Uppklassning?

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Hur många här känner att dem kommer vilja klassa upp sig redan i år till någon av Rookie-klasserna?

Det var min första racehelg på Anderstorp nu 2-3 Maj men lyckades få upp mitt tempo rejält om man jämför med förra året. 14 sekunder för att vara exakt.
Jag kollade lite kvaltider och resultat ifrån Rookie 1000 och jag hade inte kvalat sist där. Det var nog 3-4 efter iaf.
Min ambition är att går det lika bra och känns lika bra i Linköping så tänkte jag fråga om jag får klassa upp mig till Rookie 1000 till Falkenberg! :yoparty'

Jag kom ändå på 17 resp. 18 plats i racen så det borde vara ett gäng till som skulle vilja byta klass inom snar framtid?

Vem hänger på? :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det borde inte vara något problem att klassa upp sig alls, om jag kunde köra i år hade jag nog med klassat upp mig. Mitt personliga mål var väl att när jag inte hade kommit sist på kvalet skulle jag klassa upp mig.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Det behövs ingen uppklassning för rookie, det är samma licens. Rookie är en nybörjarklass så du kan vara hur långsam du vill. Det är först när du vill köra Superbike eller Superstock du behöver klassa upp.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det behövs ingen uppklassning för rookie, det är samma licens. Rookie är en nybörjarklass så du kan vara hur långsam du vill. Det är först när du vill köra Superbike eller Superstock du behöver klassa upp.
Nästan iaf, 115%-regeln finns väl kvar, även om den aldrig tillämpas? Men hasar man runt Sviestad på 2 min eller Anderstorp på 4 min blankt får man nog ändå prata med tävlingsledaren :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Speedster ska inte ha "uppklassning" när du är snabb nog "om man vill", speedster ska ha utkastning!

Bort med de snabbaste som kan köra rookie så fyller det på automagiskt med nytt folk. :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Speedster ska inte ha "uppklassning" när du är snabb nog "om man vill", speedster ska ha utkastning!

Bort med de snabbaste som kan köra rookie så fyller det på automagiskt med nytt folk. :)

:tummenupp
Ja, det borde nästan vara så. Speedster ska ju mer vara för oss långsamma muppar som bara skulle vara ivägen i Rookie. Sedan vore det ju bra om folk i Rookie flyttades vidare med när det passar. (Men det gör de ju.)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Har för mig att jag läste nånstans att om man i Speedster kör 110% av snittempot i Rookie så blir uppflyttning.
Skall leta o se vad jag hittar igen.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Med ett litet överslag skulle väl det där nästan innefatta halva startfältet från Anderstorp. Nej, jag måste räkna fel...
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
"Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong."

http://www.svemo.se/sv/Grenar/Roadracing/Nyheter/SpeedsterCup/
Jobbigt om rookie får regnrace och speedster torrace samma dag två gånger under året :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Med ett litet överslag skulle väl det där nästan innefatta halva startfältet från Anderstorp. Nej, jag måste räkna fel...

10% påslag på 1,44 (104 sek) är ju 10 sekunder. Så alla som körde 1,54 eller snabbare kan börja se sig om efter röd bakgrundskylt ;)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
10% påslag på 1,44 (104 sek) är ju 10 sekunder. Så alla som körde 1,54 eller snabbare kan börja se sig om efter röd bakgrundskylt ;)
Då räknade jag rätt...

Plötsligt blev det ännu större utmaning köra gammal Mille med storlek som en 1000 men effekt som en 600.
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Då räknade jag rätt...

Plötsligt blev det ännu större utmaning köra gammal Mille med storlek som en 1000 men effekt som en 600.

Ytterst orimlig regel kan jag tycka, då det bara leder till fler rundningsbojar att varva. Då torde det vara bättre att flytta upp de som kör snabbare än genomsnittstiden i Rookie. Men vad vet jag. Jag har ju inte ens förstånd att köra med en sporthoj..
 

linnardt

Medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-
Efter några dagars funderande så flyttar jag till Rookie 1000. Jag tror inte att svemo kommer säga åt någon att flytta sig i klasserna, det sköter sig nog bäst själv.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ytterst orimlig regel kan jag tycka, då det bara leder till fler rundningsbojar att varva. Då torde det vara bättre att flytta upp de som kör snabbare än genomsnittstiden i Rookie. Men vad vet jag. Jag har ju inte ens förstånd att köra med en sporthoj..

Åas bör ju de flesta i Rookie faktiskt hoppa upp ett steg med tanke på deras varvtider gentemot supersport och superbike.
 

laztur

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2008
Ort
Vasastan
Hoj
zx6r, Street Triple R
Hörde något om att de hade ändrat det i år till % över medeltid i klassen 2 race, men det hittar jag inget om i reglerna.

