Uppmaning! Hälsa. Alltid.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag upplever att det hälsas som aldrig förr trots att jag kör HD. Sporthojar, touringhojar och allt vad det kan vara. Kör också med en skinnpyjamasjacka och en Shoei integralhjälm så det kanske påverkar att man blir bättre sedd än om man kommer i Biltema textilställ och varselväst eller ser ut att vara helt outlaw.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nej, du måste sälja hojen. Uppenbarligen är det ju inte DIG de hälsar på...:fakta
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu verkar det ju som att det i själva verket är hojarna som hälsar på andra (kompatibla) hojar och att förarna bara så att säga utför åtgärden. Dagens moderna hojar borde kunna lösa det där sinsemellan per automatik via radiobaserad datalänk. Sen behöver vi hojåkare bara tänka på den rent mellanmänskliga kommunikationen med andra hojåkare och hälsa på själva människan, då ev. inkompatibiliteter mellan maskinerna redan är hanterad. Tillbaka på ruta ett, således. En hojåkare hälsar ALLTID på en annan hojåkare! :fakta
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Är både hojåkare och bilnörd där jag glatt hälsar på alla på två hjul men gillar inte alls TS synpunkt att alla i bil färdas i rullande likkistor.Snacka om dålig respekt för varandras intressen.
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Att hälsa på motorcyklister sitter så djupt rotat i mig så att jag håller på att slå sönder sidorutan när jag kör bil och möter en tvåhjuling :crash
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Är det socialt accepterat att höja fingrarna men ha kvar handen mot styret så länge man övningskör och inte är helt bekväm att dra kurvor med bara en hand på styret...? :va :gnissla

Förövrigt så kan det ha varit den sexiga övningskörningsvästen men varenda tomte på tvåhjuligt fordon hälsade när jag var ute idag.. :krama
 
Last edited:

Kawa_Krille

Wannabe...
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Hemma
Hoj
Kwikasfuki R -19
Hälsar till 99% på allt och alla, oavsett hojtyp!
Slinker med ett moppefukko nu och då oxå... :gråta
Gör det dock sällan på motorvägar då förare (av andra fordon än tvåhjuliga) runtomkring verkar tro att man antingen varnar för polis och står på hejdarna eller tror man fått solsting då de oftast inte har sett en MC på andra sidan motorvägen då de är allt för upptagna med att surfa/ringa/skicka SMS på sin telefon.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Är det socialt accepterat att höja fingrarna men ha kvar handen mot styret så länge man övningskör och inte är helt bekväm att dra kurvor med bara en hand på styret...? :va :gnissla

Förövrigt så kan det ha varit den sexiga övningskörningsvästen men varenda tomte på tvåhjuligt fordon hälsade när jag var ute idag.. :krama

Du kan nicka istället om du inte vill lyfta på handen :) :tummenupp Vilket är för övrigt hur man hälsar i England i alla fall, då man kör på andra sidan vägen och vill således inte nödvändigtvis släppa gasen varje gång man ska hälsa ;)
 

sweanders

Medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Malmö
Hoj
2001 Honda CBR1100XX Blackbird
Det är ett jäkla viftande, måste alla vara ute och köra samtidigt? Var enklare i januari. :D
 
Last edited:

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Förr när man satte upp handen till en annan hojåkare betydde det att kusten är klar, mötte du en hojåkare som inte gjorde det så stod farbror blå runt hörnet. I dag är det en ren hälsning så man får dunka uppe på hjälmen istället eller sträcka armen rakt ut och vifta den upp och ned med stor snabb rörelse. Innan säsongen är slut så är vänsterarmen större en höger av allt viftande:)
 

sweanders

Medlem
Gick med
27 Jul 2015
Ort
Malmö
Hoj
2001 Honda CBR1100XX Blackbird
Farbror blå vinkade in mig i lördags och var väldigt förvånade över att jag stannade och inte brände iväg bara "Du kunde lätt kört från oss."

Så de släppte mig vidare med förvarning om att det var många av deras kollegor ute i kväll så jag borde ta det lugnt.. :D
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Hälsar folk på mig så är jag trevig nog att hälsa tillbaka. Men jag hälsar aldrig först. Finns ingen mening att hälsa på någon jag inte känner bara för att vi båda kör mc när vi möts.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Förr när man satte upp handen till en annan hojåkare betydde det att kusten är klar, mötte du en hojåkare som inte gjorde det så stod farbror blå runt hörnet.

Hade det inte varit smartare att lyfta upp handen när polisen STOD runt hörnet. Istället för att vid varje möte med annan mc behöva signalera att kusten är klar. Låter osannolikt men är det sant är det bara riktigt puckat
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Förr när man satte upp handen till en annan hojåkare betydde det att kusten är klar, mötte du en hojåkare som inte gjorde det så stod farbror blå runt hörnet. I dag är det en ren hälsning så man får dunka uppe på hjälmen istället eller sträcka armen rakt ut och vifta den upp och ned med stor snabb rörelse. Innan säsongen är slut så är vänsterarmen större en höger av allt viftande:)

Det där att vinkandet skulle vara ett "klartecken" från gamla tider hävdar jag är en efterhandskonstruktion.

...baserat på att vi faktiskt hade fri fart utanför tättbebyggt område fram till högertrafikomläggningen.

När jag började köra hoj i mitten av -70 talet, så frågade jag en gammal uv (R69S, Hosketank, kört oavbrutet sedan kriget - även under de riktigt dåliga åren) om detta med hälsningar.

"Varför jag hälsar? Tja, förr var det för att det är någon jag känner. Eller kommer att träffa en vacker dag. ...men nuförtiden, jag vet inte..."

Han var trött på alla "nya" som hade skaffat hoj i och med japs-hojarnas inträde på marknaden.
Inte ett ord om poliskontroller eller något sådant. Jag säger att det är nys, i vart fall i Sverige och den gamla knuttekulturen.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top