Yamaha MT-09 Tracer-tråden

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Tack för feedback!

Står och väger mellan Tracer 900 GT (18 eller 19) vs BMW S1000XR (årsmodell 15-18, dock en hel del dyrare, men har allt). Yaman känns mer prisvärd och billigare totalt sett. Dock skulle jag kanske bli nöjdare med BMWn, trots högre pris.

Hur valde/resonerade ni som köpt en Tracer 900?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Provkörde en MT09.
Gillade motorn, men behövde lite mer upprätt körställning då det är 8 mil enkel väg till jobbet.
Har gjort justeringar på rutan, backspeglar och nu står värmehandtag på tur.
Bra allround som inte skäms för sig på något egentligen. Provkör och känn efter själv.
Jag har förvisso inte bara Tracern att tillgå, men det är den jag kör mest.
Hade jag gjort om köpet? Ja, men på en GT.
 

TheBigG

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Yamaha Tracer 900 -18
Hej!

Jag går i köptankar kring en Tracer 900 GT och är fundersam kring vindskyddet - rutan. Jag är 190 cm lång och har sett på youtube att folk är missnöjda med rutan. Ni som har en Tracer 900, hur upplever ni det? Hur långa är ni? Bytt till eftermarknadsruta?

Hello! Har Du köpt ngt?
Jag har en ny Tracer 900 sedan december 2018 och jag är också 190cm lång, 88-89 kg. Jag ville ha en så lätt så möjligt mc men ändå stor (pga min längd). BMW S1000XR var bland den första som kom i huvudet men den kändes alldeles för dyrt även om pengarna inte var ett problem. Sedan man vet att risken att man blir tvungen att besöka verkstaden ofta är lägst men Yamaha eller Honda. Honda VFR1200X var också mycket lockande men den väger 170kg så....nej.
Än så länge har jag kört ca. 3500 km med min Tracer.
Pga det som man kan läsa på internet om vindskyddet så beställde jag den direkt med Yamahas touring rutan. Helt ok skydd, ingen buffeting men en hel del vind brus precis över hjälmens topp. Har jag luftintaget uppe på hjälmen öppet så blir det störande. Men inga vibrationer alls eller andra turbulenser. Jag har köpt en vindavvisare från Wunderlich (vario ergo 3D) men jag har inte blivit av med oljudet.
Annars mycket bra skydd mot vind och regn över hela kroppen. Skyddet för händerna kunde vara bättre men jag har valt värme i handtagen och det är jag mycket glad över.
Jag har nyligen kört från Kristianstad till Stockholm och det har regnat och blåst en hel del (15-16 grader) men det har fungerat mycket bra. Många säger att sadeln är obekväm men det tycker inte jag.
Det är bara GT-n som kommer med farthållare men jag använder en Omni-Cruise kopia och det gör jobbet. Kanske jag ska köpa en Atlas throttle lock i framtiden.
Förbrukningen ligger på 4,9l/100km.
 
Last edited:

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Tack för era utförliga svar! Jag har inte köpt någon hoj än. Provsatt en Tracer igår. Fin hoj och kändes lätt trots storleken. Störde mig på att hälarna på mina 46-paltor tog i passagerarfotpinnarna. Vill man ha sidoväskorna på GTn så bör man inte skruva bort dem.

Var och körde på bana igår för första gången. Sjuuuukt kul! :yoparty:banana Att hojen inte gör bort sig på bana talar än mer för S1000XR, även om den är dyr(are) än Tracer GT. Men så är det ju det där med tillförlitligheten hos BMW.

Ducati Multistrada 950S är en annan utmanare. Liknande högt pris som S1000XR, har allt lull-lull, men finns bara från -19 och har "bara" ~ 113hk (likt Tracern).

Dessutom kommer ju mässan EICMA i Milano 5-10 nov där vi kanske få se en ny BMW i form av en, enligt ryktet, "lillebror" till S1000XR - F850XR eller vad den kan tänkas heta. Så mycket att välja på och drömma om! :3freak
 

TheBigG

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2019
Ort
Kristianstad
Hoj
Yamaha Tracer 900 -18
4500km nu och fortfarande nöjd.
Jag har monterat en hasplåt från Givi (Givi RP2139) och det har jag gört bara för utseendet. Den ser tuffare ut nu. Den skickar dock en del av motorljudet upp.
 

