"Josefs" irrfärder i Speedster

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag har gott om polare med vagnar att låna så jag sitter inte i sjön om jag inte får ihop min men det kunde ju vara trevligt med samåkning oavsett.

Jag lovar att släppa dig före, då har jag iaf något att skylla på. Sen kanske jag bryter mitt löft om jag kan, all is fair in love and RR.

Jag gissar på att du redan är framme, men jag kommer inte komma iväg. :gnissla
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Bromsklossarna till släpet dök upp torsdag kväll så efter panikmekning fram till 23 på fredagen så verkade alla 4 hjul äntligen bromsa någorlunda jämnt. Hade fått tag på en besiktningstid i Södertälje på lördagen så det var bara att åka direkt till Gelleråsen efter att ha tagit emot ett blankt papper. Jag ska göra mig av med denna vagn innan nästa gång, livet är för kort för att meka bromsar.

Väl framme på Åsen hann jag kika som hastigast i kurslitteraturen och slita bort blinkers och regplåt från "racehojen". Snål som jag är bäddade jag upp i släpet. Hotell verkade både dyrt och onödigt.

Licensteorin startade 18:00 och tog runt 5 timmar. Den var inte jättekul om än nyttig och vi var rätt mosiga mot slutet. Tur att jag traditionsenligt hade köpt med mig delicatobollar till alla.

Kördelen av licenstagningen består av ett antal provstarter för att träna in startförfarandet och vi delade bantid med SMCs steg 6 (licensträning). Eftersom licenstagningen skulle vara klar till lunch och steg 6orna hade ett klubbrace inplanerat till eftermiddagen gavs ett gyllene tillfälle att få lite raceträning direkt för de som vågade.
Provstarterna gick bra och alla lyckades ta licensen utan att krascha. Den största lärdomen för mig var att det är bäst att kvala in till sista led: Med 50 hästar är man sist i kön i första böj oavsett men startar man längst bak undviker man att bli torpederad redan på gridden.

När licensen var i hamn hade vi ett par pass friträning innan klubbracet. Trots att jag inte suttit på hojen sedan 2013 (utöver förra veckans tur till besiktningen) gick det ungefär lika långsamt som sist och som alltid var det helt odramatiskt. Jag är för feg för att tänja på gränserna.

De flesta nybakade racerstjärnorna ställde upp i racet som delades upp i A/B-final. Jag fick starta i tredje av fem led i B-finalen, fick till en riktigt bra start och blev genast om/frånåkt av hela fältet som försvann in i en enda gröt i första böj. Min plan var att försöka klämma mig förbi halva fältet på innern innan dom hunnit börja gasa igen men det var jag tydligen inte ensam om för där var det bra trångt.
Jag var nog bland de sista ut ur trösen men lyckades klämma mig förbi en hoj innan kurva 2 och ytterligare ett par genom esset. De två placeringarna kostade en del i utgången och klungan försvann bort på rakan. Nu gällde det att börja jaga.
Jag kom ikapp en hoj som gick rätt långsamt i kurvorna men bromsade sent och höll ett ganska defensivt spår. Jag tappade massor i utgångarna, tog igen lite i bromsningarna och blev uppehållen runt apex. Jag låg och visade mig och högg för att stressa fram ett misstag och komma om men det lyckades inte. I stället kom någon bakomvarande ikapp och körde om på rakan.
Vet inte ens vilken placering jag slutade på men det var nog 15-16 tror jag. Rätt kul men också ganska frustrerande.

Jag kommer vara sist in i Trösen i Speedster också så det gäller att förbättra möjligheterna att köra om så mycket som möjligt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Ett par saker på att göra-listan avbockade redan efter en vecka känns bra men det är en del som måste fixas med hojen innan start, både för att få starta och för att kunna öka tempot lite. Att jag har 50 hästar är bara att leva med och jag brukar köra runt ev brister i maskinmaterialet utan att klaga men kombinationen mjuk/slut bakdämpare, lågt sittande fotreglage och flera år gamla gatdäck ställer till problem med kurvhastigheten.


Måsten:
Najja bromsar
Najja oljeskruvar
Bygga båt
Montera uppsamlingskärl
Skruva bort strålkastare
Fixa transponder
Ordna nummerskyltar
Tömma glykol
Bygga motorskydd
Tankskum
Montera tippsensor


Extra:
Rensa bort fler onödiga delar
Montera upp/bakflyttade fotreglage
Bygga avgassystem
Fixa depåstöd
Justera styre
Bygga om sadeln
Förbättra fjädringen
Byta däck
Förbättra bromsarna
Banta ner piloten


Och allt detta får så klart knappt kosta någonting.


Vad har jag glömt?
Tips och förslag mottages tacksamt.
 
