MC-förare kraschade efter polisjakt

Var det rätt eller fel att följa mc:n?


  • Antal röstningar
    0

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Mc-förare kraschade efter polisjakt
Försökte komma undan polisen – fick föras till sjukhus med ambulans

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20849975.ab

Det här är lite "roligt". Sporthojskollektivet brukar oftast gå bananas, påstå att polisen ägnar sig åt mordförsök osv när de jagar mc-förare.

I det här fallet visade det sig att mc-föraren med all sannolikhet var påverkad då han enligt polisen är misstänkt för drograttfylleri, grov vårdslöshet i trafik och grov olovlig körning.

Frågan är hur de skulle fått reda på det om de aldrig följt efter?

Så, rätt eller fel att följa efter mc:n?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker det är ganska irrelevant att han visat sig kört påverkad för jakten, förutsatt att det då inte gått att se på framfarten att han varit påverkad. I det här fallet så konstaterade ju de jagande poliserna att han körde som en kratta och släppte iväg honom och fortsatte med efterföljande på avstånd. Efterföljande/jakt tycker jag generellt är rätt gjort av polisen om föraren inte stannar.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tycker alltid att polisen skall jaga. Kör man ihjäl sig så är det ens egna fel. Man blir inte ansvarsfri bara för att man begår trafikbrott. Polisen är där av rimliga anledningar.
Ska man köra ifrån polisen så får man helt enkelt vara tillräckligt duktig.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Törs man gissa att snubben inte direkt åkte i Daineseställ och Daytonaboots?
Kanske en plasthjälm från 1995 med rökfärgat visir också?
Handskar?

Min fördomsalgoritm dömer ut rätt snabbt på vissa jag möter i alla fall.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har nog aldrig riktigt förstått de som flyr polisen ut på stora landsvägar eller motorvägar. Varför inte in på typ ett grönområde och lugnt köra förbi en bom där polisen får vända? Sedan puttrar man lugnt vidare på andra sidan utan att riskera någon persons liv.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Kan trafikpolisen ägna sig åt nåt viktigare än att få bort drogade körkortslösa bil- och mc "förare" från vägarna? Nä. Följ efter, och gör det med sånt förstånd som de visade här. Förstklassigt polisjobb, bravo.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Bra gjort. Papperslösa ska inte vistas i trafiken. Hoppas att de monterar ihop honom lite snett och krokigt så att han inte kan köra hoj igen.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det bästa med artikeln tycker jag ändå är att vi tydligen är rostiga på våren :D
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Har nog aldrig riktigt förstått de som flyr polisen ut på stora landsvägar eller motorvägar. Varför inte in på typ ett grönområde och lugnt köra förbi en bom där polisen får vända? Sedan puttrar man lugnt vidare på andra sidan utan att riskera någon persons liv.

Det är ju inte allt knark som gör att man blir mer klartänkt direkt. Dessutom hade han mc-snutten, som troligtvis var nyktra, efter sig.
Tycker att han gjorde ett bra val att parkera i diket å vänta in polisen
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tycker det är ganska irrelevant att han visat sig kört påverkad för jakten, förutsatt att det då inte gått att se på framfarten att han varit påverkad.

Ja, jag håller med. Men vi alla vet hur det brukar låta här inne när polisen jagar förare (som INTE är påverkade) och som till sist kraschar och skadar sig eller omkommer.

Det man kan fråga sig är HUR polisen ska veta vilka som "bara" kört för fort och vilka som är påverkade eller på annat sätt inte har rent mjöl i påsen UTAN att följa efter och få stopp på dem.

Därför tycker JAG att polisen alltid ska försöka få stopp på mc och bilförare som inte stannar. Det är förarens ansvar om det går åt skogen. Men alla vi som minns diskussionen med han som körde in i bommen vet att alla inte håller med.

De som inte håller med borde rimligtvis tycka att även den här personen inte skulle ha följts efter, men har inte sett några argument för det än.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Ja, jag håller med. Men vi alla vet hur det brukar låta här inne när polisen jagar förare (som INTE är påverkade) och som till sist kraschar och skadar sig eller omkommer.

Det man kan fråga sig är HUR polisen ska veta vilka som "bara" kört för fort och vilka som är påverkade eller på annat sätt inte har rent mjöl i påsen UTAN att följa efter och få stopp på dem.

Därför tycker JAG att polisen alltid ska försöka få stopp på mc och bilförare som inte stannar. Det är förarens ansvar om det går åt skogen. Men alla vi som minns diskussionen med han som körde in i bommen vet att alla inte håller med.

