Göra uppkörning med oskattad hoj

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tjenare!

Köpte min mellanhoj nu i April, vilket även är inbetalningsmånad för skatten. Om ägarbyte sker i betalningsmånaden så faller skatteplikten inte på den nya ägaren, så jag har därför inte fått några inbetalningspapper. Förra ägaren har inte betalat in, och därför står jag nu som ägare på en hoj med användningsförbud... Sjukt system?

Problemet ligger inte i att jag får pröjsa skatten, knattepengar, utan i att jag har uppkörningen nu på fredag... :huvet Kollar dom upp hojarna på uppkörningen? Nekar dom mig uppkörningen pga användningsförbud?

Samt om jag får tag på inbetalningsuppgifter och betalar in det imorgon, hävs då användningsförbudet direkt, och jag kan bruka hojen? Med andra ord ha med sig kontoutdrag eller dylikt på uppkörningen som styrker att man betalat...

Ber vänligen folk att avstå från: ''Jag tror''... Ingen lust att torska uppkörningen för något sånt här töntigt :död


Vill även ursäkta om jag verkar bitter... Den här dagen har sugit :brinnerup :ätapiller
Uppskattar er hjälp!:tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Såldes hojen som avställd så är det den nya ägaren som får betala skatten. Om det andra tycker jag att du ska ringa Trafikverket om, självklart ska du betala in så snabbt det bara går om du får betalinfo från förra ägaren så problemet blir löst snabbt.

Lycka till med uppkörningen:tummenupp
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vet inte svaret på din fråga men vad händer om du ställer av en dag och ställer på nästa dag igen. Tror du inte att du får ett inbetalningskort då?

Annars är det sunda att du hör av dig till säljarn som Skickar en bild på inb.kortet och du betalar om det nu är så att han tjafsar om 180 spänn.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
"Kollar dom upp hojarna på uppkörningen? Nekar dom mig uppkörningen pga användningsförbud? *"

Ja och ja.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Du kan läsa lite här här: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Betalning-av-skatt/

Tyvärr står inget om exakt hur det fungerar efter att man betalat och när man får köra. Dock står det att om du betalat men att fordonet fortfarande har körförbud så kan du skicka in kvitto till transportstyrelsen så kan de uppdatera manuellt. Mitt förslag är att ringa transportstyrelsen och höra efter!

Du kan också notera att om förra ägaren är betalningsskyldig och inte betalar så leder det till påminnelseavgift och till slut kronofogden för honom.. Men om nu du får en påminnelseavgift istället för att du är nya ägaren så kan du begära att göra en rättelse då det skett ägarbyte (värt att tänka på om det skulle dyka upp påminnelseavgifter i brevlådan närmsta veckorna)
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Satan vad snabba ni är :D Antar att surfhastigheten matchar hojens? :tungan Men ni med mer erfarenhet, bör användningsförbudet hävas tills fredag morgon om det betalas in idag? Får jag bruka hojen sekunden jag betalat in eller måste det hinnas registreras?

Återigen, tack! :krama
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Satan vad snabba ni är :D Antar att surfhastigheten matchar hojens? :tungan Men ni med mer erfarenhet, bör användningsförbudet hävas tills fredag morgon om det betalas in idag? Får jag bruka hojen sekunden jag betalat in eller måste det hinnas registreras?

Återigen, tack! :krama

Även om det nu är så att du får köra hojen direkt efter att det är betalt så kan du ju inte lita på att kontrollanten vid uppkörningen också tolkat reglerna så. Du kanske borde ringa till uppkörnings-kontoret och höra med dom vad som gäller på en uppkörning?

Annars kan du ju betala från din internetbank nu ikväll, då dras pengarna imorgon, och med lite tur registreras det officiellt direkt då. Annars fanns ju möjligheten att kontakta transportstyrelsen med ett kvitto från betalningen så att de manuellt kan lägga in det.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Pröjsa omgående när Du får tag i betalningsinfon, skriv ut kvitto eller bekräftelse på betalningen/överföringen och ta med till uppkörningen, det räcker. Och då jag antar att ägarbeviset kommit till Dig bör det inte vara några problem för Dig att få fatt i betalninguppgifterna/OCR-numret. Lycka till:tummenupp
 
Last edited:

Smagatusk

Guest
Satan vad snabba ni är :D Antar att surfhastigheten matchar hojens? :tungan Men ni med mer erfarenhet, bör användningsförbudet hävas tills fredag morgon om det betalas in idag? Får jag bruka hojen sekunden jag betalat in eller måste det hinnas registreras?

