Yamaha MT-09 Tracer-tråden

Krippan

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2017
Ort
Kalix
Hoj
2017 Yamaha 900 Tracer
Har fått bort turbulensen helt på Tracern genom att göra om originalrutan.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg
 

Krippan

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2017
Ort
Kalix
Hoj
2017 Yamaha 900 Tracer
Lösning på rutproblemet på Tracer 900

Kapade om originalrutan och fick den 16 cm lägre. Vinklade även om den genom att sätta distanser (15mm) i nedre hålen, då följer rutan samma linjer från lyset.

Fick bort turbulensen helt.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Mycket bra. Helt naket är jobbigt, speciellt om man är lång. Men turbulensen är jobbigt med.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Vad har hänt mellan årsmodellerna? Jag är lite sugen på att köpa mig en träser men hur pass stor skillnad är det på om jag skulle köpa ut en ny eller ennåt begagnad -15 förutom att jag blir 25k fattigare?
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Provkörde en tracer 900 igår upplevde ett väldigt vinddrag runt huvudet mycket jobbigt, men då har fler det problemet ,kör annars mt09 upplever inte alls samma turbulens på den.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Tänkt mig köpa denna maskinen men tycker spannet på blocket är väldigt stort och är rädd att betala för mycket. Vad är rimligt för en 15 eller 16- årsmodell?
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Provkörde en tracer 900 igår upplevde ett väldigt vinddrag runt huvudet mycket jobbigt, men då har fler det problemet ,kör annars mt09 upplever inte alls samma turbulens på den.

Jämfört med min föregående GSX-R1000 streetfighter 2002 a'la 5000mil så är Allt ta mig tusan som en lätt alpbris i ansiktet i sadeln på Tracern. :hihi
 

Haunted

U'll never catch me alive!
Gick med
14 Aug 2012
Ort
Nybro
Hoj
Gixxer1000
Blev 18 mil på Tracern min i solen idag runt Nybro och sedan över Tvärskog till Mortorp och vidare till Kalmar via Ljungbyholm och gamla E22:an och tillbaka över Smedby/Dörby/Trekanten/St:Sigfrid.
glajjer.png
Inte haft tid att köra nu på c:a två veckor p.g.a. att man jobbat så mycket, samt hållit på att snickra sig en groggveranda på 25m2. på baksidan som nästan är färdigställd. :öl

Så nu har den gått hela 43 mil. Dags att boka 100-milaservicen nu på tisdag. Då ska även det mattsvarta SC-Project S1 titanium/kolfiber helsystemet på plats. Letar dock fortfarande efter en tailtidy med belysning och ställbar vinkel som min nummerplåt a' 110x110mm. fungerar med utan att självaste tidyn är bredare än skylten. Tips? Samt vad har ni fått betala för eran 100-milaservice?

Står ju i instruktionsboken att man inte ska varva över 5600 v/min under längre perioder, vilket jag följt... i stort sett... Men kunde inte motstå att testa att dra på fullt idag 2:an, 3:an, 4:an, 5:an i c:a 10 sekunder och känna på CP3:ans resurser, vilka kändes mycket trevliga och förtroendeingivande inför framtida bataljer. :)

Känner mig fortfarande mycket nöjd med valet av hoj. Det tar vi en grogg på och önskar alla en trevlig påsk.

/H.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Tappade en skruv min långtur förra veckan! En genomgående skruv med svetsad kupolmutter på andra sidan imellan gafflarna som håller fast framkåpan med ögon och allt.

Vart kan jag hitta en sån här?
Bokat service och däckbyte bak hos nässjö om någon vecka och känner mig säker på att hojen håller ihop dit om det är så, bara tröttsamt om dom lägger på 1 timmes extra jobb därför tänkte jag kanske att jag kan göra det själv?

Har egentligen garanti kvar ett halvår till men tror bara det är motorgaranti kvar?? Yamaha tracer -15
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Tappade en skruv min långtur förra veckan! En genomgående skruv med svetsad kupolmutter på andra sidan imellan gafflarna som håller fast framkåpan med ögon och allt.

Vart kan jag hitta en sån här?
Bokat service och däckbyte bak hos nässjö om någon vecka och känner mig säker på att hojen håller ihop dit om det är så, bara tröttsamt om dom lägger på 1 timmes extra jobb därför tänkte jag kanske att jag kan göra det själv?

Har egentligen garanti kvar ett halvår till men tror bara det är motorgaranti kvar?? Yamaha tracer -15

Nu har jag förvisso bara WSM för -17, men kan verkligen inte hitta någon bult som motsvarar din beskrivning.
Men kan du inte bara svänga förbi Biltema och köpa en gängstång och göra ett provisorie? Två muttrar på varje ända och så vet du att det håller ihop.
Mascot lär inte lägga många sekunder på att byta den bulten som du har tappat.

