"Josefs" irrfärder i Speedster

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har klotat skitmycket tidigare när jag körde motard och det har inte kostat mycket klädmässigt. Raceställ tål oftast flera marksyningar innan dom ens behöver lagas och kan oftast lagas flera gånger innan dom kasseras. Hjälmen tar förvånansvärt sällan i backen. Jag kör med ryggskydd som inte komprimeras permanent vid en smäll så det klarar sig oavsett.

Hojen kan klara sig hel eller kosta en ny allt beroende på turen men det som lätt blir riktigt dyrt är personskador med inkomstbortfall under långa tider. Det har få råd med.
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Skönt att det gick relativt bra med både dig och hojen.

Om man ska se det från den ljusa sidan så har du ju bantat ned hojen med ett drygt halvkilo iom kraschen :crash
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Följer er som kör i speedster och skriver. Känns ledsamt när ni klotar och önskar att det inte var så. . Efter att ha klotat själv och insett att det ofta inte går sönder mkt mer än plast på hojarna som fixas med lämplig tejp, så tänker jag att kläder däremot blir ju dyrt om man klotar gång på gång? Efter min första krasch då hjälmen slog i så kostar ju det ett par tusen, nu senast gick det hål i min nya jacka (2-delat), 5000 spänn där, plus handskar till en skräddare = 500? spänn till..

Fan alla måste sluta krascha så vi har råd att fortsätta ha skoj :fakta Alla har ju inte framgångsrika firmor och håvar in massvis med cash :rofl

Hoppas kunna va med på något speedster rejs nästa år :krama

Jag har hört att ett överinfettat skinnställ gliiider fiiint på asfalten. Så nu är mitt ställ så halt så jag knappt sitter kvar på hojen... :dummer

Skönt att det gick relativt bra med både dig och hojen.

Om man ska se det från den ljusa sidan så har du ju bantat ned hojen med ett drygt halvkilo iom kraschen :crash

Å andra sidan så har han skottat upp några kilo lecakulor med hojen, så den är nog tillbaka på matchvikten... :3freak
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jag har hört att ett överinfettat skinnställ gliiider fiiint på asfalten. Så nu är mitt ställ så halt så jag knappt sitter kvar på hojen... :dummer

Torrt skinn både nöts snabbare och rivs sönder mycket lättare än väl infettat. Min 60-meters glidning i helgen resulterade inte i några djupare repor alls. Å andra sidan hade jag problem hela helgen med att handskarna smetade fett på visiret.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Torrt skinn både nöts snabbare och rivs sönder mycket lättare än väl infettat. Min 60-meters glidning i helgen resulterade inte i några djupare repor alls. Å andra sidan hade jag problem hela helgen med att handskarna smetade fett på visiret.

Då fortsätter jag att köpa läderfett på bulkförpackning så får personalen i butiken titta hur konstigt de vill på mig.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Då var det dags att göra ett ryck igen för att få hojen reglementsenlig. Det ska najjas, plockas bort strålkastare, trycka i explosafe i tanken och annat ointressant men först det jag ser som svårast att få till: Båten.

Jag ber om ursäkt på förhand till alla som faktiskt kan plasta, jag har aldrig gjort något mer avancerat än att nödlaga något hål i någon gammal båt och jag har inget intresse av att lägga ner massor av tid på att få denna hoj snygg. Den båten har liksom gått.

Min logik säger att det är lättast att få till en acceptabel passform om jag lägger väven direkt på plats så etapp 1 blir att se till att komma åt ordentligt:

image.jpg. image.jpg

Nu ser man vad man har att jobba med. Jag hade hoppats kunna ha kvar möjligheten till sidostöd men det finns inte plats till det tyvärr:

image.jpg

Jag har en liten magspoiler i kolfiber jag tänkte utgå ifrån. Här sitter den på plats och jag har spänt upp lite snöre där jag tänker mig att båtens botten ska hamna samt lindat en trasa runt avgasröret för att få lite frigång:

image.jpg

Lite gladpack för att ge form och hindra oönskad vidhäftning:

image.jpg

Och sen är det bara att plasta på. Jag köpte en stor rulle kolfiberväv för 50 spänn för ett gäng år sedan och det passar ju fint mot den befintliga spoilern och även budgetmässigt. Lite epoxi från Biltema blev jag dock tvungen att köpa in.
Jag valde att plasta nu i den svala natten för att få mer tid på mig. Härdplast och värme i kombination med en nybörjare kan lätt göra att det härdar innan man är klar. Den här epoxin verkar dock rätt långsam så det hade nog gått bra ändå.
Ser bättre ut än jag vågat hoppas, bara det inte glider och säckar ihop för mycket innan det härdar så ska det nog bli bra:

image.jpg image.jpg

I morgon blir det förstärkningar fästpunkter och finputsning. Det har gått oförskämt lätt hittils, har nog lagt 4,5h bara.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Har visst varit dålig på att ta med kameran ut men jag har iaf hunnit lägga två lager väv till på båten som nu är styv så det räcker och blir över. Jag anser min teknik att handforma ytan tredimensionellt oregelbunden bidrar till styvheten och dessutom kommer ge överlägsen aerodynamik. Min fru anser däremot att den är bucklig eftersom jag inte vet vad jag pysslar med. Båten är iaf klar och på plats.

Vad gäller däcken så är ju 110-bredd lite klurigt att få tag på. Pirelli Supercorsa V2 finns i katalogen men troligen sålde dom så dåligt förra året att Pirelli inte gjort några i år för dom går inte att beställa i praktiken.
Jag hittade iaf en firma i Belfast som hade hemma. Blev inte de billigaste däcken jag köpt men vad gör man inte för lite bättre grepp. Får hoppas på torrt före nu bara, det ser ju inte lovande ut direkt.

