Vinka åt andra hojförare?

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Börjar med att säga att jag fick mitt Mc kort igår så tack för alla gratulationer på förhand ;)
Som alla vet så vinkar eller rättare sagt så brukar hoj förare heja på varann när vi möts på vägarna. Vett o etikett, vinka är en del av vardagen för Mc förare.

Hejar ni alltid på alla hojar och vad tycker ni om folk som inte vinkar tillbaka?
Jag vinkar alltid om den andra redan börjat heja på mig men jag är kanske inte den som tar initiativ och hejar först. Blir ni upprörda om den andra inte hejar tillbaka?
Är det sant att förare av sporthojar vinkar mindre än tex folk som kör offroad/touring? ;)
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
det här måste vara det mest diskuterade ämnet på forumet.

Grattis förresten

- - - Updated - - -

det här måste vara det mest diskuterade ämnet på forumet.

Grattis förresten
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Låg bakom en äventyrshoj idag, när han mötte en annan likadan hälsades det, när han mötte en kåphoj stannade tassarna på styret
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Börjar med att säga att jag fick mitt Mc kort igår så tack för alla gratulationer på förhand ;)
Som alla vet så vinkar eller rättare sagt så brukar hoj förare heja på varann när vi möts på vägarna. Vett o etikett, vinka är en del av vardagen för Mc förare.

Hejar ni alltid på alla hojar och vad tycker ni om folk som inte vinkar tillbaka?
Jag vinkar alltid om den andra redan börjat heja på mig men jag är kanske inte den som tar initiativ och hejar först. Blir ni upprörda om den andra inte hejar tillbaka?
Är det sant att förare av sporthojar vinkar mindre än tex folk som kör offroad/touring? ;)

Vilken hojtyp som hälsar minst beror på vad man råkar köra på för tillfället, kör man sporthoj blir customfolket lite avigare inställda, och vice versa... Men generellt sett tycker jag de flesta hälsar. De som inte hälsar bekommer mig inte alls, de kan ju haft uppmärksamheten nån annanstans och helt enkelt inte tänkt på att där kom en hoj, eller så tycker de det är fånigt eller vad som helst, jag är lika glad för det. Hälsar på allt på två hjul, även MC-poliser och en och annan moped.
Hälsar även på entusiastbilar, och får ofta ett vink tillbaka om de är cab, eller ett ljusblink.

det här måste vara det mest diskuterade ämnet på forumet.

Grattis förresten

Tror nog olja diskuteras mer. :hihi
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om någon vinkar till dig, tuta istället. På så sätt blir han tutlurad och det är roligare. :fakta
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
jag hälsar alltid, lr nästan iaf. fräna HD åkare med fransar o grejjer hälsar aldrig tillbaka så dom har ja slutat hälsa på om dom inte hälsar först, näven är iaf redo hälsa :)

skulle säga att 70% av de ja möter hälsar, men utöver hd folket så tycker ja mig se att folk med tuffa tonade visir hälsar mindre än resterande, skäms på er :)
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Grattis till kortet, TS.
Man hälsar om man har en hand till övers, och man ger f-n i det om man är upptagen med annat. Koncentration på trafik och hantering av hoj i första hand.
 

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Jag hälsar alltid. Andra dagen efter uppkörning hälsade jag på fem HD och alla hälsade tillbaka. I backspegeln såg jag att de hade västar med rött och vitt på. Har hälsat på MC-polis som var först upp med näven när jag tog min första runda med sporthojen på gata. De som inte hälsar tillbaka bekommer mig inte. Jag tänker att de är kanske upptagna med något :lol
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag vinkar tillbaks om andra gör de.... Finns olika kategorier av åkare beroende på va dom åker på samt vilka dom möter om de ska hälsas eller inte....
Hälsandet börja för länge sen när de inte va så många hojar på vägarna... Framför allt mindre olika typer av hojar....
 

Kawaisaki

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Induktionsvråls hoj
Hälsar alltid, såvida inte trafikmiljön runtomkring inte kräver 100% fokus. Är ju en av bästa delarna med att sitta bakom styret på hojen framför ratten i bilen. Påvisar en gemenskap hojåkare emellan.
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
För mig är det självklart att hälsa, så gott som alla mc-förare vill ju samma sak, njuta av en skön tur. Tyvärr tycker jag mig se att många av customåkarna är väldigt svala på att hälsa, åtminstone på mig som inte kör custom.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
HD-åkare verkar vara den värsta typen..

Var ute och åkte med tjejen på pallen och hinner ikapp två st skinntuffingar på amerikanska dyra skithojar.
Dom rackarna låste mig så att jag dels inte kunde köra om ville inte ens se åt mig vid en korsning.
En av dem började till och med rejsa när han inte stängde luckan vid en korsning och fattade att jag gled upp jämnsides.

Övriga kategorier hälsar oftast glatt. Gillar starkt den där outtalade gemenskapen. :krama
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
HD-åkare verkar vara den värsta typen..

Var ute och åkte med tjejen på pallen och hinner ikapp två st skinntuffingar på amerikanska dyra skithojar.
Dom rackarna låste mig så att jag dels inte kunde köra om ville inte ens se åt mig vid en korsning.
En av dem började till och med rejsa när han inte stängde luckan vid en korsning och fattade att jag gled upp jämnsides.

Övriga kategorier hälsar oftast glatt. Gillar starkt den där outtalade gemenskapen. :krama

Det luktar ju bränd plast när man ligger bakom en sån där tupperware-jonne :slicka
 
Last edited:
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Vad tror du egentligen om andra människor? Sitter du själv och krampar med händerna om styret?

Vad jag tror om andra människor? I allmänhet gott, men det finns såklart undantag. :rolleyes:

Sitter gör jag nästan alltid. Krampar med händerna nästan aldrig, men skulle det inträffa är det säkert runt styret.

Det jag ville säga (primärt till den med nytaget körkort som ställde frågan) var att om man är upptagen med kopplingen eller en kurva, exempelvis, så är det ingen som har anledning att bli sur för en utebliven vink utan det finns alla möjligheter att koncentrera sig på det man håller på med.
 

Axel12k

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
***
Hoj
Honda NC700X -2012
Om inte händerna är upptagna så vinkar jag till alla motorcyklister.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag vinkar alltid, och vinkar hen inte tillbaks så vänder jag och stannar hen för att på skarpen fråga varför hen inte vinkar tillbaka för :machinegu
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top