Tinnberg

Tinnberg
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha mt-01 stage 2. Suzuki drz400 supermotard
Hej jag har en tracer 900gt 2020 fick monterat stora givi väskpaketet samt rp2139 även givis crash bar.
Ska tbx till verkstan imorgon då låter som hela motorn rasslar tills kopplingen trycks in...
Kan inte vara normalt hörs å tomgång även under körning låter illa från en helt ny hoj med 85mil på mätaren...
Hur illa upplever du det blev efter monterat rp2139 ?
Mvh
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Manualen säger 2,5 bar fram och 2,9 bak lufttryck i däcken. Tyckte det lät lite mycket? Hur kör ni? :)
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
2.6 - 3.0

Börjar bli dags att snegla på ett nytt bakdäck.
Sitter Roadsmart 3 på bak nu, men jag klurar på vad mer som kan vara aktuellt.
Vad har ni andra?
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Jag satte dit Pirelli Angel Gt för ett par månader sen. Prisvärda och hittills känns de väldigt stabila och bra. Bytte själv med hjälp av buntbandmetoden.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

ulv

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
CBR1100XX
Jag satte dit Pirelli Angel Gt för ett par månader sen. Prisvärda och hittills känns de väldigt stabila och bra. Bytte själv med hjälp av buntbandmetoden.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Intressant! Vill du tipsa om hur den går till?

Skickat från min HD1903 via Tapatalk
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Intressant! Vill du tipsa om hur den går till?

Skickat från min HD1903 via Tapatalk
Det finns en del klipp på YouTube som beskriver det väldigt bra. Kortfattat går det ut på att man klämmer ihop däcket med buntband och sen kränger över båda däckkanterna samtidigt över fälgen. Smidigt med lite diskmedel som glidmedel. Eller lite jobb var det faktiskt men bakdäcket gick mycket smidigare att kränga dit än framdäcket. Man använder alltså inga verktyg när man kränger dit de nya däcken.
0aa3664f16f7cb5ea820d7a61072009f.jpg


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Ville investera i en quickshifter och tänkte först healtech, har en billig firma hemmavid som säkerligen monterar den rätt billigt, kanske kommer undan med en 4k inköp och montage, skönt att slippa skruva själv :)

Men då är jag rätt nära pris vad jag kan både flasha och skaffa quickshifter för om jag åker en bit. ca 5,5k.
Frågan är då, har jag något att hämta ens utav en flash? Jag kört annars helt i originalutförande och älskar hur hojen går idag och vad andra snackar om ryckighet osv bekommer mig inte.

Brorsan lämnade f.ö. in sin för flash och nu känns den rätt seg på låga varv? Han har också dock satt på ett IXIL system som kanske skulle kunna vara boven?

:banana
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Tror ni Tracer 900 också kommer ändra utseende och få ny motor nu när de uppgraderat MT 09 ?
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Trevligt! Den får man nog testa vad det lider. Spännande att se om den nya fronten ger mindre turbulens kring huvudet.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Trevligt! Den får man nog testa vad det lider. Spännande att se om den nya fronten ger mindre turbulens kring huvudet.

Det är väl nästan omöjligt att få mer...

En Tracer 9 kan ju alltid testas.
Har haft föregångaren i två år nu och det är väl dags att byta ut stackaren.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Nya Tracern avslöjas ikväll, håll koll på nätet..
 
Last edited:

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Nya Tracern

https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/products/motorcycles/sport-touring/tracer-9-gt-2021/

KYB halvaktiv fjädring
Hårda sidoväskor
Quick Shift-system för upp- och nedväxling
LED-strålkastare för kurvtagning
Särskilda färger och speciell grafik
EU5-kompatibel CP3-motor med 890 cc
Lätt CF-gjuten aluminiumram
6-axlig IMU plus lutningskänsliga förarhjälpmedel
Nästa generations design och stil
Full LED-belysning
Dubbla 3,5-tums TFT-mätare
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Nya Tracern

https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/products/motorcycles/sport-touring/tracer-9-gt-2021/

KYB halvaktiv fjädring
Hårda sidoväskor
Quick Shift-system för upp- och nedväxling
LED-strålkastare för kurvtagning
Särskilda färger och speciell grafik
EU5-kompatibel CP3-motor med 890 cc
Lätt CF-gjuten aluminiumram
6-axlig IMU plus lutningskänsliga förarhjälpmedel
Nästa generations design och stil
Full LED-belysning
Dubbla 3,5-tums TFT-mätare

Ja jag såg detta på Yamahas hemsida. Men har de tagit bort farthållaren på 2021 års modell ? Den fanns ju på 2020 års modell. Tråkigt isåfall, det är ju ovärderligt... Känns som det blir mer och mer elektronik på dessa hojar. Som t.ex. "lutningskänsliga förarhjälpmedel" och "elektronisk fjädring". Hade hellre behållit farthållaren dock.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top