"Josefs" irrfärder i Speedster

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
På tal om däck: 50 hästar, kass markfrigång och feg pilot sliter minimalt på däcken. Det sitter ett set Sportsmart på som iofs har en hel del mönsterdjup kvar men har suttit på sedan 2012 och dessutom bott ute under större delen av den tiden. Inklusive vintertid.

Med nya fotpinnar, avgassystem och kanske något styvare fjädring får jag förhoppningsvis markfrigång nog att utnyttja bättre grepp. Om inte annat är det trevligt med bra gummi när man måste åka fort trots kass fjädring. Helt klart är att jag behöver kapa ett antal sekunder genom högre kurvhastighet.

Som vanligt verkar BMW inte ha tänkt riktigt hela vägen när dom ritade min racehoj utan har valt en 3"-fälg fram. Slicks verkar bara tillverkas för 2,5" eller 3,5" nuförtiden så antingen får jag klämma på ett för brett däck (vilket brukar ge mindre kontaktyta vid max nerlägg) eller så får jag fortsätta åka mönstrat. Fan vet vad som är minst dåligt.:confused:
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Du behöver den för att köra 1 race i speedster hitta farten och sedan komma o visa vart skåpet ska stå i R-600 och till nästa säsong sälja fru o barn för en satsning i sst600:tummenupp:7peta:smasha
Om du tror att min familj skulle inbringa sådana pengar så har du uppenbarligen aldrig träffat min fru.
EN tävlingshelg ska det bli. Totalt. På Scarvern. :fakta

Hela upplägget på Speedster är att man kan komma och leka racerstjärna med nästan vilken hoj som helst. Resultatet är oviktigt bara man hittar någon att kampas med på banan.
Det är den inställningen jag gillar!

Och så älskar jag att förnedra sporthojar med "omöjligt" maskinmaterial. Helst av allt skulle jag vilja köra med en R1200GS. Sjukt underskattad banhoj!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du tror att min familj skulle inbringa sådana pengar så har du uppenbarligen aldrig träffat min fru.
EN tävlingshelg ska det bli. Totalt. På Scarvern. :fakta

Hela upplägget på Speedster är att man kan komma och leka racerstjärna med nästan vilken hoj som helst. Resultatet är oviktigt bara man hittar någon att kampas med på banan.
Det är den inställningen jag gillar!

Och så älskar jag att förnedra sporthojar med "omöjligt" maskinmaterial. Helst av allt skulle jag vilja köra med en R1200GS. Sjukt underskattad banhoj!

En av de roligare sakerna jag sett var en K1600GT som stekte sporthojar på gokartbana, med radion på full volym med typ svensktoppenhits från 80-talet. :hihi
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om du tror att min familj skulle inbringa sådana pengar så har du uppenbarligen aldrig träffat min fru.
EN tävlingshelg ska det bli. Totalt. På Scarvern. :fakta

Hela upplägget på Speedster är att man kan komma och leka racerstjärna med nästan vilken hoj som helst. Resultatet är oviktigt bara man hittar någon att kampas med på banan.
Det är den inställningen jag gillar!

Och så älskar jag att förnedra sporthojar med "omöjligt" maskinmaterial. Helst av allt skulle jag vilja köra med en R1200GS. Sjukt underskattad banhoj!

Om vi prickar samma tävling så vågar jag nästan lova att du kommer att få steka en R1:a. Undantaget ifall du frivilligt kastar ut dig i bollhavet... :hihi
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
De flesta säger ju att man ska lägga resurserna på träning snarare än maskinmaterial och jag håller med. Dock följer jag inte mina egna råd speciellt bra eftersom jag inte planerat att träna alls förutom den körning som blev på licenskursen.
Jag har ju införskaffat ett set fotreglage för att förbättra markfrigången och i samband med den installationen tänkte jag modifiera sadel och styre lite grand för att få till en någotsånär fungerande körställning. Sadelöverdraget har lite torrsprickor och jag fick ett extra med när jag köpte hojen så det borde ändå fixas till. Detta plus båt, avgas och resten som ska till för att få starta gör att det känns som att det kunde vara bra att iaf provköra innan start.
Budgeten i projektet tillåter inga utsvävningar men jag har anmält mig till att jobba på SMCs kurser 27-28/6. En kul helg på Åsen plus möjlighet till shake down test gratis passar perfekt!

Nu har jag en knapp månad att få till hojen. Bygget börjar i morgon så snart kommer det lite bilder och inte bara textväggar från mig.