Återigen, tack! :krama

Det är samma som när du ställer på ett fordon via brev t ex. Man behöver inte vänta på att posten ska hinna fram och ärendet handläggas. Visa ett kvitto att du betalat in. Snuten nöjer sig med det.

Måste berätta en rolig grej när jag körde upp för tung MC. Vi stod 7-8 stycken och väntade - alla privatister - på en tjej som var lite försenad innan vi kunde ha en genomgång med inspektören. Rätt vad det är dyker hon upp körandes en sporthoj som inte hade många år på nacken. Inga dekaler eller nånting, såg nästan ut som hon hade kraschkåpor på hojen. Bakefter kom hennes pojkvän... I BIL!!! Som om inte det vore nog så var hojen inte ens reggad. Nån jävla importhistoria. Inspektören visste knappt vad han skulle säga, men skickade hem båda två med några väl valda visdomsord. :D
Inför hemfärden körde killen hojen och tjejen bilen...
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Tack hörrni! Känns mycket bättre i kistan nu :krama
Ringde föregående ägare och han hade slängt allting, så det blir att ringa imorgonbitti och be dom skicka ut elektroniska grejer till mig. Försöker sen få dom att ändra det manuellt när det är betalt, alternativt ta med mig kvitto som styrker vid uppkörningen. Hoppas på en förstående kontrollant!

TUSEN tack till er! Ni är guld värda! :krama
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det är samma som när du ställer på ett fordon via brev t ex. Man behöver inte vänta på att posten ska hinna fram och ärendet handläggas. Visa ett kvitto att du betalat in. Snuten nöjer sig med det.

Måste berätta en rolig grej när jag körde upp för tung MC. Vi stod 7-8 stycken och väntade - alla privatister - på en tjej som var lite försenad innan vi kunde ha en genomgång med inspektören. Rätt vad det är dyker hon upp körandes en sporthoj som inte hade många år på nacken. Inga dekaler eller nånting, såg nästan ut som hon hade kraschkåpor på hojen. Bakefter kom hennes pojkvän... I BIL!!! Som om inte det vore nog så var hojen inte ens reggad. Nån jävla importhistoria. Inspektören visste knappt vad han skulle säga, men skickade hem båda två med några väl valda visdomsord. :D
Inför hemfärden körde killen hojen och tjejen bilen...

Haha, tur nog så ska jag inte upprepa den historian på fredag! :tungan Kvitto it is på uppkörningen! :Bugar
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Farsan råkade ut för samma skit med en bil.. Jävla puckon.. Du som står som ägare när skatten infaller dag 1 är enligt lag skylldig.. En hojskatt är ju lugnt, man kan ju svära lite och önska tidigare ägar lite dålig karma:)

Har du transportstyrelsen app borde det stå där att skatten är betald:) (som kvitto)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Kanske blir att skriva inlägg i onödan, men som många tidigare sagt. Ring transportstyrelsen, dom kommer hjälpa dig. Folk är för fega att ringa kan jag tycka. =)
Kanske bara är jag men dom har alltid varit jätte bra att ha och göra med för mig.
Annat är det med trafikförsäkringsföreningen.......:huvet
 

Andreas318

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2013
Ort
Österåker
Hoj
660SMC -04 , VN800 bobber
Det löste sig!! :) Betalningen kom in dagen innan och den var skattad och körbar idag! Sen att uppkörningen gick bra är ju kul det med... :rolleyes::D

Tack för alla tipsen! Ni är klockrena :tummenupp:tummenupp
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
Idag för 3 år sedan tog jag mitt kort också! Stort Gz, välkommen in i gänget och kör snyggt därute! ;)
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top