Yamaha MT-09 Tracer-tråden

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Två rundor på nya hojen, 30 mil på mätaren. Vad säget ni om Dunlop Sportmax D222 som sitter på? Dom blir inte speciellt varma eftet ett par mil i 10 C..

Känns som en sprallig och villig hoj annars :) Det blir nog ett roligt 2016 ;-)
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Inga synpunkter på däcken? Eftersom det är OEM så undrar jag lite. Har läst att dom är kass i blött, skröna?

Fö. så snackade jag med säljaren om att jag köper till väskor senare, när jag googlade idag så har man på sig till den siste mars att köpa en 2016 och få sidoväskor med fästen för 3 kkr.. Hade jag fått veta det när jag köpte hojen hade jag slagit till direkt! Kanske fler som missat detta?
http://www.yamaha-motor.eu/se/erbjudanden/mt-09-tracer-kampanj.aspx
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Inga synpunkter på däcken? Eftersom det är OEM så undrar jag lite. Har läst att dom är kass i blött, skröna?

Fö. så snackade jag med säljaren om att jag köper till väskor senare, när jag googlade idag så har man på sig till den siste mars att köpa en 2016 och få sidoväskor med fästen för 3 kkr.. Hade jag fått veta det när jag köpte hojen hade jag slagit till direkt! Kanske fler som missat detta?
http://www.yamaha-motor.eu/se/erbjudanden/mt-09-tracer-kampanj.aspx
Inte kört i blött väglag med mina än. Byter till Pilot Road så fort de blivit
tillräckligt slitna.
Mina väskor/fästen ligger ute på blocket för 2200:- satt på hojen ett tag
men är ändå i mycket fint skick.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Det finns mycket positivt att säga om MT-09 Tracer, mycket hoj för lite pengar.

Men vindrutan är ingen höjdare för mig på 171 cm, det blir oljud/turbulens i min annars tysta Schuberthjälm både i högsta och lägsta läget. Inget ovanligt problem vad jag förstår, även personer runt 175+ cm har problem. Har nu börjat leta alternativ. Sportskärmarna på 34-36 cm (Ermax mfl) verkar gå bort för min längd. Återstår då: http://powerbronze.co.uk/productdetails.aspx?OBJ_ID=26913896

Nån som bytt vindruta? Resultat, din längd?
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Jag bytte till en CalSci vindruta (deras kortaste). Den är inte perfekt för mina 179cm, men den funkar. I högsta läget får jag luften precis på mitten av hjälmen vilket skapar lite turbulens. I det lägsta så träffar luften mer på axlarna och jag får mer ren luft mitt på hjälmen. Funderar på att sätta gummispacers på de två nedre infästnings skruvarna så att jag riktar luften ännu mer neråt på kroppen alt. kapa av en del på toppen av skärmen.

Allt handlar om preferenser egentligen och man får prova sig fram till vad som funkar bäst. Vill man sitta helt inkapslad ala gubbscooterruta så finns det Givi och Madstad och några till. Vill man ha en sportigare approach, så är det CalSci, puig eller Ermax korta rutor som gäller.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Med risk för att starta en ny oljetråd:tungan.

Ni som gör egen mellanservice...vilken motorolja tycker ni funkar bäst? Vad slår ER verkstad i för olja i era ögonstenar när det är dags för service?

Min verkstad slår i Castrol GPS 10w40 i min! Det första jag gör när jag kommer hem är att byta ut skiten! Sämre olja får man leta hårt och länge efter!! Funkar inte alls med Yamahalådor. Varken till denna hojen eller min förra Yamaha (Fazer 1000)!

Provade En annan delsyntet Lucas oil 10w40 då den fått många positiva omdömen. Och visst motortempen sjönk någon grad som utlovat men växlingarna var fortsatt tröga att få i och upplevde lite rassel (mer än vanligt) från motorn. Jag körde med den oljan i 300mil ca innan jag tröttnade.

Nu vid 450 mil ca, så slog jag i helsyntet för första gången. Motul 300v 10w40 och nu växlar den silkeslent och motortempen sjönk ytterligare ngn grad:) och rappare gasrespons också:)
Oljan är ju hutlöst dyr men kommer köra med denna ändå hädanefter. Möjligtvis kanske jag provar deras 7100 olja i framtiden då den är lite billigare.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Jag fick Comp 4 15w50 i min vid 100-mila. Har bara hunnit köra en 30 mil men de har känts ok. 132 kr litern känns inte så dyrt och det går ju knappt år 3 l. Nästa gång du servar kan du ta egen olja med dig.

