Nyköp, Nuda 900R vs. Hypermotard 821

erikjönsson

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 1290 Superduke R 2017
Tjena. Tror jag har kommit fram till att någon av dessa två hojjarna uppfyller mina behov bäst: röja nere i stan, lite pendlande, möjlighet till touring med vindskärm och väskor, lätt och smidig, snygg, inte farligt snabb.

Nuda 900R 2012 0km:

82000kr importerat och klart från Tyskland.
Skönare ljud.
Öhlins.
Ovanlig design som sticker ut.

Hypermotard 821 2014 0km:

99 900kr levererat till dörren.
Snyggare framlampa och stänkskärm.
Klingar lite bättre med Ducati (?).
Traction control & ABS.

Ja, vad ska man välja? :) Kan nog bli svårt att provköra Nudan då jag ej hittat den hos någon mc-handlare. All input uppskattas! thx!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag gillar Nuda:n men är ju Ducati-frälst.
Tänk också på att du kanske kommer att behöva service och delar till Nuda:n, finns det att tillgå fortfarande i Sverige?
 

erikjönsson

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 1290 Superduke R 2017
Känns inte som reservdelar blir något problem om man går via BMW men man vet ju aldrig. Lutar nästan åt Nudan, 60/40
 

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Eksjö
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Hade en KTM 990 SMR innan och bytte hoj lite med min polare som har en Nuda R.

Första reflektionen var att den var trist. På pappret ser det bra ut med HP/vikt men i verkligenheten tycker jag kurvan i motorn var hemskt för linjär. Visserligen körde jag en best innan så jämförelsen kanske inte riktigt är rätt.

Dock tycker jag att nudan har massor med fördelar. Design och touringvänlighet(min polare skall till spanien på sin i sommar) Bra bränsleekonomi men men hjärtat måste få välja är mitt tips.

Ducatin har jag tyvärr inte får chansen att provköra men borde vara snäppet "morrigare"?

Rent ekonomisk borde väl nudan vinna?
 

erikjönsson

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 1290 Superduke R 2017
Räknade lite på importkostnaderna och moms och tror man får lägga på några tusen på Nudan, 89500kr totalt.

990 SMR faller bort pga begagnad, MT-09 är inte tillräckligt unik och 690 SMC-R blir nog lite ansträngt på längre turer (känns det som) :)

Och 10 000kr skillnad är inte så farligt, då får man svensksåld Ducce med moderna elektroniska hjälpmedel, men kan man verkligen lite på italienarna och elektronik :D aja många är ju nöjda med dem men ljudet i deras twinnar lämnar lite att önska, tomgången är okej men när man varvar motorn blir den knäpptyst, kollat på alla ljudtester på youtube och det är samma. Grymt synd att Nudan gick ur produktion :(
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top