Yamaha MT-09 Tracer-tråden

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ja jag såg detta på Yamahas hemsida. Men har de tagit bort farthållaren på 2021 års modell ? Den fanns ju på 2020 års modell. Tråkigt isåfall, det är ju ovärderligt... Känns som det blir mer och mer elektronik på dessa hojar. Som t.ex. "lutningskänsliga förarhjälpmedel" och "elektronisk fjädring". Hade hellre behållit farthållaren dock.

Farthållare finns kvar.

with cruise control as standard as well a more efficient fuel system that boosts the MPG by 9%, taking the claimed range to 217 miles on the 18-litre tank. All of the nifty electronics are controlled through the interesting new twin dash setup, which has two separate 3in TFT screens with all manner of info available.
 

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Farthållare finns kvar.

with cruise control as standard as well a more efficient fuel system that boosts the MPG by 9%, taking the claimed range to 217 miles on the 18-litre tank. All of the nifty electronics are controlled through the interesting new twin dash setup, which has two separate 3in TFT screens with all manner of info available.

Okej tack för infon. Det låter bra. Jag läser runt lite på nätet och folk verkar tycka att designen på Tracer 9 2021 är mycket snyggare jämfört med MT 09 som verkar ha floppat rejält i år. En majoritet av personer därute tycker MT 09 inte alls är bra designad. Bra att de lyckats bättre med Tracer 9 då =)
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Tog mig några tittar men nu tyckte jag den vart rätt cool ändå!
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Jag provkörde också Yamaha Tracer 900 2020 GT men hade inte mycket att jämföra med gällande hojar med ruta. Men var turbulensen så illa ?

Är 1.93 så som på typ alla hojjar hamnar jag mitt i turbulensen från rutorna med övre halvan av hjälmen. Det blir bättre utan ruta på många hojjar :(
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Vet någon om Tracer 9 2021 (basmodellen alltså inte GT) har utrustats med farthållare ?

Vad jag hört så är svaret JA.

Uppdatering:
To confirm its sports-touring position, the Tracer 9 also gets cruise control as standard – something that was previously only on the GT model. It can operate from 30mph upwards provided you’re in 4th gear or higher, with speed adjustment in 2km/h increments using a switch on the left hand bar. As usual, the clutch and brake instantly deactivate the cruise system to return control to the rider, and rolling the throttle forwards past its ‘closed’ position also overrides it.
 
Last edited:

4cyberspace

Medlem
Gick med
12 Mar 2018
Ort
Sverige
Hoj
Honda CB500X 2023
Vad jag hört så är svaret JA.

Uppdatering:
To confirm its sports-touring position, the Tracer 9 also gets cruise control as standard – something that was previously only on the GT model. It can operate from 30mph upwards provided you’re in 4th gear or higher, with speed adjustment in 2km/h increments using a switch on the left hand bar. As usual, the clutch and brake instantly deactivate the cruise system to return control to the rider, and rolling the throttle forwards past its ‘closed’ position also overrides it.

Ok, gött!! Tyckte jag läste att handtagsvärmare numera också är standard på båda modellerna alltså både Tracer 9 och Tracer 9 GT vilket är riktigt bra om det är sant. Något som dock bara verkar finnas på GT modellen är quickshifter både upp och ned vilket är värt en hel del. Den elektroniska fjädringen får man också på GT modellen.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Då får vi väl se om man kan hämta ut den i mars..

2021-Yamaha-MT09-TRGT-EU-Redline-Studio-001-03.jpg
 

Broder Tuck

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2021
Hoj
Yamaha Tracer 900 2018
Blev 18 mil på Tracern min i solen idag runt Nybro och sedan över Tvärskog till Mortorp och vidare till Kalmar via Ljungbyholm och gamla E22:an och tillbaka över Smedby/Dörby/Trekanten/St:Sigfrid.
glajjer.png
Inte haft tid att köra nu på c:a två veckor p.g.a. att man jobbat så mycket, samt hållit på att snickra sig en groggveranda på 25m2. på baksidan som nästan är färdigställd. :öl

Så nu har den gått hela 43 mil. Dags att boka 100-milaservicen nu på tisdag. Då ska även det mattsvarta SC-Project S1 titanium/kolfiber helsystemet på plats. Letar dock fortfarande efter en tailtidy med belysning och ställbar vinkel som min nummerplåt a' 110x110mm. fungerar med utan att självaste tidyn är bredare än skylten. Tips? Samt vad har ni fått betala för eran 100-milaservice?

Står ju i instruktionsboken att man inte ska varva över 5600 v/min under längre perioder, vilket jag följt... i stort sett... Men kunde inte motstå att testa att dra på fullt idag 2:an, 3:an, 4:an, 5:an i c:a 10 sekunder och känna på CP3:ans resurser, vilka kändes mycket trevliga och förtroendeingivande inför framtida bataljer. :)

Känner mig fortfarande mycket nöjd med valet av hoj. Det tar vi en grogg på och önskar alla en trevlig påsk.

/H.
Tja :) funderar själv på att köpa ett likadant avgassystem till min 2018. Hur upplevde du det? Kör du street legal eller har du plockat bort decibel dämparen?
Någon annan som monterat detta system och kan ge feedback?
Gammalt inlägg men man kan ju ha tur å få svar :)
 

patrikabrahamsson

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2019
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha Tracer 900 (2016), Suzuki SFV650 (2010), Yamaha XV535 bobber (1996)
Precis inhandlat en Tracer 900 -16 och är ute efter lite tips gällande moddningar, har redan Yamahas väskor och handtagsvärmare monterade.
Det första jag tänkte på var lite motorbågar och kraschpuckar, som den inte har idag. Sedan står ett helsystem på listan. Van vid min nuvarande twin med en Dominator slipon, så söker efter något med lite dovare klang på ljudet. Fungerar systemen som säljs för MT09 i samma årsmodell (sorry, dålig koll på detaljerna än så länge)?
 

Soka

Medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Kolbäck
Hoj
Suzuki GSX-R750 K6
Precis inhandlat en Tracer 900 -16 och är ute efter lite tips gällande moddningar, har redan Yamahas väskor och handtagsvärmare monterade.
Det första jag tänkte på var lite motorbågar och kraschpuckar, som den inte har idag. Sedan står ett helsystem på listan. Van vid min nuvarande twin med en Dominator slipon, så söker efter något med lite dovare klang på ljudet. Fungerar systemen som säljs för MT09 i samma årsmodell (sorry, dålig koll på detaljerna än så länge)?
Hej, jag har lite utrustning kvar efter att jag har sålt min Tracer, bla ett arrows helsystem.
Skicka ett pm om du är intresserad.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Jodå, nytt leveransdatum 25 maj. Men ska få en lånehoj nästa vecka tills min egen kommer. Ska låna ny Tracer9 (ej GT varianten).
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top