BMW R nineT-tråden

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Hehe :brynad :rodnar Jag sneglar på en S1000R, that´s all! Ingenting är klar och jag har inte bestämt mig än. Dock så klickade jag aldrig hem cutsen just av ovan nämnda anledning.

Jäkla skitväder, annars hade vi kunnat ta en repa. Förresten, kör du bana någonting? Märker du av pinnarna och/eller cylindrarna?

Nu, tillbaka från semester!

Ja jag har kört lite bana med den. Fotpinnarna skrapar i innan cylindrarna. Den är kul på bana, men är absolut ingen räcer i original!

Men du har bytt till en S1000R ser jag? Nöjd?
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Nu när Apis sålde sin.. är det någon annan här som kör Nine T?
Jag såg en idag på centralbron i Stockholm. Någon här? :)

Har beställt och väntar på clip-ons från ABM:
20141220_113004.jpg


Däremot kan jag inte bestämma mig för vilken tail tidy. Någon input?
LED med skylten under sätet (3800kr!!):
IMG_4013-e1435009081297-600x600.jpg


Eller R&G med skylten nere på svingen(2000kr). Kan inte bestämma mig om det är för mycket Harley:
0236826526.jpg
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Enkelt ju - vid sidan av! LED med skylten under sätet skulle funka om det inte vore för den i mitt tycke malplacerade, designmässigt, LED-skylten som inte hör hemma på en retrohoj. Ser lite väl "billigt" ut, trots inköpspriset :D
 

Cfaspen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
BMW RnineT -16
Kul med den här tråden! Jag hade några hojar för 5-7 år sedan som jag övningskörde på. Fick ett nytt "ryck" i spetember och tog lappen för en dryg vecka sedan. Jag har just köpt en NineT och väntar på leverans vilken dag som helst...så nu blir det snart en till i Enskedetrakten! :) (Puttrar runt på en röd TransAlp -98 just nu!)

Funderar mycket på kuts/sadel och speglar? Singlesadel och plocka ner plåten? :)
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Kul med den här tråden! Jag hade några hojar för 5-7 år sedan som jag övningskörde på. Fick ett nytt "ryck" i spetember och tog lappen för en dryg vecka sedan. Jag har just köpt en NineT och väntar på leverans vilken dag som helst...så nu blir det snart en till i Enskedetrakten! :) (Puttrar runt på en röd TransAlp -98 just nu!)

Funderar mycket på kuts/sadel och speglar? Singlesadel och plocka ner plåten? :)


Hej!
Vad kul! Hejpådig!
Var det vi som hälsade på varann på NineT forumet också?

Jag fick ett ryck igår och beställde lite prylar!
Jag använder hojen nästan varje dag till jobbet och då skjutsar jag rätt mycket. (kollegor mellan möten etc)
Så singelkutsen (alu humpen) har inte varit något alternativ. Så jag letade reda på den Tail Tidyn jag tyckte var snyggast med vanliga sadeln på. Vart från Wunderlich:
11986d1406427613-wunderlich-tidy-tail-euro-img_2034.jpg


Sen är ABM clipons och barend-speglar påväg. Fick beställa om från ny sida då det första paret vart återkallat från fabrik... Ny modell ute nu som säljs till 20% rabatt om du går i tankarna att köpa. Betalade 3300 kr för clip-ons, Ferrera speglar och styrändsvikter.
MULTICLIP_ABM_BMW_R_NINE_T_CHARLYMOTO.jpg
http://www.charlymoto.fr/accessoire...-guidons-abm-multiclip-bmw-r-nine-t-14-detail


SÅ, jag är laddad. Förhoppningsvis kommer allt innan helgen. :yoparty
Tailtidyn får jag på själv, men är totalt hopplöst verktygslös. Så får lämna in hojen för att sätta på styret. Då det måste borras osv.
 

Cfaspen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
BMW RnineT -16
Tjenare, jorå det var vi som morsade på NineT också! Har tre andra polare i Stockholmstrakten som också kör NineT! :kär

Det blev ju helrätt med Tailtidy och styret! :banana Gillar körställningen med originalstyret även om looken är bättre med ditt...tror jag lugnar min lite! Dock är jag sugen på tailen och speglar och en brum R&G limpa!

Plockade bort DB-killers i orginaldämparen...blev helt annan sång! :yoparty

Har just ställt av den...köpte en lite ombyggd CD750 som "stödhoj"...customstuk, puttrar runt lite med den i Söderort på helgerna om vädret är ok!:3freak

Tog kortet i oktober så jag är helt "lycklig" fortfarande...:banana
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Tjenare, jorå det var vi som morsade på NineT också! Har tre andra polare i Stockholmstrakten som också kör NineT! :kär

Det blev ju helrätt med Tailtidy och styret! :banana Gillar körställningen med originalstyret även om looken är bättre med ditt...tror jag lugnar min lite! Dock är jag sugen på tailen och speglar och en brum R&G limpa!

Plockade bort DB-killers i orginaldämparen...blev helt annan sång! :yoparty

Har just ställt av den...köpte en lite ombyggd CD750 som "stödhoj"...customstuk, puttrar runt lite med den i Söderort på helgerna om vädret är ok!:3freak

Tog kortet i oktober så jag är helt "lycklig" fortfarande...:banana

Kul! Vilket gäng, 4 grabbar på nineT!