Sen har jag najjat, fixat uppsamlingskärl och lite gjort småfix efter kraschen sist så nu är hojen faktiskt klar. Vilket är tur för i morgon bitti packar jag in hela familjen i bilen och sätter kurs mot Åsen.:banana
Har säker glömt en del men det löser jag i depån.

Då gäller det bara att inte komma sist då. Och för att lyckas med det måste jag både kvala, köra om någon och komma i mål. Inga självklarheter.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Bara att se en Scarver på rejsbanan är ju anledning nog att åka och kolla på race. :tummenupp
Mesta uddafågeln som RR-sverige skådat på länge. :hihi
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det där gick ju ändå mestadels helt ok. Höll mig på hjulen hela helgen, kapade pb med 2,5 sek och placerade mig 19/24 resp 18/19. Synd att så många fegade ur pga blötan.

Jag fick äntligen tillfälle att lägga på mina regndäck jag haft liggandes ett tag. Om någon undrar så är Maxxis Goldspeed motardregndäck från 2002 inte ett optimalt däck för RR 2015. Fästet var endast något bättre än gatdäck men dom släppte iaf ganska mjukt så det kändes ok att sladda runt och försöka åka fort.

Jag hade kul och hårda fighter med flera av juniorerna som var mer jämna med mig varvtidsmässigt men glädjen var inte ömsesidig och på söndagen hade TL beslutat att stryka mitt deltagande i deras race. Tråkigt eftersom det funkade utmärkt att köra dubbla race under lördagen.

Båten på plats:
image.jpg
Hojen i raceskrud:
image.jpg
Det var det, nu lägger jag hjälmen på hyllan och klipper licenskortet. Tack för mig!
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Kul att se dig på banan, kändes bra att man inte längre hade den svagaste hojen! :hihi Och det var en häftig fight med juniorerna :tummenupp Inte är det slut redan??
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Jaha, så här i januari när licens och startnummer gått ut och man därmed rimligen inte längre kan kalla sig roadracingförare känns det lite tungt. Något annat som är tungt är själva piloten; Jag gick ner 10 kg på de 2,5 mån jag hade att förbereda mig för racet i fjol men när det väl var över var det inte lika kul att röra på sig och äta bra så nu ett halvår senare har jag lagt på mig allt igen.:död

Hur ska man som pensionerad roadracinglegend (i mitt huvud) hitta motivationen att hålla sig igång nu när det som var ens liv i alla dessa år (eller som i mitt fall 70 dagar från idé till pension) är över???
 

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Eftersom du tycks kunna göra om den där bumsen till vadsomhelst, så varför inte köpa skruvdubb och anpassa den för is-körning? Förena nytta med nöje, roligt är det och lite kondition får du :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Eftersom du tycks kunna göra om den där bumsen till vadsomhelst, så varför inte köpa skruvdubb och anpassa den för is-körning? Förena nytta med nöje, roligt är det och lite kondition får du :)

Isbana är jag för kass på för att det ska vara värt besväret för den korta säsongen som bjuds och träna har jag ju inte tid med. Hade jag haft en elhoj hade det varit en perfekt lösning då det hade gått att köra på lokala sjöar.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Hur ska man som pensionerad roadracinglegend (i mitt huvud) hitta motivationen att hålla sig igång nu när det som var ens liv i alla dessa år (eller som i mitt fall 70 dagar från idé till pension) är över???

Du hittar aldrig motivation, du skapar den. Vill du egentligen träns och hålla igång så gör det trots att huvudet säger nej till en början. Efter ett litet tag så vänjer man sig och det blir en rolig del av vardagen. Det är bars i början det är en brant uppförsbacke som kan vara svår, men inte omöjlig, att ta sig uppför! :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Massa klokheter...

Tack för bra pepp MEN alla missar ju mitt uppenbara upplägg:

Dags för COMEBACK!

Faktum är att trots att jag lyckades uppfylla alla mål jag satte 2015 så saknades det ändå något i slutändan: Alla tre race jag körde var regnrace och både tempo och kulfaktor påverkades såpass att jag inte känner mig riktigt klar med det här än.
Förvånansvärt nog fick jag OK från min vanligtvis bättre vetande hälft att köra ett race även i år förutsatt att jag håller kostnaderna till ett absolut minimum.:crash
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Med tanke på budgeten blir det att fortsätta åka Scarver. Det är nog lika bra för då har jag ju något att skylla på och slipper åka så där läskigt fort.
Hojen funkade ju ganska bra i fjol men det är dags att kolla ventilspel och göra en allmän genomgång för att undvika ras, jag kör ju kanske något hårdare än vad motorn är avsedd för.
I övrigt är det nog bara ett bättre styre som behövs för att ersätta fjolårets fusklagning.
Minimalt med jobb och att jag är ute i god tid i år borde göra att jag faktiskt kan hinna köra hoj ett par gånger innan racet. Det kan ju vara bra med träning säger dom.


Årets mål:

Tappa 20kg.
Jobba som instruktör minst 4 dagar för att få lite tid i sadeln.
Besöka Kinnekulle för att få känna på den fina asfalten.
Minst två träningsdagar på Åsen.
En helg Speedster på Åsen.
Minst ett torrace.
Slå 5 andra i Speedster.
Köra under 1:20 på Åsen på kval och race.
Köra A2 om hojen fortfarande platsar.
Inte komma sist i A2.

Några andra förslag?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top