Uppklassning?

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Det gäller inte längre, finns ingen tvångsuppklassning. Men är du snabb lär du bli ombedd att flytta upp till Rookie, men inte tvingad.

Men andemeningen är fortfarande att man så snart som möjligt flyttar upp till Rookie. Och det finns ingen anledning för den första tredjedelen av Speedsterfältet att INTE flytta upp till sina respektive Rookieklasser. Eller gärna ännu fler :banana

Med en bra genomströmning genom klasserna så blir det bara roligare och bättre!

Enligt det jag postade så handlar det om tiden under 2st race under samma säsong.

"Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong."
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det gäller inte längre, finns ingen tvångsuppklassning. Men är du snabb lär du bli ombedd att flytta upp till Rookie, men inte tvingad.

Men andemeningen är fortfarande att man så snart som möjligt flyttar upp till Rookie. Och det finns ingen anledning för den första tredjedelen av Speedsterfältet att INTE flytta upp till sina respektive Rookieklasser. Eller gärna ännu fler :banana

Med en bra genomströmning genom klasserna så blir det bara roligare och bättre!

En de av den tredjedelen du vill ska flytta upp hade blivit varvade på 12 varv. Det låter väl inte helt rimligt eh? :fakta
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Rimligare än att varva andra två ggr på tio varv i speedster tycker jag. Bättre att fylla på Rookie-klasserna så att nya vågar sig in i speedster.
jag skrev för övrigt fel i första posten. Jag går över till Rookie 1000 till Karlskoga redan (inte falken), om det går bra skapligt på sviestad.
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Det var väl en hel del varvningar i Speedster också? Faktum är att ingen i den övre tredjedeln i Speedster skulle ha problem i Rookie.

Jag tycker att både Speedster och Rookie ska vara genomströmningsklasser för dom som utvecklas och är snabba. Det är bara till nackdel för sporten om dom snabbaste hänger kvar i Rookie och Speedster för länge.

Samtidigt har jag full förståelse för att man trivs där man är, och så länge man inte är i absoluta toppen hela tiden så ser jag inga problem med att vara kvar i sin "klass". Ta till exempel din KTM 1290 eller alla ER6 som snurrade, för att hamna i toppen på Rookie med dom hojarna måste man vara en djävligt duktig förare. Det är typiska hojar som gör charmen med Speedster. Och vill man ha kul på lagom nivå så tycker jag man kan hänga kvar i Speedster hur länge som helst.

Men täten i Speedster med sina sporthojar passar bättre i Rookie.

En de av den tredjedelen du vill ska flytta upp hade blivit varvade på 12 varv. Det låter väl inte helt rimligt eh? :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det var väl en hel del varvningar i Speedster också? Faktum är att ingen i den övre tredjedeln i Speedster skulle ha problem i Rookie.

Jag tycker att både Speedster och Rookie ska vara genomströmningsklasser för dom som utvecklas och är snabba. Det är bara till nackdel för sporten om dom snabbaste hänger kvar i Rookie och Speedster för länge.

Samtidigt har jag full förståelse för att man trivs där man är, och så länge man inte är i absoluta toppen hela tiden så ser jag inga problem med att vara kvar i sin "klass". Ta till exempel din KTM 1290 eller alla ER6 som snurrade, för att hamna i toppen på Rookie med dom hojarna måste man vara en djävligt duktig förare. Det är typiska hojar som gör charmen med Speedster. Och vill man ha kul på lagom nivå så tycker jag man kan hänga kvar i Speedster hur länge som helst.

Men täten i Speedster med sina sporthojar passar bättre i Rookie.

Det är såklart bättre med varvningar i Rookie än i Speedster. Nu vet jag inte hur racevana folket är i Speedster, jag kan bara utgå från mig själv, och en omgång säger ju inte allt. Jag kollade lite snabbt på tiderna och förutom de allra snabbaste i Speedster så skulle resten av den där tredjedelen bara utgöra en ny bottensektion i Rookie. Och då känns det lite onödigt att gå vidare enbart om man tittar på de tiderna.

Men sen finns det givetvis andra (starkare kanske) anledningar att flytta upp. Exempelvis för att låta Speedster cup vara den rena nybörjar-cupen som den skall vara så att man faktiskt får in osäkra prova på-förare. Jag stirrar mig lätt blind på enbart tiderna, men när jag tänker efter så är det ju så mycket mer än bara det :rolleyes:
Två nybörjar-klasser. En för vana förare, och en för ovana förare. I get it :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är såklart bättre med varvningar i Rookie än i Speedster. Nu vet jag inte hur racevana folket är i Speedster, jag kan bara utgå från mig själv, och en omgång säger ju inte allt. Jag kollade lite snabbt på tiderna och förutom de allra snabbaste i Speedster så skulle resten av den där tredjedelen bara utgöra en ny bottensektion i Rookie. Och då känns det lite onödigt att gå vidare enbart om man tittar på de tiderna.

Men sen finns det givetvis andra (starkare kanske) anledningar att flytta upp. Exempelvis för att låta Speedster cup vara den rena nybörjar-cupen som den skall vara så att man faktiskt får in osäkra prova på-förare. Jag stirrar mig lätt blind på enbart tiderna, men när jag tänker efter så är det ju så mycket mer än bara det :rolleyes:
Två nybörjar-klasser. En för vana förare, och en för ovana förare. I get it :tummenupp

Sedan borde ju typ halva fältet i Rookie flytta upp med, så det kan bli nybörjarklasser med.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Enligt det jag postade så handlar det om tiden under 2st race under samma säsong.

"Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong."

