Uppmaning! Hälsa. Alltid.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Körde 15 mil i helgen. Alla vinkar, harley som sporthoj.
Själv vinkar jag från styret med handflatan. Släpper sällan styret.
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Det där att vinkandet skulle vara ett "klartecken" från gamla tider hävdar jag är en efterhandskonstruktion.

...baserat på att vi faktiskt hade fri fart utanför tättbebyggt område fram till högertrafikomläggningen.

När jag började köra hoj i mitten av -70 talet, så frågade jag en gammal uv (R69S, Hosketank, kört oavbrutet sedan kriget - även under de riktigt dåliga åren) om detta med hälsningar.

"Varför jag hälsar? Tja, förr var det för att det är någon jag känner. Eller kommer att träffa en vacker dag. ...men nuförtiden, jag vet inte..."

Han var trött på alla "nya" som hade skaffat hoj i och med japs-hojarnas inträde på marknaden.
Inte ett ord om poliskontroller eller något sådant. Jag säger att det är nys, i vart fall i Sverige och den gamla knuttekulturen.

Ja, jag personligen vet inte vad som stämmer men det är vad vissa gamlingar gett som förklaring.
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Hade det inte varit smartare att lyfta upp handen när polisen STOD runt hörnet. Istället för att vid varje möte med annan mc behöva signalera att kusten är klar. Låter osannolikt men är det sant är det bara riktigt puckat

Varför bryr du dig om det, du hälsar ju endå inte på hojåkare såvida dom inte hälsar först, fan vad neggo du är:zpy
 

Ickx

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple -04
Jag hälsar alltid för så har jag lärt mig. Det är som på sjön, hälsa glatt till andra. På samma sätt som med båt är det också enkelt att snacka lite skit vid bryggan/parkeringsplatsen. Prata med bilförarna kommer dock aldrig på frågan, möjligtvis om det visar sig att han eller hon kör hoj till vardags.
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Alltid jobbigt när någon hälsar på en när man är på väg att byta växel eller håller på att bromsa när det är en stillastående kö framför sig.
Dåligt tajming av er grabbar ;)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Alltid jobbigt när någon hälsar på en när man är på väg att byta växel eller håller på att bromsa när det är en stillastående kö framför sig.
Dåligt tajming av er grabbar ;)

Som hojåkare måste man ständigt göra riskbedömningar. Jobbigt för bilister som färdas med sitt fordon men för oss på två hjul är det livsviktigt och kommer naturligt med erfarenhet. Man läser hela tiden av allt och tar beslut därefter, det går inte att sitta och såsa som de flesta gör bakom ratten.

Då är det inga problem att prioritera broms före vinkning.

Jag gillar att hälsa i skarpa kurvor med gott nedlägg. De flesta kan inte hälsa då men det kan jag! :D
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kör mest min trogna C1:a nuförtiden (jobbpendlar). Nu har MC-folket tom börjat hälsa på mig och min C1:a. Snart börjar det väl regna i öknen också!
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet

Ja, mitt uttaland kan kräva ett förtydligande från min sida. Med ordentligt menar jag att jag inte bara lyfter fingrarna från hantaget i en halvhjärtat skral gest utan jag i god tid innan mötet hälsar tydlig och kanske under ett längre tidsförlopp än jag gör med civila motorcyklister.
För mig är det en kombination av att hälsa och ett tack för att de finns.
Polisen har ett tufft yrke och under mina år på vägen har jag nästa uteslutande bara träffat trevliga poliser.

Mina ordentliga hälsningar har i många fall resulterat i att den hälsande polisen sett lite tveksam ut i sin hälsning tillbaka, som om polisen tänkte "Där var någon som verkligen hälsade på MIG".

Jag har vid ett tillfälle fått tillbaka en stående applåd av en mötande MC polis i Härnösands trakten. Jag kan bara tänka mig att det var ett resultat av att jag alldeles innan "stoppat" Härnösands piketpolis när jag var på vägen hem till Stockholm på Bladen och poängterat för sex poliser att de skulle sätta på ljuset på bussen då vi har en halvljuslag i Sverige och polisen är inget undantag för detta. Mitt tilltag gick säkerligen ut över polisradion :crash
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Igår och idag har jag kört 80 mil i ösregn och hård vind. Jag har mött sex (6) motorcyklar. Alla hälsade.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag känner hojåkare som är lokförare. De hälsar både på hoj och när de sitter i hytten! :tummenupp

Och nej, de känner inte alla hojåkare och lokförare men hälsar ändå... :)

Är det lugnt om jag gör som jag vill o ni som ni vill. Fucking retards
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Spontant känns det onödigt att gå i polemik i en tråd om att hälsa på varandra...
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Brukar hälsa på de flesta. Hälsar ofta först. Får oftast hälsning tillbaka.
Men visst kan det vara situationer man inte vill släppa styret av någon anledning eller att trafiken är stökig runtomkring så man är upptagen med att hålla koll på det istället.


Jag gillar att hälsa i skarpa kurvor med gott nedlägg. De flesta kan inte hälsa då men det kan jag! :D

Den är skön :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top