Yzf R1 M

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
R1M var mye penere i virkeligheten enn på bildene.
Og det så ut til at den tålte å krasjes ganske så bra og... perfekt for meg :)

Hadde man bare hatt mindre vett og mere penger :)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Då var de första 100 milen avklarade. Service idag. Sen 60 mil till innan man får börja testa gränserna.
Skall byta till raceväxlat. Vill lära mig det. Blir spännande på första bankörningen om 2 veckor.

Första intrycken är att den känns fantastiskt hanterbar. Knivskarp genom kurvorna. Otroligt kurvstabil. Den känns liten och lätt. Enormt med kraft i alla lägen. Framhjulet är i luften väldigt ofta.....

Gasresponsen är tyvärr lite digital från nollgas. Svårkört i stan, men där ska man ju bara vara så lite som möjligt. Den riktigt hatar att gå långsamt. Men på landsväg tänker man inte på det. Körde en 821 Monster som lånehoj. Den hade mycket bättre känsla i gashandtaget. Lätt att dosera för att komma iväg från stillastående. Bromsarna känns oerhört bra. Ett eller två fingrar på handtaget är allt som behövs. Skön känsla och mycket bett.

För att sammanfatta de första intrycken - det kommer att ta tid att lära sig utnyttja denna best på bana. På vägen är den riktigt farlig om man inte är 100% koncentrerad hela tiden, och faktiskt håller igen ordentligt mesta delen av körningen. Jag har nog vad man kan kalla en aggresiv körstil, men med R1M:en får man backa av ett par snäpp om man skall klara säsongen utan incidenter.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Ska bli kul att ta ut 500:an på en sväng. Då får man en fin jämförelse vad som hänt med väghållning och bromsar sen -87........:Bugar
Men när det gäller avgasljud så är 500:an oslagbar. Fyra tunnväggiga expansionskammare i en underbar symfoni. :banana
 

DennisAberg

#YammoPower
Gick med
9 Jul 2013
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15
Tänkte just säga desamma, ändra powerläget för "touring" åka.. tyckte B läget med power 2 funkade bäst på bana när man inte är allt för erfaren :)
Testa även att avaktivera LIF nått pass, men då blir de mycket att man får slå av på gasen ut ur böj :)
Ska bli kul att testa min nu när jag slängt dit FTecu, ska först ut stock o testa innan jag flashar så fort vädret blir lite bättre:) (Regn +5)
Dom säger att flashning gör natt o dag:)
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
FTECU? Berätta mera! :7peta
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Dom säger att flashning gör natt o dag:)

Det gör betydligt större skillnad på de amerikanska än de europeiska. De amerikanska har av någon anledning väldigt restriktiv trottelöppning på höga varv (de ger ~ 15-20 hk mindre än de europeiska i bänken).

Däremot öppnas ju ett antal andra intressanta möjligheter, t.ex. att själv kunna slå av styrdämparen, AIS-pumpen och EXUP:en. Detta kan vara bra för den som vill montera en annan styrdämpare eller ett annat avgassystem utan att få felkoder.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Så här fungerar de olika PWR-lägena på en europeisk R1 / R1M:

Notera att du har samma toppeffekt med PWR1, PWR2 och PWR3 då alla öppnar lika mycket på full gas. PWR4 är ett rent regnläge och ger betydligt lägre toppeffekt.

Det framgår inte i detta diagram, men det är dessutom stor skillnad i hur den stänger de sista procenten då du rullar av gasen helt, till exempel då du motorbromsar in mot en sväng eller en vanlig gatukorsning. PWR1 verkar stänga igen ganska aggressivt vilket ger en hel del chassiereaktioner (det känns som att man har extremt stort kedjeslack). PWR2 och PWR3 är betydligt mjukare.
 

Bifogat

  • PWR_modes.jpg
    PWR_modes.jpg
    48.4 KB · Visningar: 127
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Det gör betydligt större skillnad på de amerikanska än de europeiska. De amerikanska har av någon anledning väldigt restriktiv trottelöppning på höga varv (de ger ~ 15-20 hk mindre än de europeiska i bänken).

Däremot öppnas ju ett antal andra intressanta möjligheter, t.ex. att själv kunna slå av styrdämparen, AIS-pumpen och EXUP:en. Detta kan vara bra för den som vill montera en annan styrdämpare eller ett annat avgassystem utan att få felkoder.

exup ? det togs bort på yamaha r1 när cross plane motorn kom 2009
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
gjorde det ? vilka jävla sopor.... suck

De flesta moderna tusenkubikare har någon form av avgasspjäll. Inte för att det ger mer effekt på låga varv eller något liknande marknadsförings-svammel, utan för att det är enda sättet att få ner ljudnivån till de krav som gäller idag.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
PWR3 känns bra för mig på landsväg, nu så här i början. Körde hem från servicen just nu i regn. Då körde jag i PWR4. Den kändes väldigt mjäkig..... Gick tillbaka till PWR3 efter ett tag.

PWR2 har jag testat en gång bara, men snart så är 160 mil avklarade. Då får man köra " normalt " enligt manualen. :D

BTW - fick ett rejält bakhjulssläpp med Monstern på väg till verkstan, i regnet. Accade lite för hårt och så ingen antispinn!!! Det var riktigt skönt att sitta på R1:an igen.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
När man kör den här hojen så känns det som att äga ett farligt vapen, eller en kirurgkniv, som man lätt kan skada sig på. Det går ju att hålla enorma kurvhastigheter.......:gnissla
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Har Du testat Launch Control ännu?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Jag är mäkta avis!

Jag går och nyper mig själv i armen ibland. Känns lite overkligt att man äger en R1M.
Kände att det var nu eller aldrig. Snart ( kanske redan ) är man för gammal och stel för en supersporthoj.
Vill inte sitta och ångra mig om 10 år varför jag inte gjorde slag i saken.

Det känns så otroligt roligt och samtidigt lite skrämmande. Man måste ju avtala med sig själv att inte gasa för hårt, varje gång man åker ut för en tur. Det är ju inte så att mn tar den och pendlar till jobbet i all trafik.
När jag sticker ut på R1:an så är det för att KÖRA.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top