Håller med om att originalstyret ger en komfortabel sittställning. Men man sitter ju som en touring-gubbe och agerar som ett segel för all fartvind över 110! Jag har inte monterat på mitt styre än så kan inte tala för skillnaderna med nya. Saknar MC-lyft/stöd för att få upp framgaffeln. Har inte hittat något depåstöd/lyft under 4000 kr som passar! Hör gärna av dig om du har att låna ut, eller om någon av dina kompisar har :)

DB-killersna var det första jag tog ut! :) Ger bra skillnad!
Brun limpa är riktigt snyggt! Läste på NineT att många lämnade in originalsätet till 'skräddare', så syr de över med brunt skinn istället. Kommer man billigare undan.

Vad jag har kvar att göra:
- Montera styret backspeglar
- Och foliera tanken och de silvriga plastdetaljerna svarta (snorkeln), för den här looken:
2f3f92731d62a5d85d71b4f9a745ccc0.jpg


PS. Grattis till kortet!! En gedigen första hoj :)
 

Cfaspen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
BMW RnineT -16
Jag ska kolla med dem om de vet ngt som passar!? Själv har jag en enkel hoj-lyft från Biltema som jag har använt till några andra hojar...vet inte om det passat till 9T? Har dålig koll på MC-lyftar etc....är det bara för att ha den 'rak' eller trycka ihop gaffeln?

Nu är min avställd....åker dock fortf lite gammal Honda när vädret tillåter...:banana
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Vad tror ni om kommande Scramblermodeller baserade på NineT? De ser, i mitt tycke, helt fantastiska ut - främst den som är terräng/armé-inspirerad :kär

Kanske kan bli en sådan också :4skrika
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag ska kolla med dem om de vet ngt som passar!? Själv har jag en enkel hoj-lyft från Biltema som jag har använt till några andra hojar...vet inte om det passat till 9T? Har dålig koll på MC-lyftar etc....är det bara för att ha den 'rak' eller trycka ihop gaffeln?

Nu är min avställd....åker dock fortf lite gammal Honda när vädret tillåter...:banana

Schysst!!!
Är det typ denna du har? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/MC-lyft-680-kg-2000021674/

Om ja kommer jag gärna och lånar över en söndag i januari för att prova! Jag behöver inte lyfta upp hojen helt, utan bara så att framgaffeln avlastas tillräckligt för att kunna plocka av styrkronan etc :)

Haha helt rätt att tuffa på!
Själv kör jag 30-moppe med vinterdäck inne i stan nu över vintern. Förjävla kallt. Men oväderligt skönt att slippa kommunalt eller sitta i bilköerna.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Vad tror ni om kommande Scramblermodeller baserade på NineT? De ser, i mitt tycke, helt fantastiska ut - främst den som är terräng/armé-inspirerad :kär

Kanske kan bli en sådan också :4skrika

Den gröna armé inspirerade var väl bara ett custom bygge de använde inför lanseringen?
Här är slutgiltliga produkten:
http://www.bmwmotorcycles.com/us/en...bler/rninet_scrambler_overview.html&notrack=1

Eller har jag missat något?

Jag tycker den ser budget/plastig ut i jämförelse. Borstad aluminium etc har bytts mot plast. Jag tycker att NineT har för upprätt körställning, och den här har ännu rakare sittställning med högre styre. Priset är satt över 10k £, vilket betyder att den bara är ca 10-15k billigare än NineT?

Jag hade hellre köpte en Ducati eller en Triumph Scrambler.
Eller köpt en uppsättning TKC80 och ett fatbar styre:
capture_decran_2015-03-16_a_11.57.24_0.jpg
 

Cfaspen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
BMW RnineT -16
Schysst!!!
Är det typ denna du har? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/MC-lyft-680-kg-2000021674/

Om ja kommer jag gärna och lånar över en söndag i januari för att prova! Jag behöver inte lyfta upp hojen helt, utan bara så att framgaffeln avlastas tillräckligt för att kunna plocka av styrkronan etc :)

Haha helt rätt att tuffa på!
Själv kör jag 30-moppe med vinterdäck inne i stan nu över vintern. Förjävla kallt. Men oväderligt skönt att slippa kommunalt eller sitta i bilköerna.


Yepp, det är den jag har! Bara att komma förbi och låna...hör av dig i lite god tid bara!
 

Cfaspen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2015
Ort
Stockholm
Hoj
BMW RnineT -16
Vad tror ni om kommande Scramblermodeller baserade på NineT? De ser, i mitt tycke, helt fantastiska ut - främst den som är terräng/armé-inspirerad :kär

Kanske kan bli en sådan också :4skrika

Petrolpants har rätt, det finns bara en Scrambler från BMW....här är den svenska länken också: www.bmw-motorrad.se

Jag är helt såld på båda men håller 'originalet' lite högre :banana
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Yepp, det är den jag har! Bara att komma förbi och låna...hör av dig i lite god tid bara!

Vilken guldklimp du är! :)
Vill du PM:a mobilnr eller mailadress? Så kan jag höra av mig där direkt sen i slutet på januari?
Kan vara schysst att ha sen när solen kommer och vi kan ut och åka också. :banana
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Yepp, det är den jag har! Bara att komma förbi och låna...hör av dig i lite god tid bara!

Tjenare!
Snart är det vår!!
Jag kom aldrig till skott med att komma och låna lyften. Lämnar in hojen på MC-Proffsen i Hägersten nu om ett par veckor istället.
Jag plockar nog fram för en premiärtur på fredag!

Fick hem miniblinkers igår. Dessa monterar jag nog redan imorgon :)
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
20160403_130113_resized.jpg20160403_130154_resized.jpg
20160403_142729_resized.jpg

Clip on på! Otroligt nöjd. Enorm skillnad i körställning och köregenskaper!
Mer aktivt och mer känsla i kurvorna. Sen vart den ju riktigt sexig också!

Före/efter bild:
IMG_20160403_155502.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top