Yamaha MT-09 Tracer-tråden

Zoll74

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer 2015
Var lite sugen på comfort dynan, men läste att den tar in vatten i sömmarna så jag fegade ur. Jäkligt snygg dock☺

Skippa komfortdynan. Den är snygg och tar inte in vatten, men efter körda 600 mil kan jag säga att den inte är mjuk och därmed inte värd pengarna, om man inte är ute efter utseendet förstås.
 

Zoll74

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer 2015
Hur fungerar TCS?
Hindrar bakhjulsåkande?
Sladd?
Spinn?

Har åkt mkt grus med min Tracer (med Avon Distanzia bak och fram). TCS hindrar både spinn och sladd. TCS funkar bra på grus faktiskt om man inte vill åka väldigt avancerat. Jag får den heller inte att lätta mer än någon decimeter med framhjulet, så det håller nog emot där också. Min bror som är duktig bakhjulsåkare (till skillnad från mig själv) lyckades inte heller med påkopplat TCS. Men jag skulle nog inte lite på det, för det kräver att systemet direkt känner av fartskillnad mellan hjulen.
 

Keen

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Street Triple -09
View attachment 423517

Sw-Motech väskor kan kanske vara nåt? Dom som är mjuka med dragkedja är inte mycket att hänga i granen om jag får säga mitt. Går ju öppna dom med en vass nyckel eller kniv utan att nån hör det. Samt att dom är väldigt ömtåliga, skulle rekommendera iaf plastväskor.

Jag kan ej säga om sw-motech är bra eller inte, men hitta denna bilden på någon sida för ett tag sen.

På tal om motech, jag har läst att Yamahas "orginalväskor" är exakt samma som motechs aero förutom en liten logga då.

aero-dr.jpg
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
På tal om motech, jag har läst att Yamahas "orginalväskor" är exakt samma som motechs aero förutom en liten logga då.

View attachment 423588

Det stämmer säkert som du säger, bmw låter ju touratech bygga väskor till några av sina hojar. Ktm har ett liknande upplägg med touratech mm. Jag tänkte mest på skillnaden mellan tyg och plast/plåt väskor. Jag tycker dom i tyg saknar en hel del och att det är värt att köpa lite dyrare för man får så mycket mer i slutändan.
 

Zoll74

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer 2015
Det stämmer säkert som du säger, bmw låter ju touratech bygga väskor till några av sina hojar. Ktm har ett liknande upplägg med touratech mm. Jag tänkte mest på skillnaden mellan tyg och plast/plåt väskor. Jag tycker dom i tyg saknar en hel del och att det är värt att köpa lite dyrare för man får så mycket mer i slutändan.

Det är samma väskor. Även extraljus som säljs som Yamaha original är märkta med SW-Motech. Det finns en hel del andra originaltillbehör som i grunden är SWM. Väskorna är smidiga och snygga men rymmer inte mycket. Jag köpte med dem till hojen som introduktionserbjudande, men de ligger nu på hyllan till förmån för totalt 120 liter utrymme i mina hårda Givi Trekker (se min profilbild).
 

steffe64

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2015
Ort
Mårdaklev
Hoj
KTM, 1190 Adv -15, Suzuki GSXR 750 -10
Hej, är helt ny på forumet.
Jag har efter några provkörningar av diverse hojar fastnat för tracern. Verkar vara en riktigt kul bus-kamrat som även funkar till touring, kanske även lite grus.
Är det nån som tourat ner till Italien med en tracer, jag var där i våras på en FJR1300 men den var för klumpig på alpvägarna.
Hade även varit kul att höra om nån testat gruskörning.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Hej!
Ni som valt Tracer, vilka andra hojjar testade/förkastade ni? Och varför.
Ska själv testa en tillsammans med Speed Triple Ducati Scrambler..då det är mest dom som liknar varandra vad jag förstått.
Honda/Kawa/Susse/Honda har vad jag vet ingen motsvarighet.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fick själv luska reda på bränsleekonomin i dessa hojar och den verkar vara ganska bra.
Jag slog till och köpte en i helgen. Nu har man hela vintern på sig att modda. :)
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
Har inte kollat bränsleekonomin än....men tycker min e rätt törstig. kanske inte så konstigt egentligen för den e så jävla kul o köra nu när man mappat henne:)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det jag fick reda på var att den kunde vara törstig vid inspirerad körning,
men även snål, neråt 0,42 l/milen vid lugnare körning. Precis som det skall vara.

Mappning står givetvis på listan over moddar, men inte förrens framåt sommaren.

Ni som har gjort "tail tidy" modden, vilka lösningar har ni valt?
 

~Tobbe~

Ny medlem
Gick med
14 May 2015
Ort
Skåneland
Hoj
Triumph Thruxton 1200 R
kolla inlägg #18 samt #22 för att se hur det blev:)

Tänk bara på att inte köpa för stora miniblinkers pga avståndet till packväskorna.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
kolla inlägg #18 samt #22 för att se hur det blev:)

Tänk bara på att inte köpa för stora miniblinkers pga avståndet till packväskorna.
Ok, missade det. Paketet SKALL flyttas in, ett måste. Funderar dock på att använda
original grejerna men med ett annat kortare metallfäste. I värsta fall köper jag ett paket.

Packväskorna är till salu. Skall inte använda dem.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ok, funderat på moddar som kan göras framöver. Inte helt hundra på
varenda en än men en hel del av dem kommer det bli.
Har redan Acrapovic systemet och hundbenen monterade. Dock inte sänkta
framgafflar vilket är kvar att göra.

* Borttagna passagerfotpinnar/fästen.
* Sänkt 15 mm. (sänka gafflarna)
* Borttagna handskydd.
* Flytta in lamppaketet bak (tail tidy)
* Styrändsvikter och nya broms/kopplingsgrepp.
* Handtagsvärmare.
* Förlängd framskärm.
* Längre hugger.
* Fälgstripes.
* Bort med originalrutan.
* Minimal ruta till vardags och Madstads lösningen till touring.
* Bredare/sänkta/framskjutna fotpinnar.
* GPS fäste och GPS laddkabelsinstallation.
* Laddkabel för batteriladdare.
* Kylarsskydd
* Kraschskydd av något slag.
* Tankskydd.
* Kamerafäste.
* ECUnleashed.
* Pakethållare.

Oj, blir en hel del när man listar det så här. :)

Vad har ni andra gjort för moddar och hur blev det?
 

Sondek

Grussprättare!
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Boden
Hoj
Yamaha XT660R
Någon som provat eller investerat i dessa komfortdynor på sin Tracer?
Touratech
Bagster
Topselleri
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Avi idag att mitt tankringsfäste kommit (givi). Nu är det bara att hämta hem hojen när det blir varmt nog. En 2016 röd blir det. Skoj ;-)
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Såg i en blogg att nån upplevde att centralstödet lätt tog i vid rondellkörning med passagerare, men då vet man inte hur han körde eller vad fjädringen var justerad för. Och så finns det ju rätt evil doserade rondeller...

Annars har jag inte att mkt om passagerare, förutom nån vara fru tyckte sitsen var ok, trots ett par timmars tur.

Är nog bra att ha TC inkopplat och gasa lugnt :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top