Köpråd första motorcykel

andreask99

Ny medlem
Gick med
12 May 2015
Ort
Piteå
Hoj
ingen
Hej, är 16 och sugen på ta lätt mc kortet. Men har svårt att komma fram till vilken mc modell jag vill ha. Jag bor på landet och vill ha en mc som tar sig fram både på grusväg och asfalt, främst asfalt. Vill även ha en 4takt eftersom jag har haft åkt dit när jag körde epa, vill ej riskera att köra ostrypt 2taktare.
Har kollat på både duke och yzf. Och då blev jag grymt sugen på yzfn. Men eftersom jag ej har kortet och enbart kört moppe förr vet jag inte hur de är att köra med en sport hoj, alltså hur de går tex på grusvägar, köra i stan osv.
De gjorde mig till att börja överväga en mer supermotard/enduro hoj. Typ yamaha wr125x.
Vad har ni för tips? Och vad tycker ni vore bästa köpet av första mc?
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Hoppa sportisen. Kör på något mer motardigt, sporthoj är kul i en bit över hundra, annars är de mest jobbiga
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Honda XL125V Varadero
Kawasaki KLX 125

Sedan är 125cc "sport"hojarna inte speciellt sportiga, så det är nog ingen större fara, även om de inte mäter sig med en riktig offroadmaskin på grus.

Köp hojen som får hjärtat att ticka lite fortare, det är en kärleksaffär att köra hoj.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Skippa 125cc "sporthoj". Det är ingen sporthoj utan allt som är byggt runt motorn är totalt feeel hos en 125a. Ska du köra 125a bör du ha en offroad/motard, allt annat är ren skit att köra.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vad tycker ni om wr125x och duken?
Hade själv en wr125x som första hoj.
Den var rätt schysst då, gick fortare än moppe och man var tuffast bland moppepojkarna vid Statoil.
Grymt tråkig karaktär på motorn, men så är det med fyrtaktarna i den storleken.
Har du bara kört moppe innan så kommer den kännas som ett monster, i en vecka ungefär ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köp ingen KLX 125 Det är monster på 10 hk med luftkyld motor. Tyvärr ett äkta lågbudgetbygge rakt igenom.

Det är väl iofs sant för i princip alla A1-hojar som är någorlunda nya. Ja, kanske inte 10 hk då... Men ja... Kan inte påstå att KLXen är något speciellt intressant.
 

Delamotte

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2011
Ort
Ljungby
Hoj
Kawasaki ER6-F 2014
Heej!!!

Jag skulle behöva lite hjälp från några proffs!

Jag ska åka och hämta en Derbi GPR 125 07 på lördag och undrar om det är en bra första hoj?

Är det svårt/lätt att få tag på reservdelar osv? Några kända fel som uppstår på dom?

Tacksam för svar!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Heej!!!

Jag skulle behöva lite hjälp från några proffs!

Jag ska åka och hämta en Derbi GPR 125 07 på lördag och undrar om det är en bra första hoj?

Är det svårt/lätt att få tag på reservdelar osv? Några kända fel som uppstår på dom?

Tacksam för svar!
Enligt Google så kommer motorn från Yamaha, samma spis som sitter i DTR125 dual sport och TZR125.
Bör med andra ord inte vara några konstigheter med att få tag på delar!
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Många "japanska" premium. 125 or var gjorda i spanien eller italien. Detta eftersom motsvarande sportiga småhojar var på 250 cc i övriga världen. 125 var mest transportmedel i u- länder.

T.ex Ninja 250 eller cbr 250 är exempel på små sporthojar utanför Europa. Det är dom kommer hit i 300 cc utförande som A 2 hojar.
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top