Helt underbart för mig med 636, kommer ju inte komma ikapp r1000 på bra länge :D
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Verkade vara svalt intresse av att köra Rookie.. :confused:

Jag har bokat startnummer i Rookie 1000 nu i alla fall! #62 :banana
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Verkade vara svalt intresse av att köra Rookie.. :confused:

Jag har bokat startnummer i Rookie 1000 nu i alla fall! #62 :banana

Du har ju Linnardt med dig ;)
För min egen del så kommer jag köra Speedster cup säsongen ut. Jag kämpar som besatt för att komma inom topp tio och för ett halvår sedan så kunde jag inte ens stava till roadracing. Så jag vill nog lära mig att gå innan jag springer :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Verkade vara svalt intresse av att köra Rookie.. :confused:

Jag har bokat startnummer i Rookie 1000 nu i alla fall! #62 :banana
Funderar faktiskt, men har två goda skäl än så länge att inte flytta. Sviestad borde påverka i någon riktning, troligen inte mot ett byte däremot...
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Då räknade jag rätt...

Plötsligt blev det ännu större utmaning köra gammal Mille med storlek som en 1000 men effekt som en 600.

Klurigt det där när det är så jäkla olika effekt på hojarna.. hur funkar det i Speedster?

Utan att ha kört själv så känns det som att det skulle kunna bli en del "onödiga" (farliga?) omkörningar när vissa hojar har 50-100hk mer när man ska ut på en lång raksträcka och den omkörde på den svaga hojen ska förbi igen i först bästa kurva.

Ok om någon på en svagare hoj är 10 sekunder snabbare på ett varv, men när det är relativt jämnt tidsmässigt och skillnaden ligger i var på banan man har fart känns det som att det kan bli lurigt?

Vet bara hur "kul" det var när jag och polaren som är rätt jämna tidsmässigt körde steg 6 och starter förra sommarn. Jag på 600 , han på 1198... :gnissla

Köra "Speedster 600" och "Speedster 1000" om det i framtiden blir tillräckligt många förare?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag upplevde inte effekten som ett extremt problem så länge varvtiderna låg relativt nära varandra. Visst kan det vara irriterande att växla plats med samma förare på en starkare/svagare hoj gång på gång, men knappast ett problem.

På en mindre bana än Anderstorp kommer dessutom skillnaderna bli mindre tydliga, där kan inte effekt utnyttjas riktigt på samma sätt.

Varvningar kräver mer, men det är inte unikt för Speedster.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag upplevde inte effekten som ett extremt problem så länge varvtiderna låg relativt nära varandra. Visst kan det vara irriterande att växla plats med samma förare på en starkare/svagare hoj gång på gång, men knappast ett problem.

På en mindre bana än Anderstorp kommer dessutom skillnaderna bli mindre tydliga, där kan inte effekt utnyttjas riktigt på samma sätt.

Varvningar kräver mer, men det är inte unikt för Speedster.

Ah ok, där ser man! :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klurigt det där när det är så jäkla olika effekt på hojarna.. hur funkar det i Speedster?

Utan att ha kört själv så känns det som att det skulle kunna bli en del "onödiga" (farliga?) omkörningar när vissa hojar har 50-100hk mer när man ska ut på en lång raksträcka och den omkörde på den svaga hojen ska förbi igen i först bästa kurva.

Ok om någon på en svagare hoj är 10 sekunder snabbare på ett varv, men när det är relativt jämnt tidsmässigt och skillnaden ligger i var på banan man har fart känns det som att det kan bli lurigt?

Vet bara hur "kul" det var när jag och polaren som är rätt jämna tidsmässigt körde steg 6 och starter förra sommarn. Jag på 600 , han på 1198... :gnissla

Köra "Speedster 600" och "Speedster 1000" om det i framtiden blir tillräckligt många förare?

Det var inget större problem tyckte jag. Jag var åas en av de långsamma typerna på en sexhundra som mest blev varvad. :hihi Jag fick till och med varva en annan förare, min reaktion var väl mest "VA? Hur ligger han före mig?" och jag blev så konfunderad att jag la mig bakom honom genom ejjes. :hihi
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tror inte effekten är ett jättestort problem sålänge den ligger mellan 120 och 200 hk. Det är endast på Anderstorp som effekten är ett stort handkapp. Däremot kan säkert hojar på 70 hk med enkelt chassie vara ett problem om inte föraren skicklig ( Jesper Hubner m.fl.).
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Klurigt det där när det är så jäkla olika effekt på hojarna.. hur funkar det i Speedster?

Utan att ha kört själv så känns det som att det skulle kunna bli en del "onödiga" (farliga?) omkörningar när vissa hojar har 50-100hk mer när man ska ut på en lång raksträcka och den omkörde på den svaga hojen ska förbi igen i först bästa kurva.

Ok om någon på en svagare hoj är 10 sekunder snabbare på ett varv, men när det är relativt jämnt tidsmässigt och skillnaden ligger i var på banan man har fart känns det som att det kan bli lurigt?

Vet bara hur "kul" det var när jag och polaren som är rätt jämna tidsmässigt körde steg 6 och starter förra sommarn. Jag på 600 , han på 1198... :gnissla

Köra "Speedster 600" och "Speedster 1000" om det i framtiden blir tillräckligt många förare?

Erfarenheterna från förra året är att det inte är något stort problem. Enda tillfället (som jag vet om) som var lite spännande är när vi tränade med 125-juniorerna...
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Om inte min förra säsong avslutats med en präktig hajsajder så hade jag nog kört Rookie 1000 i år, men nu vill jag börja lugnt så första rejset för mig (Sviestad) blir i Speedster.

Efter det får vi se... Finns farten är det inget att tveka på.
 

Mr Nilsson

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Åhus
Hoj
Bmw s1000rr, Husaberg 390
Funderar oxå på att hoppa upp till dom röda :) åkte 1.44 nu sist så man hade ju inte kommit sist
Men lite osäker:confused:
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top