Om vi prickar samma tävling så vågar jag nästan lova att du kommer att få steka en R1:a. Undantaget ifall du frivilligt kastar ut dig i bollhavet... :hihi

Jag kör alldeles för fegt för att riskera besök i bollhavet men kom till licensträningen på Åsen 28/6 så ska vi nog kunna kapa några sekunder på varvet. Inte ska du behöva bli ifrånåkt av mig. :tummenupp
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Oj då, så här långt får det inte gå mellan uppdateringarna om hojen ska bli klar till shake down i slutet av månaden. Nåja, i dag har jag gjort ett par timmar i garaget iaf:

Markfrigången står högt upp på fixalistan, här är en bild på en lätt sliten fotpinne:
image.jpg
Profilen borde se ut som denna pinne fast med ett 3cm skrapstift också så jag har nött en del:
image.jpg
Fotpinnarna viker ju upp sig, värre är det med broms och växelreglage. Bromsen är max uppjusterad och även tillkrökt lite extra men ser ändå ut så här:image.jpg
Fotpinnarna måste upp och jag har köpt ett set racereglage men innan jag kan placera dom rätt måste jag veta hur jag kommer sitta. Förra årtusendet gillade BMW att skåla sina sadlar rejält. Värdelöst om man gillar att kunna variera sin körställning.
image.jpg
Sadeln är rätt mjuk och nedsutten och väldigt låg så min plan är att styva till den rejält och platta ut skålningen genom att skära bort och ersätta den delen jag sitter på. Resten lämnas intakt.
image.jpg
Ett lager cellgummi kontaktlimmas i botten och håligheter fylls ut med rosa fogskum.
image.jpg
Ett par lager till limmas och en säck kattsand funkar bra för att sprida trycket jämnt över en välvd yta.
image.jpg
I morgon ska jag försöka hinna forma till något vettigt av gummiklumpen. Racelätt blir den inte iaf.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Cellgummi går utmärkt att forma med vinkelslip med lamellrondell eller som i mitt fall en roterande rasp. Bara att skära ut en grov form med ett sticksågsblad eller fintandad kniv och gå loss med rondellen så blir det här:
View attachment 420837
Snabbt till det här:
image.jpg
Här har jag fått till den nya formen men även finslipandet är ett utejobb pga allt gummisprut och för att låta grannarna få grilla i fred så nöjde jag mig så. Sadelöverdraget har ändå inte riktigt rätt form och det är ju ingen utställningshoj. Jag har lämnat resterna av det gamla överdraget så länge för att få en uppfattning om hur det nya kan komma att passa.
Och innan men vet ordet av är den klar:
image.jpg
Hade jag låtit bli att lata mig genom att inte byta material hela vägen fram och finslipa ytan med en finare lamellrondell hade det blivit riktigt bra men det blev ändå mer än bra nog för denna hoj.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Anledningen att sadelbygget tog tid var att jag passade på att riva bakfjädringen medan limmet torkade. Jag har inte bara latat mig!
Mitt obelastade häng var 15mm och förarhänget 45mm. Mer förspänning finns att ta av men en grövre fjäder vore fint. Dessutom hade jag 5mm glapp i hänget vilket inte bådar gott för länkaget.
Fjäderbenet på denna hoj sitter väl gömt för både tvätt och service och verkar ha fått mer salt och grus än kärlek under sina 13år. Länkaget var totalt ihopgeggat och ett nållager hade nog fått smaka högtryckstvätt för det hade rostat ihop och nött ner skruven i sin jakt på en ny bussning.
Nåja, skruv, nållager och nya tätningar är iaf billigt och lär åtgärda glappet. Fjäderben är däremot svinigt dyrt och detta ser inte lovande ut med tanke på patinan:
image.jpg
Tydligen har Sahcs inte snålat på kolvstång och annat för dämpningen kändes frisk och jämn hela slaget. Imponerande minst sagt efter så pass många år och mil så den får leva vidare. Justerbar fjäderförspänning har dom inte kostat på men jag fann en bit i skrotlådan som passade fint:
image.jpg
För att sänka sitthöjden används ofta längre hundben till att ändra geometrin på bakdämparens länkage. Jag vill gärna öka ride height bak både för markfrigång och styregenskaper så jag kortar av mina vilket även ändrar länkagets utväxling så både dämpning och fjädern upplevs något hårdare. En snabb operation som höjer ride height hela 50mm:
image.jpg
Chassi/fjädring är ett område där man definitivt bara ska ändra en sak åt gången men jag var övertygad att alla tre förändringar skulle dra åt rätt håll.
Tji fick jag med 0 i statiskt häng och 15mm förarhäng så det blir till att hänga upp hojen i taket, dela bakram och tank från hojen, riva länkaget och plocka isär fjäderbenet igen för att få bort avgasklammern. Omständigt sätt att justera förspänning på minst sagt...
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Lite mer uppdatering då:
Hänget utan avgasklämman blev 10/25 vilket jag är klart nöjd med. Hojen känns nu välbalanserad fram/bak och borde funka betydligt bättre.
Nästa grej blev att försöka tråckla ihop avgaseriet. Orginaldämparen bredvid R1-varianten:
image.jpg
Man kan tro att det är ett perspektivfel i bilden men det är verkligen så här stor skillnad i storlek mellan dom. Det märks inte minst när man ska försöka hitta en plats åt den stora burken på Scarvern. Det roligaste av allt är dock att R1ans ljuddämperi väger 800g MINDRE än BMWs redan innan jag kapat bort det långa röret!
Nya fotpinnar åkte också på så numera ser råttracern ut så här:
image.jpg
Har provkört lite lätt under dagen och körställning, fjädring, chassiegeometri och markfrigång känns mycket bättre, sen fick jag låna en S1000R och insåg hur sjukt usel Scarvern är på alla plan. Det var som att gå från en Nokia 5110 till Iphone 6 plus.
Lätt nedslagen tog jag tag i att byta bromsbelägg fram inför morgondagens lite hårdare tester. Bromsarna har ju funkat hyggligt trots att jag gärna är ganska tuff mot det stackars flytande tvåkolvsoket men det räcker inte att använda två fingrar direkt. Innan förra dagens körning hade jag tvättat av skivan och slipat av klossarna men dom såg inte direkt fräscha ut längre:
image.jpg
Det verkar som om delar av friktionsmaterialet smält och fyllt igen slitagevarnarspåren. Spännande.
Om bromsarna funkar nu med nya beläggen så tror jag prestandaåtgärderna på hojen är klara nu. Återstår bara att få den reglementsenlig.