Last edited:

hank

H.Granbom racing #38 Speedster cup
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
RC8 2015 racehoj, crf 450r
Hur/av vad ska du bygga motorskydd? Miljömatta om du inte redan har det?
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Teamet tillhandahåller miljömatta.
Och har reglementesenliga siffror på lager.
Gå in på ta.svemo.se, skapa en profil och boka nummer!
Lediga: 38, 62, 78, 79, 81, 101 - 110, 112, 115 - 150
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Buskigare sideburns!
Det kommer!
Hur/av vad ska du bygga motorskydd?
Måste läsa på reglementet kring motorskydden. Jag tror inte motorn sticker ut nog för att kunna ta i backen så frågan är om det ens behövs.
Teamet tillhandahåller miljömatta.
Och har reglementesenliga siffror på lager.
Gå in på ta.svemo.se, skapa en profil och boka nummer!
Lediga: 38, 62, 78, 79, 81, 101 - 110, 112, 115 - 150

Miljömatta är inhandlad. Skadar inte att ha en egen och Biltemas var ju inte direkt dyr.
Siffror har jag också en påse. Nu önskar jag mig en rulle vävtejp i lagom grön nyans som bakgrund. Fram har jag iofs ett "kåpglas" i kolfiber jag kan lacka upp men bak vore smidigt att lösa med tejp.

Jag är nu #51 vilket håller det enhetligt inom teamet och är någorlunda smalt. Känner mig redan snabbare nu när jag har ett eget startnummer!:banana
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

Måste läsa på reglementet kring motorskydden. Jag tror inte motorn sticker ut nog för att kunna ta i backen så frågan är om det ens behövs.

...

Om man läser texten i 3.3.7 ordagrant så behöver motordelar som kan orsaka "skada eller läckage" skyddas, helt oavsett bredden på motorn.


image.jpg
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Vilken del som helst kan förstås orsaka skada eller läckage om den lossnar men jag väljer nog att tolka det som att delar som inte löper någon större risk att gå sönder vid en vurpa inte omfattas.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Det är trist att tappa bromsbultar för att man inte dragit dem efter däckbyte. Det är också lite spännande om man tappar oljepluggen eller om filtret får för sig att ta en egen utflykt.

;)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det är trist att tappa bromsbultar för att man inte dragit dem efter däckbyte. Det är också lite spännande om man tappar oljepluggen eller om filtret får för sig att ta en egen utflykt.

;)
Men inget av de scenarierna hjälps av extra motorskyddskåpor. Najning och båt är jag inte emot.
Och till mitt försvar vill jag framhålla att oljefiltret som orsakade min hittils enda vurpa på storbana var bytt av tidigare ägare. Men inte kollat/najat av mig.:gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Sant! Har extremt smal motor själv som inte kommer ta emot någonstans med mindre än att jag monterar den ur ramen och gnuggar den mot någonting...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Sant! Har extremt smal motor själv som inte kommer ta emot någonstans med mindre än att jag monterar den ur ramen och gnuggar den mot någonting...
Och du har ändå extra motorkåpor?
De delar på motorn som inte sticker ut utanför ramen lär man ju inte behöva skydda...
Håller med men det är inte speciellt tydligt skrivet.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Och du har ändå extra motorkåpor?
Ja. Anledning? Jag orkar inte gaffla om oklara regler och det är inte så att jag bara kan kila förbi Grevens och köpa nåt som passar mitt gamla skrot heller... Om någon brydde sig på Anderstorp? Tveksamt, har ju helkåpa som täcker 3/4 dessutom.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Frambromsen på denna hoj består av en enkel 240mm skiva med flytande 2-kolvsok. Hojen kanske ser liten och lätt ut men allt är tydligen gjort av bly och gjutjärn för den väger in på 200kg. Inbromsningarna är ju enda stället jag har någorlunda jämförbar prestanda med resten av fältet så det gäller att ta ikapp ordentligt där. Följaktligen blir bromsarna gärna lite varma.

Jag kör orginalbelägg och har inte helt oväntat en del fading om än inga tendenser till kokande vätska. Det skrapar och gnisslar en del nu efter Åsen så jag antar att mina belägg har glasat rätt ordentligt vilket varken är bra för känsla eller bromsverkan. Jag slipade av beläggen och tvättade skivan innan licensen så det bör vara värme snarare än föroreningar som knäckt dom. Läget lär inte förbättras om jag får på lite klibbigare däck och därmed kan bromsa ännu hårdare.

Flera tillverkare listar passande racebelägg men det verkar inte verkar vara det folk vill ha till sina flytande tvåkolvsok för ingen verkar sälja dom. Till slut hittade jag iaf en fransk firma som säger sig ha passande Carbone Lorraine i raceblandning. Vi får se vad som dyker upp med posten.
Dyrare än orginal var dom iaf, tur att man bara har en sida att byta på.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top