Var köper man elkabel?

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Jag behöver ett antal 1,5mm[SUP]2[/SUP] enkelledarkabel i flera olika färger och i olika kombinationer, jag håller på att bygga en helt egen kabelstam på hojen och vill kunna ha spårbarhet i vilken kabel som är vad.
Så till frågan, Var kan jag gå in och köpa en 10-15 kablar i olika färger på lösmetern?
webbshop kanske?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
ELFA borde ju ha all kabel du kan tänkas vilja ha.
 

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
ELFA borde ju ha all kabel du kan tänkas vilja ha.

Tack, jag blir dock bortdribblad av ELFAs webbshop. Jag ska ju bara ha någon meter av varje färgkombination. Kan man köpa olika färger på metervara hos ELFA? isf hade det varit utmärkt!
 

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda vfr 2015
Tror inte du kan köpa så klen kabel på metervara,kolla med elfirmor dom kanske kan sälja det lilla du behöver för lite fikapenger?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Du vill inte ha enkelledare på en hoj. De kommer att gå av. Mångtrådig ska du ha.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Du vill inte ha enkelledare på en hoj. De kommer att gå av. Mångtrådig ska du ha.
Tror han menar att han ska ha tråd och inte kabel helt enkelt. :)
Men jag undrar om du inte kan hitta RK/MK på typ Classes, Mekonomen, Autoexperten m.m?
Alternativt på nån ljudbutik?

Edit: Missade att du skulle ha 10-15 olika färger... Men nån ljudaffär borde ha?
Hos nån elektiker ska du vara glad om du hittar mer än 7 färger typ. Och knappast mångtrådig som du behöver. :)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Clas Ohlson har kabel för sånt. Biltema borde också ha tycker man.
Kör inte EK kabel om du inte vill ha kabelbrott i framtiden, många kardeler=bra.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Leta upp en firma som bygger automationsprylar. Googla styr och regler, fläktstyrning, brandlarm. Sen ringer du runt och hör om de har lite Mk/rk över.
 

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Grymt tacksam för alla svar!

Som ni alla redan märkt så har jag ju fått det hela om bakfoten, jag menar inte enkelledare utan såklart flertrådiga kablar. Jag blandar ihop det med att jag inte vill ha en kabel med flera trådar i, som de du sätter i väggen, med +,- och jord (är det en sladd då?). Svårt när man inte kan fackspråket :glömdet

Så det jag behöver är alltså en butik med dubbelfärgade kablar. Börjar mer och mer inse att det är ELFA som gäller, får väl lägga en timma eller två på deras webbshop med att plocka ihop alla färger.
Eller så får jag hitta någon firma som [Tim] säger :/
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Kolla mekonomen. Köpte till scooter. En meter.vart en sådan där tjock kabel med fem kablar som gick inuti i olika färger. Dom kanske har andra som passar dig. Inte så insatt i ämnet, men det var om jag m7nns rätt flertrådig för fordon
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Sånt du har spikad på vägen hemma heter kabel. Det du vill ha heter tråd. :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Släpvagnskabel är lättaste sättet att få tag i 7 färger utan att behöva köpa 7st 10m rullar.

EDIT: Clasolsson har exempelvis 7 ledare 10 meter för 199kr

Vill du ha ännu fler färger så säljer Mekonomen 13 ledarskabel för 59kr/m
 
Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Grymt tacksam för alla svar!

Som ni alla redan märkt så har jag ju fått det hela om bakfoten, jag menar inte enkelledare utan såklart flertrådiga kablar. Jag blandar ihop det med att jag inte vill ha en kabel med flera trådar i, som de du sätter i väggen, med +,- och jord (är det en sladd då?). Svårt när man inte kan fackspråket :glömdet

Så det jag behöver är alltså en butik med dubbelfärgade kablar. Börjar mer och mer inse att det är ELFA som gäller, får väl lägga en timma eller två på deras webbshop med att plocka ihop alla färger.
Eller så får jag hitta någon firma som [Tim] säger :/

Är du säker på att du skall ha så fet som 1,5?

Vet inte dimensioner, typ och om det finns i många färger men Hornbach har kabel på löpmeter. Parallellt med kassorna, bort till höger från entrén i Göteborg.
 

Losgard

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda
Kanske inte svaret på det du frågar, men om du bygger en egen stam så drar du väl allt i robot/krymp/strumpa ändå?
Då kan du ha krympslang med olika färger precis innan kontakterna, hittar du 3 färger så kan du ha 3 kontakter märka med en ensam färg på varje, sen kan du börja korsa färger hej vilt tills du blir så sjösjuk av tankegången att du spyr. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top