De som inte håller med borde rimligtvis tycka att även den här personen inte skulle ha följts efter, men har inte sett några argument för det än.

Det vore intressant att se statistik på hur stor del av mc-olyckorna (bilolyckor också) som kan härledas till extremt beteende har att göra med brister i förarens förmåga att kontrollera impulser. Det är möjligt att en del olyckor kan undvikas om man inte tillåter t ex individer med konstaterad bristande impulskontroll att köra vissa typer av fordon.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
folket på sh har dubbelmoral :fakta

om en förare avviker & polis jagar tills han vurpar = många anser att polisen gjort rätt
om en förare avviker & polis jagar tills han vurpar & drar med en osyldig (oavsett om denne överlever eller ej) = så anser många att polis gjort fel

vad skiljer sig i dessa fall i inledande jakt... ingenting.. bara utgången

jag anser att polisen har ett arbete att sköta, så ett efterföljande & stopp är deras plikt.
men dom får utvärdera varje fall & om ett efterföljande kan sluta bra eller dåligt


om jag skulle sluta i ett dike med polis i hälarna, lär ni aldrig höra mig gråta ut i media iaf
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
På banan regler, disciplin och omdöme.
På vägen regler, disciplin och omdöme.
Rimlighet hamnar nånstans mellan paragrafrytteri och för stort momspåslag.
Den som tar sig utanför ramarna ska plockas av från banan/vägen.
På vägen är det snutens jobb.
Skulle vara intressant att se "dra kontrollanten på banan" (typ Borat kör bandag i USA med Kazak-rules).
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ingen som...
Det var vid 05-tiden som polisen skulle stoppa motorcykelföraren för en rutinkontroll i centrala Malmö. Men i stället för att stanna valde mannen att köra ifrån polisen.

Två mc-patruller tog upp jakten på mannen.

..reagerar på att polisen är ute med minst två MC-patruller, varav i vart fall den ena hyfsat "civil" klockan 5 en måndag morgon?


Här känns det väl som något varit i säck innan det kom i påse?
Nej nej - inte något fishy, alls, men det är ju sällan hela sanningen kommer fram i just Aftonbladet.
Visst känns det som polisen har en väldig tur i sin "rutinkontroll" och fick fatt i just den som man sökt efter ett tag..?


Ja, det var rätt av snuten att hänga på lite på avstånd. Om inte annat så för att snabbt kunna assistera med första hjälpen och så...

"Fakta"rutan vid sidan av artikeln är ännu en mediaskymf mot oss som kör vår egen motorcykel, har körkort, använder skydd och står för eventuella tabbar vi gör i trafiken.
En skymf mot motorcyklister, alltså.
Vad knarkande kriminella sysselsätter sig med har faktiskt väldig lite med oss att göra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ingen som...


..reagerar på att polisen är ute med minst två MC-patruller, varav i vart fall den ena hyfsat "civil" klockan 5 en måndag morgon?


Här känns det väl som något varit i säck innan det kom i påse?
Nej nej - inte något fishy, alls, men det är ju sällan hela sanningen kommer fram i just Aftonbladet.
Visst känns det som polisen har en väldig tur i sin "rutinkontroll" och fick fatt i just den som man sökt efter ett tag..?


Ja, det var rätt av snuten att hänga på lite på avstånd. Om inte annat så för att snabbt kunna assistera med första hjälpen och så...

"Fakta"rutan vid sidan av artikeln är ännu en mediaskymf mot oss som kör vår egen motorcykel, har körkort, använder skydd och står för eventuella tabbar vi gör i trafiken.
En skymf mot motorcyklister, alltså.
Vad knarkande kriminella sysselsätter sig med har faktiskt väldig lite med oss att göra.

Kört förbi rätt många hastighetskontroller på större vägar där det stått två, tre MC-poliser och väntat på jakt, så jag tycker nog inte det är något konstigt att de hade det på den kontrollen i fråga. De brukar ha en buss, ett par radiobilar och sånt med på större vägar.
Och pendlingstid i Malmö kan nog vara ganska spännande i trafiken, enligt vad jag hört av boende i området.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Har inga problem öht med att polisen jagar och stoppar pundare i trafiken. Period
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Problemet är ju de oskyldiga som blir nermejade av busarna eller poliserna. Är det fortfarande värt det då? Om det är en nära anhörig till dig?
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Mycket bra gjort av polisen!

Själv är jag tyvärr gasa tills det rasar så fort någon ligger 1 meter från min rygg. Villket normala personer inte gör! Vet inte varför jag gör så?! Flyktbeetenee o självbevarelsedrift. Jag vet ju inte vad för dåre som sitter i bilen. Så bättre safe than sorry.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top