Bensintillsats istället för förgasarrengöring

Blond Bimbo

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Trekanten
Hoj
2001 Yamaha XV535 Virago
Har köpt en gammal Yamaha XV535 Virago som har stått still några år men som bara gått knappa 1K mil som säkerligen behöver få förgasarna rengjorda med tanke på den bedrövliga besinen vi måste betala uppåt 15 kronor litern för. Tänkte istället köpa Biltemas Bensintillsats som sägs rengöra förgasaren, insprutare och bensinledningar.

Hur effektivt är detta eller är det bara att slänga pengarna i sjön?
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Går den bra så är det väl bara att slänga i lite, skadar säkert inte. Går den inte bra så gör en ordentlig rengöring, ur med förgasarna, plocka isär etc. Sen efteråt kan du säkert slänga i lite sånt där i tanken. Tvivlar till 102% att det kan ersätta en riktig rengöring.
 

Blond Bimbo

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Trekanten
Hoj
2001 Yamaha XV535 Virago
Går den bra så är det väl bara att slänga i lite, skadar säkert inte. Går den inte bra så gör en ordentlig rengöring, ur med förgasarna, plocka isär etc. Sen efteråt kan du säkert slänga i lite sånt där i tanken. Tvivlar till 102% att det kan ersätta en riktig rengöring.
Den går bra utom när jag kör på mycket låga varv då hackar den lite... väldigt lite.

Varför jag undrar beror på att jag har en kompis som säljer trädgårdsmaskiner typ motorgräsklippare, röjsågar osv och han visade för något år sedan hur dålig vår bensin är. Han hade tappat två olika glasflaskor fulla med bensin och sedan skruvat på locket på flaskorna. Den ena flaskan med vanlig 95 oktan och den andra flaskan med alkylatbensin. Sedan hade han låtit flaskorna stå något år. Alkylatflaskan var lika fin och kristallklar men flaskan med 95 oktan var så grumlig så man inte ens kunde se genom flaskan. Dvs vanliga 95 oktan bensinen var ingen vacker syn.

Men att tanka hojen med alkylatbensin för 24.50 litern är ju knappast aktuellt.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Då tänker jag att du antingen bara kan köra slut på några fulltankningar och se om den inte blir helt bra sen, kan ju behövas ett gäng mil så den blir ordentligt genomkörd. Eller för all del släng i lite medel. Jag tror att man ska vara beredd på att den kan gå lite sämre med medlet i, för att sen gå bättre igen.
 

Blond Bimbo

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Trekanten
Hoj
2001 Yamaha XV535 Virago
Då tänker jag att du antingen bara kan köra slut på några fulltankningar och se om den inte blir helt bra sen, kan ju behövas ett gäng mil så den blir ordentligt genomkörd. Eller för all del släng i lite medel. Jag tror att man ska vara beredd på att den kan gå lite sämre med medlet i, för att sen gå bättre igen.
Får jag fråga... ni som kör hoj - tankar ni 95 oktan eller 98 oktan? Kan tänka mig att 98 oktan är "renare" än 95 oktan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Får jag fråga... ni som kör hoj - tankar ni 95 oktan eller 98 oktan? Kan tänka mig att 98 oktan är "renare" än 95 oktan.

Jag tankar 98, inte för att det gör någon jättestor skillnad men det gör åas inte heller någon jättestor skillnad på pengen heller, och det känns bättre. :hihi
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Får jag fråga... ni som kör hoj - tankar ni 95 oktan eller 98 oktan? Kan tänka mig att 98 oktan är "renare" än 95 oktan.

Det är inga bekymmer med bensinen så länge du inte lagrar den, dvs vinterförvaring töm systemet eller kör igenom akrylatbensin.

Det är mycket skit i både 98 och 95, det är tillsatsern som blir kvar när bensinen dunstar som bildar avlagringar i spridare och förgasare. Om vi ska tro Shell's marknadsföring så innehåller V-power mer rengörande ämnen som ska förbättra förbränningen, men den är högst troligen lika dålig när det gäller avlagringar.

