam i avataren?

Nu har SH själva raderat min avatar så nu kan du sova lugnt, vännen min. Tyckte bara att avataren/min hemsida kunde presentera mig lite bättre än att bara anonymt kalla mig för ex Kalle Kula.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top