RSV som resehoj?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu har jag fått någon vanföreställning om att jag behöver ny hoj.
Skulle vilja köra lite fler längre turer ut i Europa.
Är det någon som har erfarenheter om hur rsv'n ter sig för sådant?

Är medveten om körställning, vibrerande twin osv, är mer intresserad av pålitligheten och behov av underhåll. Vågar man ge sig ut på en femhundramilstur utan att släpa på en mindre mc-verkstad?

Tittar huvudsakligen på 05-07:er som gjort runt 3000 mil.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Försäkra dig om att laddningen är juste innan du åker, ta med dig en burk bromsvätska och en kort slang att lufta kopplingen med så behöver du inte oroa dig över något annat. Inte mer än någon annan hoj iaf.

Åkte genom främst Tyskland för några år sedan på gen 1 Tuono mestadels i regn utan andra problem än just försvinnande koppling i slutet av resan som åtgärdades på kvällen med luftning. Knappt 10 mil hemifrån dog batteriet sedan, men första generationen är känd för att ladda dåligt även när de är hela... Ett LiPo lättviktsbatteri brukar lösa det problemet.
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Försäkra dig om att laddningen är juste innan du åker, ta med dig en burk bromsvätska och en kort slang att lufta kopplingen med så behöver du inte oroa dig över något annat. Inte mer än någon annan hoj iaf.

:tummenupp

Kolla bruna kontakten.
Om du har orginalbatteri på en hoj som är 8-9 år kan detta vara dags att byta. Rotaxspisen är tung att dra runt.

Kolla inlägg 10964 och framåt i apriliatråden.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?1956-Aprilia-tr%E5den&p=4437625&viewfull=1#post4437625

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?1956-Aprilia-tr%E5den&p=4447104&viewfull=1#post4447104
 
Last edited:

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag har kört fler mil med aprilia än dom flesta här törs jag påstå,, och jag har endast 1 gång blivit stående, och det var jusst elfelet som nämns härovan, kontaktstycket från generatorn till regulatorn blev överhettat o smälte med följdfelet att generatorn blev kortsluten :/
enkelt att fixa men du blir utan hoj ca 1 vecka innan ny generator kommer hem från exempelvis tyskland där leveranserna är snabba,

regulator kan åxå dö,, precis som på alla andra mc, införskaffa en mosfet regulator så kommer även batteriet bli gladare, strd laddnig från regulator är lite klen så dom extra volten som tillkommer är bara positivt.

ang koppling så har konstruktörerna på aprilia välja en leverantör av tätningar som inte riktigt klarar bromsvätskan,, likaså har den en lite knasig utväxling, så min rekommendation är att beställa exempelvis en sådan här http://www.ebay.com/itm/APRILIA-BILLET-RACE-SLAVE-CYLINDER-CLUTCH-ACTUATOR-98-04-RSV1000-MILLE-/371000292645?hash=item5661573525&vxp=mtr

och sedan kan du köra hur långt som helst med den rotaxtwinnen :banana
min första mille körde jag ca 6000 mil utan att ens behöva justera ventilerna :Bugar

lycka till med mc funderingarna.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Jag har kört min tuono 07a på flera resor genom europa, samma motor, samma allt i princip. Har nog prickat av de flesta vägarna värda namnet i alperna med den. Har inte haft något problem alls med hojen bortsett från att man blivit lite trött vänsterhanden efter några dagar då kopplingen är lite tung, men det går över. Vet inte om det bara är min hoj som har så hård koppling? Rotaxmotorn är väldigt pålitlig men som sagt, kolla bara kontakten som nämts ovan och att du har ett bra batteri.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top