Apropå reglemente så kvalar min hoj in i A2-cup vilket faktiskt är en mycket mer lämplig klass för den så jag har beslutat mig för att ställa upp i den. Också.
 

sulman

Fullt ös inget tjaffs!
Gick med
28 Jul 2013
Ort
Jönköping
Hoj
Blåvit oljekyld +några till
Vilken del som helst kan förstås orsaka skada eller läckage om den lossnar men jag väljer nog att tolka det som att delar som inte löper någon större risk att gå sönder vid en vurpa inte omfattas.

Förtydligande från svemo.
"Motorkåpor som kan orsaka oljespill vid en omkullkörning skall skyddas med extra skydd tillverkat av
komposit eller annat materiel. Dessa kåpor får även bytas till icke original men ska då vara i kraftigare utförande än
original. Extra skydd får svetsas på original motorkåpor. Gäller alla 4-takts motorer."

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nyheter/FortydligandeSRRoadracing/
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
En kort rapport från dagens tester:
image.jpg
Nu har jag iaf bevisat att motorn inte tar i vid krasch.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    1 MB · Visningar: 169
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
På söndagen var det licensträning med SMC Sport så då vad det dags att försöka få upp tempot lite. Mina nya däck hade inte hunnit fram från Belfast så det fick bli att fortsätta åka sportsmart (det är tydligen svårt att få fram racegummi i 110/160).

Jag hade svårt att öka kurvhastigheten trots att markfrigången nu inte var ett problem längre, jag är helt enkelt så inkörd på exakt hur mycket det går att luta att jag har svårt att släppa den spärren.
Jag kör 3X20min med jämna tider men utan att förbättra tidigare pb nämnvärt. Det går lite fortare på vissa ställen men det vägs upp av att det är lite sämre fäste på några ställen runt de nyasfalterade partierna och olja/saneringspulver i bromsningen/ingången till trösen så jag fegar lite där.

När steg 5orna var klara bjöds det på 60min öppen depå/20min vila i tre omgångar innan dagens KM. Jag brukar faktiskt köra snabbare när jag är lite trött så det var bara ut och nöta.
Jag körde 50min av första timmen och sista 1/3-delen gick det faktiskt någon sekund fortare. Dock började det sladda en del i bla Ejes och gungade lite i depåböjen vilket hindrade vidare ökning. Det är iofs fräckt att känna att man kan styra lite med bakhjulet i Ejes men jag håller inte den klassen att jag kan åka på lite sladd konstant i alla kurvor.

Sänkte farten något de två följande passen och körde ca 40min styck. Fortfarande lite halt men förutsägbart och inget dramatiskt.

Jag hade kört däckvärmarna på 55 grader hela dagen men innan KMet lät jag dom kallna en gång. Dock fick jag upp värmen igen till racet.

Eftersom jag jobbade kunde jag inte vara med på KMet men fick tillstånd att köra utom tävlan och starta sist vilket passade mig bra. Jag kommer ändå alltid vara sist in i första böj och placeringen spelade ingen roll, det var raceträningen jag såg fram emot.

