Uppmaning! Hälsa. Alltid.

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hälsar på alla eller jag försöker alltid hälsa men ibland tittar man åt ett annat håll eller så går det helt enkelt inte att släppa styret. Då blir det en cool nick istället :hihi
 

Micke_B

Medlem
Gick med
13 Sep 2014
Ort
valdemarsvik
Hoj
yamaha R1 2009
Jag hälsar på alla oavsett fabrikat (moppe,Hd etc.) även i farter som överstiger gällande hastighet. Har märkt genom åren att de med förlängda fram gafflar har svårt att höja näven men det är klart med ngt som är så obekvämt att styra att man behöver båda nävar på styret så kanske man inte kan lyfta/släppa handen från styret. Förutom hojåkare så brukar jag tacka bilister som håller åt sidan och de som vill testa sina bilar mot mc :)

Jag tycker som Ts att man ska hälsa på framförallt fordon med 2 hjul men annars ska man tacka medtrafikanter då de hjälper till i åkningen.

Nedan är off topic.
(Påminner mig om för 2 år sedan då det var en träff i Västervik med sportbilar, ca 12 mil innan finns en flaskhals som heter Söderköping. Där la jag mig bakom en Ferrari vid ett rödljuset det mullrade så gott, sen blev det åka av kan jag lova. Tuvärr så var jag på g hem från arbetet med en ryggsäck så därför slutade färden vid olaglig hastighet där jag sedan släppte ferrarin utan att ha anstängt mig allt för mycket):yoparty
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Samma historia varje år :hihi Kromslädarna hälsar inte säger sportisarna, sportisarna hälsar inte säger kromslädarna, var är alla hojåkare säger äventyrshojarna :hihi

Själv hälsar jag på allt och tycker det är ganska jämt mellan vilka som inte hälsar tillbaka.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hälsar på allt o alla, de flesta hälsar tillbaka, förutom om dom ser riktigt coola ut och bär en skinnväst med en massa konstiga symboler och text på (man kanske iofs inte skall hälsa på dom för att slippa hamna med fel kompisar).

Hur som, Jag tror att MC-kollektivet har en väldigt vänlig och trevlig stämning, vart man än kommer med sin hoj (även här i Polen) så blir man en i gänget direkt och alla är trevliga och snälla, och det är något jag är väldigt glad över, så skall det vara :krama
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
När jag kör min caferäser hälsar alla kategorier.
Kör jag ful Jawan hälsar inte sporthojar.
Kör jag monkeyn hälsar inte någon överhuvudtaget.
Själv vinkar jag på det mesta, orkar fan inte sortera efter kubik, färg eller storlek på blinkers. :hej
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Glöm inte att göra en tackande gest till de trafikanter som faktiskt bereder plats för dig när du utövar "kökörning", De är guld värda tycker jag, som uppmärksammar dig som kommer på MC i dessa lägen! :tummenupp
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Glöm inte att göra en tackande gest till de trafikanter som faktiskt bereder plats för dig när du utövar "kökörning", De är guld värda tycker jag, som uppmärksammar dig som kommer på MC i dessa lägen! :tummenupp

Den där tycker jag är kanon!
Jag brukar ofta ge bilister en nick eller heja på dem när de flyttar sig eller liknande :)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hälsar på alla jag hinner uppfatta.
Jag tycker att det är jämt skägg angående vilka kategorier hojar som hälsar tillbaka.
Ett arrogant rövhål är det ju oavsett vad han kör.

Men eftersom att jag kör HD så hänger jag lite på andra forum också, och ALLA inlägg om att glidare inte hälsar går att läsa om på dessa forum! och GISSA tre ggr vilka dom anser vara dom som inte hälsar?

Så om folk höjer sig över den mentala 13-årsgränsen och bara njuter av att det rullar olika typer av hojar på gatorna så blir det säkert bra.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag hälsar alltid, oberoende av hoj, så länge det inte är motorväg och liknande eller om jag bedömer det farligt (vissa kurvor) eller håller på med annat (växlar) men i de två sista fallen så försöker jag att nicka istället. Om mötande motorcyklist sedan inte vinkar tillbaks så är det hans/hennes problem. :) Och jag kan inte påstå att jag har upplevt att det förändrades mellan 2006 och 2013 när jag var mellan två hojar. Om en bilist kör in till vägkanten för att släppa fram mig på smala landsvägar så brukar jag också ge ett positivt tecken, men de som uppenbarligen försöker döda mig kan få lite mer negativa tecken ibland (som ett menade skakandes med huvudet eller annat ;)).
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Det roligaste tycker jag är när man möter en sporthoj med "nära knäskrap" i en tight böj och båda hinner morsa med en liten nick, då känns det ändå som marginalerna är på rätt sida.
I England får man träna på en sjyst nick pga vänstertrafiken, blir så dj-la ryckigt att släppa gasrullen :)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Har märkt att en del inte hälsar i stan. Är det för det går sakta så man kanske riskerar att träffas nånstans? Jag hälsar och pratar vid macken också, DET är väl den bästa grejen med mc kollektivet.