Däremot står det faktiskt så här i SR 2015/16:

"9.2.2.3
Uppklassning
Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elit. Förare som vid flera
tävlingar under innevarande år gjort resultat som förankrar byte till Rookie 600/Rookie
1000 kan av Roadracingsektionen flyttas till nämnda klasser"
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Ytterst orimlig regel kan jag tycka, då det bara leder till fler rundningsbojar att varva. Då torde det vara bättre att flytta upp de som kör snabbare än genomsnittstiden i Rookie. Men vad vet jag. Jag har ju inte ens förstånd att köra med en sporthoj..

Meningen med Speedster Cup är ju ändå att helt färska förare ska våga köra. De som blir snabba kommer ju att ha för stora fartskillnader mot de helt gröna i klassen och då vågar inte några nya förare ta sig in. Det var väl ändå det som var kärnproblemet med Rookie-klasserna, att de snabba kör så fort att inga nya vågar sig in riktigt utan harvar runt på bandagar.

Speedster är i mina ögon en klass för purfärska förare som därefter ska fylla på de "vanliga" klasserna. Sen är det väl så klart kanske hårt att "klassa upp" efter ett race hur som helst. Två är ju rimligare. Dock inte de som kör 1.40-1.50. De borde få köra Rookie direkt om det ändå finns plats i klassen.

Misstänker dock att det administrativa blir för jobbigt..

Edit: Gemenskapen i depån är ju ändå go, oavsett om man kör i Rookie, Speedster eller SM..
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Hörde något om att de hade ändrat det i år till % över medeltid i klassen 2 race, men det hittar jag inget om i reglerna.

Däremot står det faktiskt så här i SR 2015/16:

"9.2.2.3
Uppklassning
Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elit. Förare som vid flera
tävlingar under innevarande år gjort resultat som förankrar byte till Rookie 600/Rookie
1000 kan av Roadracingsektionen flyttas till nämnda klasser"

Meningen med Speedster Cup är ju ändå att helt färska förare ska våga köra. De som blir snabba kommer ju att ha för stora fartskillnader mot de helt gröna i klassen och då vågar inte några nya förare ta sig in. Det var väl ändå det som var kärnproblemet med Rookie-klasserna, att de snabba kör så fort att inga nya vågar sig in riktigt utan harvar runt på bandagar.

Speedster är i mina ögon en klass för purfärska förare som därefter ska fylla på de "vanliga" klasserna. Sen är det väl så klart kanske hårt att "klassa upp" efter ett race hur som helst. Två är ju rimligare. Dock inte de som kör 1.40-1.50. De borde få köra Rookie direkt om det ändå finns plats i klassen.

Misstänker dock att det administrativa blir för jobbigt..

Edit: Gemenskapen i depån är ju ändå go, oavsett om man kör i Rookie, Speedster eller SM..

Enligt det jag postade så handlar det om tiden under 2st race under samma säsong.

"Förare som deltar i klassen erhåller inte uppklassningspoäng till elitförare men blir automatiskt uppflyttad till Rookie 600 eller Rookie 1000 om den genomsnittliga varvtiden man erhållit under race är inom 110% av genomsnittstiden för Rookie 600 eller Rookie 100 under två tävlingar samma säsong."
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Sen kan det ju va så att man haft tur och satt pb med god marginal dessa två race och då kan väl undantag göras.
Men som Rash skriver så var väl Speedster meningen att just öppna för de osäkra som vill prova men inte med de farter som faktiskt körs i Rookie.

Själv siktar jag på licensen i år då jag har farten med mig även om jag själv tvivlat länge... och sen nästa år satsa på Speedster.
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Det behövs ingen uppklassning för rookie, det är samma licens. Rookie är en nybörjarklass så du kan vara hur långsam du vill. Det är först när du vill köra Superbike eller Superstock du behöver klassa upp.

Jag tror att många med dig missförstog mitt inlägg. Jag vet att det inte behövs några "uppklassningspoäng" eller liknande men det är ju fortfarande en uppklassning även om den är "frivillig". Rookie är ju en snabbare klass. Därav är det ju en högre klass.

Min egentliga mening med tråden var att höra vilka som hänger med mig till respektive Rookie-klass?
Lite som en kom-igen-nu-nu-drar-vi-vidare-till-Rookie-och-krigar!!! :yoparty

Så.. till frågan igen. Vilka följer med?! :tummenupp

1. Zalfus - Rookie 1000
2.
3.
4.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top