Uppmaning! Hälsa. Alltid.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hälsar på alla hojar. :hej
Då har iaf jag gjort mitt! :)

Moppefuckon får kläckas till MC-piloter innan jag hälsar på dem. :7peta
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hälsar ni på motorvägen också?
På väg till jobbet? Jag möter säkert 35 hojar varje morgon och det blir lätt tröttsamt.
Man kan anta att dessa hojar också möter 35 hojar varje morgon. Orka?

Det är en helt annan sak om man träffar på en hoj ute på nån landsväg i skogen....
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hälsar på allt som ser ut som en hoj, och en och annan trike med. Blir alltid lite glad när de hälsar tillbaka, men gör mig inget om de inte hälsar.
Inne i sthlm brukar jag dels vara för upptagen med att hålla en jävla koll på alla livsfarliga mongon som kör i samma riktning som mig, plus att det är så in i helvete med hojar på sommaren. Tidigt på säsongen kan man ju hälsa lite på dem, sådär i februari/mars när man bara möter en enda hoj på väg genom stan, men under högsäsong, mnaeh... Sen var det ju de där idioterna i plåtlådor som sagt.

Vinkar på moppar med ibland. :hihi
Jävlars vad glada en del av de blir.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Jag mötte idag en Kawa(Z800/Z1000 kanske) som låg lite dold bredvid en bil i kurva och tvingar mig att väja, som kände att det var passande att hälsa. Jag var lite upptagen med att väja för att hinna med att hälsa, inte för att jag kände det var lämpligt ändå.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hälsade på Polis mc idag i Polen, dom vinkar jätte glatt! :yoparty

Jag fick lära mig något nytt igår.
Kör du i stadstrafik och kör mer än 50km/h för fort kostar det 500pln samt du mister körkortet i 3 månader.
Kör du på annat än stadstrafik och kör mer än 50km/h för fort kostar det 500pln men du mister inte körkortet alls (dvs 300 på motorvägen kostar bara 500pln).

Så nu vill jag stolt meddela att räcerbanan "Polen exlusive stadstrafik" är nu öppen för allmänheten, Det kostar allt ifrån 0-500pln, man kan köra i vilken grupp man vill och banan är stor nog för alla :krama
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Hur är det med den kontinentala "benhälsning till omkörda" då?
Inget som jag någonsin sett i Sverige... Och, jo. Jag HAR blivit omkörd ett flertal gånger.
 

NoBrakes

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2014
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki zx10r 2005
Första 9 åren på hoj hälsa jag på alla. Men så hände några trista grejer , vet inte exakt vad men för många stollar kör hoj + vi fick barn. Nu får jag skämmas ! Har slutat heja för jag orkar inte bry mig längre. Har så mycket annat o tänka på så det är sluthejat här.
Sen har nog hojjandet blivit mindre viktigt , det spelar in för mig.
 

Devils Eyes

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2010
Ort
S
Hoj
Ninja H2, Ducati V4s skrot
En fråga bara hur gör ni när ni kör om en mc förare ? vill hälsa men det kan ju tas som en förolämpning. Jag strecket ut handen en gång, tittade i backspegeln men fick inget tillbaka. :glömdet
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
En fråga bara hur gör ni när ni kör om en mc förare ? vill hälsa men det kan ju tas som en förolämpning. Jag strecket ut handen en gång, tittade i backspegeln men fick inget tillbaka. :glömdet

Omkörd motorcykel är att likställa med fyrhjuliga fordon. Håller hen inte undan sparkas vänster spegel lämpligen av under omkörning på bakhjulet.
 

Andreas K-L

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2015
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Street Triple R -2009, Suzuki GSX600F -99
Jag hälsar på alla hojåkare jag möter.