Antingen är det ju en stapelvara som de har hemma där och då eller så måste de beställa från Yamaha och då ser du till att den skickas hem till dig istället så du kan lösa det själv.

Men en fråga, vad får man ge för en service nere hos Mascot?
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Brorsan har en likadan hoj så kan bara byta med han och mäta hans skruv kanske :rock
3900:- och då är det 2000 mila servicen. Är det bra eller dåligt?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Brorsan har en likadan hoj så kan bara byta med han och mäta hans skruv kanske :rock
3900:- och då är det 2000 mila servicen. Är det bra eller dåligt?

Ingen aning om det är bra eller dåligt, men jag gjorde 1000-mila på en här om veckan. 2400:- jämfört med Bike som tog nästan 4000:- för precis samma service.
Båda auktoriserade.

Enda skillnaden mellan 1000 och 2000 som jag ser är att tändstiften ska bytas istället för att inspekteras och att oljefilterinsatsen ska bytas och inte bara kontrolleras.

Stiften torde kosta 150:- spänn styck och ett oljefilter tycks kosta 150:- även det. Så 600 spänn i material mer.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Tänkte dela med mig av en erfarenhet från kvällens övningar :) Jag har en MT 09 Tracer -16 och har sen jag köpte den i april haft rätt kraftiga vibrationer i styret när jag släpper det från ca 70 km/h och uppåt. Nu släpper jag ju inte styret normalt när jag kör så jag har väl egentligen inte haft några problem med det men det tyder väl ändå på att något inte står 100 procent rätt till. Så ikväll fick jag ett infall och tänkte att jag tar bort balansvikten som sitter på framfälgen. Av någon anledning sitter där en 30-grams vikt fabriksmonterad. Framdäcket är såvitt jag kan bedöma i väldigt gott skick trots att hojen nu rullat drygt 1100 mil. Sagt och gjort, jag tog bort vikten och testkörde en runda. Nu vibrerar det knappt något alls när jag släpper styret, inte ens i 120 knyck. Testade att köra en hel del fortare än så och kände inga vibrationer medan jag höll i styret.

Man har ju läst en del trådar i olika forum om folk som haft samma problem som jag men där problemet försvunnit då man bytt däck fram. Frågan är om det är det nya däcket som gör skillnaden eller det faktum att man gjort en ny balansering? Skulle nog tro på det sistnämnda eftersom ju däcket torde slitas rätt jämnt runt om så länge man kör normalt.
 

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Hej!

Jag går i köptankar kring en Tracer 900 GT och är fundersam kring vindskyddet - rutan. Jag är 190 cm lång och har sett på youtube att folk är missnöjda med rutan. Ni som har en Tracer 900, hur upplever ni det? Hur långa är ni? Bytt till eftermarknadsruta?
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Jag provkörde en 2018 års modell innan jag köpte min '15, huvudet for överallt och rutan skakade och lekte jävel.

Min 2015 är dock helt ok och jag har inte brytt mig om att byta sedan. Min hoj ör sänkt kanske har det med det och göra?

Har ett vagt minne av att GTn inte har samma ruta som vanliga versionen? Oklart. Förresten är jag snäppet över 170cm lång så du kanske är lite mer utsatt än mig.

Men vafan är det vindskyddet som håller tillbaka dig från att köpa? Det går att byta så tjöööööp!
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Hej!

Jag går i köptankar kring en Tracer 900 GT och är fundersam kring vindskyddet - rutan. Jag är 190 cm lång och har sett på youtube att folk är missnöjda med rutan. Ni som har en Tracer 900, hur upplever ni det? Hur långa är ni? Bytt till eftermarknadsruta?

Jag är 190 cm lång och har en 2016 års Tracer 900. Kan absolut inte köra med originalrutan eftersom den dels skapar en väldig buffeting, liknande den man känner när man ligger efter en långtradare, fast bara runt huvudet. Eftersom rutan är så smal nedtill så är min teori att kåpan över lysena, som då hamnar jämte rutan, skapar en vindvirvel som hamnar precis vid hjälmens underkant i mitt fall. Det skapar också ett väldans oljud i hjälmen. Jag har därför tagit bort originalrutan och satt dit en hemmagjord betydligt mindre av plexiglas. Funderar på hur jag ska göra för att tillverka eller köpa en lika låg ruta men som är tillräckligt bred så att man slipper luftströmmen från strålkastarna. Det finns lite fler korta men breda rutor till 18 och 19 års modeller än till 15-17. Annars är jag väldigt nöjd med hojen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top