Skickat från min SGP611 via Tapatalk
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Comp 4 är det silkolene eller? hel eller delsyntet?

Jo, det kan man klart göra, men kommer det med på servicekvittot då? dom har kanske inte det artikelnumret så det kan skrivas ut menar jag. Men dom kan kanske skriva det som en kommentar på pappret iofs
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Har ingen aning, stod ej mer än comp4, däremot stipulerar inte instruktionsboken något speciellt märke så om du väljer en egen olja vid service så gäller det ju bara att den uppfyller specarna :)

Verkar inte vara jättenoga, jag fick 15w50 vilket inte är rek. enl handboken och det var på en auktoriserad verkstad.
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Har ingen aning, stod ej mer än comp4, däremot stipulerar inte instruktionsboken något speciellt märke så om du väljer en egen olja vid service så gäller det ju bara att den uppfyller specarna :)

Verkar inte vara jättenoga, jag fick 15w50 vilket inte är rek. enl handboken och det var på en auktoriserad verkstad.
Antar du servat hos marcussen va? Har också reagerat lite på hans val av olja han slänger i. Den ska vara helsyntet, silkolene är märket. Men 15/50 är ju rätt tjock olja, men han vet väl vad han gör. Kanske det bara är något han skriver på fakturorna med. Kanske är annan han slänger i
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Stämmer bra det :) Marcussen. och efter att haft ett par BMW där tom radfyran drog 3l/1000 mil och ändlösa oljediskussioner så litar jag på att det är bra stuff :)

Växellådan har varit watchclean de 30 mil jag hunnit med.
 
Last edited:

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
En powerbronze sport (24 cm vindruta) beställd. Rätt lång levtid. Återkommer med recension ang. turbulens runt hjälmen mm framöver.
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Funderar på att skaffa en touringruta inför semestern och hittade en som verkar rätt schysst:) Vstream+ sport/tour eller kanske deras sport+ som ändå ser ut att vara ganska hög. Finns på www.nationalcycle.com
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Har lagt en beställning på Vstream sport rutan. Fan blev nästan lika mycket i frakt som rutan kostade:huvet
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Har lagt en beställning på Vstream sport rutan. Fan blev nästan lika mycket i frakt som rutan kostade:huvet

Du får också recensera sen! Jag har inget problem med stdruta, vinden träffar hjälmen och det är myspysigt värre. Dock så blir det ett jävla oljud av turbulens. För min del, med ca 171 cm kroppslängd så är nog en kort skärm effektivast jfr en hög. Den hade nog blivit så löjligt hög att jag hade fått titta genom rutan!

Vet inte hur lång du är, men skriv en rad när du testat? :)
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Har precis som du säger inget emot att få ren luft på hjälmen, men som jag upplevde originalrutan var det precis som att luften längs med sidorna på rutan gjorde att det blev alldeles för turbulent. Misstänker att originalet är rent för smal nertill, medans höjden på skärmen var perfekt.

Rutan jag beställde nu är betydligt bredare nertill och vad jag kan se utformad att leda bort luften längs sidorna så att man inte får dom där vindarna som smiskar sidorna på hjälmen. Med det sagt så har jag enorma förväntningar på denna ruta. Den är dessutom ca 2cm högre än standardrutan också:)

Såg att den är i köln nu, så på fredag räknar jag med att ha den hemma:tummenupp
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Kl 11 i förmiddags ringde det på dörren. Det var budkillen. Han hade en vindruta till mig. Knappt 2 dygn tog det från Amerikat till min dörr...det var fanimej snabbt. Men för 120 dollar i frakt så förväntade jag mig inget annat☺

uploadfromtaptalk1461868344708.jpguploadfromtaptalk1461868354790.jpguploadfromtaptalk1461868369721.jpg

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Hann ta en liten kvällsrunda och kan väl säga så mycket att rutan gör sitt jobb med bravur:) Den leder effektivt bort luften och ingen turbulens vid hjälmen längre.

Nackdelen är att min hjälm (Shoei GT-Air) är så jävla dåligt ventilerad på toppen där intaget sitter så att visiret immar igen. Och köra med öppet visir är inte att tänka på:(.

Blir väl till att plocka fram min gamla Arai och testa även om den är extremt bullrig. Kanske blir bättre med nya rutan:tungan
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top