T ex när jag är ute på hoj semester själv, folk frågar alltid om det inte blir tråkigt. Nää, blir jag sällskapssjuk så är det bara ta in på en camping. Jag hinner knappt få upp tältet innan det står en annan hojåkare med en öl där och vill surra lite.
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Det ingår i mitt jobb att köra olika hojar av alla de olika slag, och kan säga att det beror nog lite på vilken hoj man kör och vad man själv möter.
Jag själv vinkar alltid så länge det sker säkert. Hojar på sidovägar eller längre ifrån får klara sig utan min vink. ;)
Men kör jag en sporthoj så minskar hälsningarna från custom hojarna och tvärtom.
Sen att de på supermotard inte hälsar så ofta kan bero på att de är så upptagna med att köra på bakhjulet jämt. ^^ :tummenupp
Håller med Doolycheck. Kanske dags att växa upp och se alla 2 hjuls förare som en gemensam grupp, oavsett märke eller typ.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Upplever att man utomlands hälsar mycket mer över hojgränserna än här hemma.
Bara liksom vi som sitter och spanar efter vadför sorts gaffelvinkel det kan vara på hojen vi möter, hur många grader från lodplanet föraren sitter och fall man kan se spår av fransar eller ej - innan vi eventuellt slänger upp näven.

Utomlands hejas det som fan. Armar och ben ut i luften bara - hejdu hejdu.
Tog en sväng ner till Polen nu i helgen. Tidiga, tydliga hälsningar.
Inget avmätt "you're not worthy" och inget förskrämt "om jag bara hälsar lite så klarar jag mig om den andre inte hälsar tillbaka"

Fredigt hejande - kul att uppleva, faktiskt.
Extra kul: 125-kidsen hejade lika glatt och entusiastiskt som någon annan. Tydligt att dom kände sig som ett i gemenskapen och inte väntade sig att bli nonchade.

Edit:
På väg in Gdansk mötte jag en grupp om 30+ sporthojar som skulle ut och bomba satan på det välskötta Polska välnätet. Alla - precis alla hälsade. På en sur RT från tidigt nittotal.

Att hejandet skulle vara en gammal signal att det skulle vara polisfritt upplever jag som trams.
Mitten av schuttiotalet frågade jag en gammal knutte - urgammal, säkert 50 år eller så, varför man hälsade.
"För att det är någon jag känner. Eller borde känna".

Han hade kört hoj sedan kriget, oklart vilket, upplevt när motorcykeln försvann som nyttofordon, överlevt tiden när det var jävligt suspekt att köra hoj och genomlidit tiden där candy, flake och cylinderhysteri var nyckelorden för nystarten av folks MC-intresse.
Inte ord om poliser.

Däremot sket jag knäck varje gång en tysk gjorde "varningstecknet" tidigt åttiotal när man tourade på kontinenten. "Var? När?? Hur???"
Visade sig att vårt svenska "V-tecken" för "Varning" var något helt annat där:
Två fingrar i V-form var en "kvittens" - ett erkännande att man "hälsat som tvåa".


..så, läs inte in för mycket i hälsandet.
Det finns tillfällen det passar på, och stunder det är malplacerat på.
Självklart hälsar jag inte när jag möter den åttahundraåttioförsta hojen uppför Stelvio.
...och lika självklart hälsar jag när jag möter själsfränden som också gett sig ut långt innan gryningen för att få köra samma sträcka ifred, innan vansinnet bryter ut.

Vi delar något, vi har något gemensamt. Alltså hälsar man.
 
Last edited:

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Tänker aldrig hälsa, busig jag är va:D:D:D jooooda, hälsar på alla, traktorer hästar( fast dom hälsar aldrig tillbaka:tungan)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns tillfällen det passar på, och stunder det är malplacerat på.
Självklart hälsar jag inte när jag möter den åttahundraåttioförsta hojen uppför Stelvio.
...och lika självklart hälsar jag när jag möter själsfränden som också gett sig ut långt innan gryningen för att få köra samma sträcka ifred, innan vansinnet bryter ut.

Vi delar något, vi har något gemensamt. Alltså hälsar man.

Jag hälsar också på alla när det är lämpligt.
Tyvärr anser en del att de är mer än andra och då delar de inte, har inte samma gemenskap och hälsar alltså inte.
Om de sedan sitter i sadeln på en Kromsläde, Blyvinge, SportHoj eller ett exklusivt Amerikanskt märke stör inte mig. Det kan vara att man missar, jag gör det, så det måste inte vara trångsynta som inte hälsar.
En kul sak är att fler händer lämnar styret när jag kör SportHoj i öppen hjälm!

Jag kör den hoj jag gillar och tillåter andra att köra det de gillar.
Trevligt om vi gillar lika men trevligt att vi är olika.
Trevligt när folk hälsar! :)
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top