Av egen erfarenhet verkar det som att 40+are på såna där "dakar" hojar är de som hälsar minst av alla.
Blir alltid lika sur när de inte hälsar tillbaka :mad:

Första gången ja övningskörde med morsan på bönpallen mötte vi ett 30tal kromslädar och alla, jag repeterar ALLA hälsade glatt :hej
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
En fråga bara hur gör ni när ni kör om en mc förare ? vill hälsa men det kan ju tas som en förolämpning. Jag strecket ut handen en gång, tittade i backspegeln men fick inget tillbaka. :glömdet

Jag hälsar då också. :krama

Ska man inte hälsa för att man anser att motorcyklisten ifråga färdas i "fel" riktning? :va

Får du problem har du en möjligen en gladare motorcyklist som kommer ifatt om du hälsat! :tummenupp
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har aldrig begripit mig på att man inte hälsar på varandra inom storstadsområdet, helt ologiskt! Ballfaktor kanske...:va

Jag har sagt det förr och jag är ingen busschaufför. Dessutom kan det vara bra att ha båda händerna på styret med så mycket likkistor på vägarna. Inte fan och hans moster vet man vad dessa hittar på... :död
 

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Man får vara försiktig när man hälsar. Jag råkade av misstag hälsa på nån snubbe som körde en sån där 250cc scooter. Mådde inget vidare efter det, fan vilken miss.:huvet
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag är nog en sån där arrogant jävel, när ja kör hoj, ibland hälsar ja oftast på folk som kör annat än sporthoj. Varför skall man hälsa på alla som sedan tror sig vara Lorenzo vid stoppet? Sporthojs folket är ett drygt släkte när de väl skall tankas/fika. Då skall man vara as cool. Sådana hälsar inte ja på..

En anledning att inte hälsa är att man inte heller blir förbannad på de som inte hälsar tillbaka! Försöker i bästa mån hälsa tillbaka, om det hinns :)
 
Last edited:

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR800 07
Om någon kör om mig med hoj så sträcker jag ut vänster hand och gör ett V. Grattis, du kör fortare än mig så du vann :hihi
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Jag hälsar på alla hojåkare jag möter.

Av egen erfarenhet verkar det som att 40+are på såna där "dakar" hojar är de som hälsar minst av alla.
Blir alltid lika sur när de inte hälsar tillbaka :mad:

Första gången ja övningskörde med morsan på bönpallen mötte vi ett 30tal kromslädar och alla, jag repeterar ALLA hälsade glatt :hej


:hej :hej :hej :hej :hej
 

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Jag måste sluta hälsa. I alla fall nu efter mitt senaste hojköp.
Jag har köpt en Harley Davidson XR1200 och det funkar bara inte.
Eller, för mig funkar det utmärkt. Älskar hojen, lika tung och snabb som jag själv. ;-)
Har karaktär och nycker. Har lagt in den på mitt MCID. Speedster nästa...

Problemet sitter snarare i omgivningen.

Jag kör XR1200:an så fort jag kan. Helst i helställ från Alpinestars med knäpuckar, en fånig HD varselväst som jag fått och min nya Shoei jethjälm. Och denna outfit i kombination med mitt konsekventa hälsande verkar vara en trafikfara.

Låt mig förklara:

Exempel 1. Liten mopedkille eller 125 är övertygad om att de håller på att bli omkörda av någon biker eftersom jag på min HD hälsar på dem. Den hastiga bakåtvridningen på huvudet leder till en ofrivillig gir som i kombination turbulensen som bildas av fartvinden i den gapande munnen ger ofelbart en "trafiksäkerhetsmässig utmaning".

Exempel 2. Yngre sporthojsförare som vinkar glatt eftersom hen bara ser Alpinestar-stövlar och knäpuckar i sin framåtlutade ställning men som halvvägs i hälsningsrörelsen ser HD-väst och öppen hjälm med döskallebuff. Gång på gång slår de i kopplingshandtaget och gör ofrivilliga mikro-wheelies (Kan man montera ett "hälsningsskydd" på kopplingshandtaget likt PP Tunings bromshandtagsskydd?).

Exempel 3. Medelålders kromslädesåkare, mestadels HD som lojt viker ut handen eftersom de tror sig se en "frände" i jethjälm och HD-väst bara för att rycka till när de börja tvivla (XR1200:an ser inte så HD-lik framifrån)

Exempel 4. Medelålders kromslädesåkare, mestadels HD som inte hälsar eftersom de ser någon sorts sportnisse med helställ och knäpuckar och inte upptäcker förrän synen räcker till att det står Harley Davidson på tanken och därför panikviftar vilt och frenetiskt i sista sekunden.

Ovanstående exempel är alla verklighetsbaserade. Så frågan är, måste jag sluta hälsa?
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top