Jag hade bekymmer förra året med spridarna, körde genom en flaska cleaner sen gick den bra igen. Så visst funkar det när det är mindre blockader.
 

Blond Bimbo

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Trekanten
Hoj
2001 Yamaha XV535 Virago
Jag tankar 98, inte för att det gör någon jättestor skillnad men det gör åas inte heller någon jättestor skillnad på pengen heller, och det känns bättre. :hihi
Jag hade fått för mig att 98 oktan var helt befriad från etanol men efter lite googlande får jag fram att både 95 och 98 oktan innehåller 5% etanol. Går det inte att få tag i etanolfri bensin i Sverige?
 

Blond Bimbo

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Trekanten
Hoj
2001 Yamaha XV535 Virago
Det är inga bekymmer med bensinen så länge du inte lagrar den, dvs vinterförvaring töm systemet eller kör igenom akrylatbensin.

Det är mycket skit i både 98 och 95, det är tillsatsern som blir kvar när bensinen dunstar som bildar avlagringar i spridare och förgasare. Om vi ska tro Shell's marknadsföring så innehåller V-power mer rengörande ämnen som ska förbättra förbränningen, men den är högst troligen lika dålig när det gäller avlagringar.

Jag hade bekymmer förra året med spridarna, körde genom en flaska cleaner sen gick den bra igen. Så visst funkar det när det är mindre blockader.
Så en bra idé kan vara att tanka en full tank Shell V-power då och då? Är V-powern etanolfri?
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Så en bra idé kan vara att tanka en full tank Shell V-power då och då? Är V-powern etanolfri?

Garanterar inget men det skadar iaf inte! Nej V-powern (99 oktanig btw) är inte etanolfri. Tror faktiskt inte det finns någon mack-bensin utan etanol i dagsläget. Det var väl Statoils 98a som höll ut längst, men även den har väl etanol idag.

Eventuellt om marin-stationerna har det?
 

MiggeG

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
CBR600F2 -92
Jag matar också hästarna med 98 just för att det känns bättre och skillnaden inte är så stor på de distanser jag kör. Dunkade i en bränsletillsats i min Renault Clio en gång och upplever faktiskt att den startar lite bättre efter det.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Biltemas är nog skit som mycket annat därifrån, men redlines bränslerengöring är riktigt grym! Har använt den några år med gott resultat, den löser oxider mkt väl.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den går bra utom när jag kör på mycket låga varv då hackar den lite... väldigt lite.

Varför jag undrar beror på att jag har en kompis som säljer trädgårdsmaskiner typ motorgräsklippare, röjsågar osv och han visade för något år sedan hur dålig vår bensin är. Han hade tappat två olika glasflaskor fulla med bensin och sedan skruvat på locket på flaskorna. Den ena flaskan med vanlig 95 oktan och den andra flaskan med alkylatbensin. Sedan hade han låtit flaskorna stå något år. Alkylatflaskan var lika fin och kristallklar men flaskan med 95 oktan var så grumlig så man inte ens kunde se genom flaskan. Dvs vanliga 95 oktan bensinen var ingen vacker syn.

Men att tanka hojen med alkylatbensin för 24.50 litern är ju knappast aktuellt.
Fast det där är ju att jämföra äpplen med morötter. Bensin är ju ett biologiskt ämne, eller rättare sagt, det är en väldigt heterogen blandning av olika biologiska ämnen, som alla är olika stabila. Det är bland annat därför man inte ska långtidsförvara hojen med halvtank, det minskar oxidationen att ha tanken full. Av samma anledning ska man inte låta hojen stå över vintern med soppa i fuggarna. Dessutom finns det en del mindre uppskattade ämnen i bensinen, både cancerframkallande och såna som inte tillför några större mängder energi.

Alkylatbensin är en betydligt mycket homogen soppa, som är renad från en hel del ämnen, och här tack vare det bättre lagringsbeständighet.