Jag var långt efter in i ejes men kom ikapp kön och klippte någon direkt i esset. Plockade någon till innan hårnålen och blev förvånansvärt nog inte omkörd på rakan. Kom ikapp kön igen i esset men nu började fältet dras ut och det blev svårare att köra om.
Blev uppehållen i kurvorna och frånåkt i utgångarna som vanligt men lyckades klämma mig förbi ytterligare någon efter snabbvänstern har jag för mig. Hade rygg på ett par till genom depåböjen men med 50hk är det ingen idé att försöka hugga på innern ut på rakan så jag tog ett lite vidare spår för att slippa slå av när jag hann ikapp framförvarande.
Med en Scarver håller man fullt på 4an rätt tidigt i depåböjen men precis i höjd med flaggposteringen blir jag helt utan förvarning omkörd av mitt eget bakhjul.:crash

Jag gled på rygg/höger skinka och konstaterade snabbt att hojen hade högre fart än mig, att det nog skulle vara dumt att sätta ner fötterna men att en armbåge ut nog skulle hålla mig från att vända mig eller börja tumla. Det funkade fint så jag kände efter lite med handen men asfalten verkade fortfarande ha bra fart så jag drog in den igen.
En stund senare tappade jag bort asfalten och tänkte: Oj, nu landar jag nog snart i gruset. Undrar hur hårt det är i år.

Gruset var snarare blöt sand med lite småsten i och jag stannade tvärt men ändå mjukt. Dags att ligga still och pricka av checklistan:

Minns hela förloppet?
Har hjälmen hållit sig ifrån backen?
Ingen akut smärta?
Fingrar och tår funkar?
Armar och ben också?

Check på allt. Bara att börja skämmas, sätta sig upp försiktigt, se över situationen och sen ställa sig upp. Å fan, är jag ända i höjd med ambulansutfarten?
Sjukt imponerande att så tunna skydd kan göra att en vurpa i ca 140 inte ens lämnar ett blåmärke.

Hojen har borrat sig ner i sanden en bit bort och på vägen dit kastar jag iväg kåpglas och en större plastbit mot muren så nästa klotare ska slippa träffa på bitarna.
Styret är av och jag har bärgat hojar i sand förr så jag stänger av tändningen, väntar på hjälp att resa upp hojen och får den sen knuffad av banan. Praktiskt att klota precis bredvid ambulans och spolplatta, det ska jag göra oftare!

Spolade av hojen och gjorde en snabbedömning att om jag bara fick tag på ett nytt styre så skulle den gå att få ihop till måndagens körning. Det blev en tripp till Biltema i Örebro där dom hade ett fint rosa crosstyre som slaktades och efter mek till 23:00 funkade hojen igen. Segt virke i bumsen får man ändå säga även om den inte är vacker ens innan man kastar den i backen.

Hojen funkade fint på måndagen och det gjorde körningen också. Bakdäcket däremot var rätt halt en bit ner på högersidan så högst troligen har jag överhettat det rejält under söndagen och när det kallnade innan KMet blev det till en bakelitost. Då har man lärt sig något nytt: Överhettat gummi sladdar mjukt och fint tills det kallnat då det sen sladdar tvärt och plötsligt.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Följer er som kör i speedster och skriver. Känns ledsamt när ni klotar och önskar att det inte var så. . Efter att ha klotat själv och insett att det ofta inte går sönder mkt mer än plast på hojarna som fixas med lämplig tejp, så tänker jag att kläder däremot blir ju dyrt om man klotar gång på gång? Efter min första krasch då hjälmen slog i så kostar ju det ett par tusen, nu senast gick det hål i min nya jacka (2-delat), 5000 spänn där, plus handskar till en skräddare = 500? spänn till..

Fan alla måste sluta krascha så vi har råd att fortsätta ha skoj :fakta Alla har ju inte framgångsrika firmor och håvar in massvis med cash :rofl

Hoppas kunna va med på något speedster rejs nästa år :krama
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Följer er som kör i speedster och skriver. Känns ledsamt när ni klotar och önskar att det inte var så. . Efter att ha klotat själv och insett att det ofta inte går sönder mkt mer än plast på hojarna som fixas med lämplig tejp, så tänker jag att kläder däremot blir ju dyrt om man klotar gång på gång? Efter min första krasch då hjälmen slog i så kostar ju det ett par tusen, nu senast gick det hål i min nya jacka (2-delat), 5000 spänn där, plus handskar till en skräddare = 500? spänn till..

Fan alla måste sluta krascha så vi har råd att fortsätta ha skoj :fakta Alla har ju inte framgångsrika firmor och håvar in massvis med cash :rofl

Hoppas kunna va med på något speedster rejs nästa år :krama

Beror väl lite på, mitt rejsställ klarar marksyningarna mycket bättre än mitt gamla 2-delade gatställ...
Gatstället har flera hål i skinnet efter att ha kraschat, men rejsstället är bara lite repigt. Iofs var ju kraschen i rejsstället lite mildare med. :hihi
Men, ja... Det varierar. Olika skinn har olika motstånd mot att gnuggas i asfalt tycks det.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top