Så som färskvara är bensin inte skit, men tänker du bunkra för framtiden, köp alkylatbensin.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är ingen mening att tanka 98 oktan om inte motorn är optimerad för detta, om inte så är det bättre att tanka 95 oktan.
vill man ha mycket oktan skall an tanka E85 den tror jag ligger på 104 oktan.
oktanen handlar bara om knäckbenägenheten på bränslet, inte kvalitet eller energi:fakta

Du kan hälla lite diesel i tanken så får du samma effekt som alla skumma rengöringstillsatser.
Bäst är att köra mycket så bensinen aldrig blir gammal:tummenupp
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ingen mening att tanka 98 oktan om inte motorn är optimerad för detta, om inte så är det bättre att tanka 95 oktan.
vill man ha mycket oktan skall an tanka E85 den tror jag ligger på 104 oktan.
oktanen handlar bara om knäckbenägenheten på bränslet, inte kvalitet eller energi:fakta

Du kan hälla lite diesel i tanken så får du samma effekt som alla skumma rengöringstillsatser.
Bäst är att köra mycket så bensinen aldrig blir gammal:tummenupp

Nja, någon skada gör det inte.
Här så har 98'an 5% ethanol och 95'an 10%, så jag kör på 98'an bara för att slippa lite lättare undan från ethanolen. Gör bara en krona på en tank ungefär. Hamnade att tanka E10 en gång pga soppatorsk och inget annat fanns på just den närmsta macken, och det slutade med fuktlås i huvudmunstycket på 4:ans cylinder inom 10 mil vilket resulterae i mycket mager gång på en av cylindrarna. :crash

Skulle vara trevligt om det gick att köpa ethanolfritt för en lite högre penning för oss som kör entusiastfordon. I en modern insprutningsmotor som är byggd för att klara ethanolblandning är det ju absolut skit samma, men på både min hoj med förgasare och gammel V8'an i pickupen ställer det till med problem. Ethanolens fuktbindande egenskaper är inge vidare i hojens förgasare, och den moderna såsen har redan käkat upp tätningarna i bränslesystemet på jänkarn en gång. :(
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har alltid kört me den högre oktanhalten på alla hojar å de har funkat bättre.... Etanol har jag inte kört någon hoj på, men bil ända upp till 70% me bra resultat. Utan att de varit någon "Flexi" modell.... Piggare å mer ork i maskin, men mer svårstartad på vintern utan motorvärmare..... Angående "Undermedel" som man häller i tanken är någe jag tycker man ska undvika.... Enklast å säkrast är byt till färsk soppa å rengör förgasaren;na...
 

Mac-10

RealRoadRacing
Gick med
2 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
RC8R -12
Hade samma trubbel på en gixxer 600. Körde i en flaska och den gick som vanligt efter en kvart. Jag tror dock att det rengör insprut mer effektivt än en förgasare..
 

Blond Bimbo

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Ort
Trekanten
Hoj
2001 Yamaha XV535 Virago
Fast det där är ju att jämföra äpplen med morötter. Bensin är ju ett biologiskt ämne, eller rättare sagt, det är en väldigt heterogen blandning av olika biologiska ämnen, som alla är olika stabila. Det är bland annat därför man inte ska långtidsförvara hojen med halvtank, det minskar oxidationen att ha tanken full. Av samma anledning ska man inte låta hojen stå över vintern med soppa i fuggarna. Dessutom finns det en del mindre uppskattade ämnen i bensinen, både cancerframkallande och såna som inte tillför några större mängder energi.

Alkylatbensin är en betydligt mycket homogen soppa, som är renad från en hel del ämnen, och här tack vare det bättre lagringsbeständighet.

Så som färskvara är bensin inte skit, men tänker du bunkra för framtiden, köp alkylatbensin.
Biologiskt eller organiskt. I vart fall - är det bättre att ha tanken full på vintern än halvfull? Är det bättre att hojen står i utetemp än i varmgarage på vintern? Kan tänka mig att nedbrytningen av bensinen går snabbare ju varmare det är varför vinterkylan rimligen borde vara bättre än inomhustemp.

Att tömma "fuggarna" lär väl knappast vara realistiskt för genomsnittshojägaren.

Trots att vi inte har fått någon sommar ännu så om 23 dagar vänder det och blir mörkare igen och vi går en ny vinter till mötes. :-(
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top