Uppmaning! Hälsa. Alltid.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Ändå har du sökt dig till en samling motorcyklister på nätet?

Skickat från min H8324 via Tapatalk

Jag ser ingen konflikt där. Även individualister kan diskutera mc-åkandets alla aspekter, även om man inte tycker att det hör till åkandet att vinka till alla som köpt sig en mc.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Då är det i alla fall inte bara jag som inte uppfattar mc-åkare som ett "kollektiv". Vissa verkar tycka att man är så himla speciell bara för att man kör mc. Är det likadant med folk som paddlar kanot eller cyklar eller springer marathon? Tillhör de också ett kollektiv som hälsar på varandra..?
Mc-intresset gör oss alla till bröder och systrar?
Jag vill bara åka hoj, jag vill inte tillhöra något kollektiv.
Du ska veta att när jag började köra mc så kände man igen de flesta man mötte.
Fler var det inte som körde mc.
Detta gör att hälsandet hänger kvar, rätt eller fel? Jag hälsar:tummenupp
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
anledningen till att jag hälsar/vinkar, och jag tror dom flesta håller med mig... är inte att man är del av något kollektiv eller sekt eller liknande..... utan enbart för att när man möter en motorcyklist så möter man en person med samma intresse.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Du ska veta att när jag började köra mc så kände man igen de flesta man mötte.
Fler var det inte som körde mc.
Detta gör att hälsandet hänger kvar, rätt eller fel? Jag hälsar:tummenupp

Det är precis så jag tänker också. Idag är det så väldigt vanligt att folk kör mc. Vissa har det som genuint livslångt intresse och andra bara hänger på en trend och har tröttnar efter nåt år och hänger med nästa trend istället. Vissa har för mycket pengar och måste hitta nåt att lägga lönen på - en mc! Nästa år kan det vara en motorbåt eller slalomskidor. Inget speciellt kollektiv i dagens läge, till skillnad mot förr.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är precis så jag tänker också. Idag är det så väldigt vanligt att folk kör mc. Vissa har det som genuint livslångt intresse och andra bara hänger på en trend och har tröttnar efter nåt år och hänger med nästa trend istället. Vissa har för mycket pengar och måste hitta nåt att lägga lönen på - en mc! Nästa år kan det vara en motorbåt eller slalomskidor. Inget speciellt kollektiv i dagens läge, till skillnad mot förr.

Du... eeeh... vet att folk hälsar på varandra på sjön också va?

/R
 

Wheelie86

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2014
Ort
I skogen norr om Uppsala
Hoj
1946 Husqvarna M24 "Svartqvarna", 2011 Honda CBR600FA, 2017 KTM 690 SMC R
Förmodar att det är samma "Tammer" som skrivit den här tråden på Flashback https://www.flashback.org/t2345734 snackar om Stockholm och längre fram i tråden tar han även upp det med hälsande att det är/var jobbigt :rofl

"Jag har kört hoj några år, tills jag började undra vad det var jag höll på med...
Insåg tillslut att det bara var jobbigt och omständligt att klä på sig skinnställ, stövlar, handskar, hjälm mm, och hålla på med bagageväskor och lås. Jag kände mig som en astronaut med all grejer på mig, ingen frihetskänsla alls.
Från det ena till det andra: hälsar hojåkare fortfarande på varandra när man möts? Jag tyckte detta blev lite jobbigt till slut..."
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Förmodar att det är samma "Tammer" som skrivit den här tråden på Flashback https://www.flashback.org/t2345734 snackar om Stockholm och längre fram i tråden tar han även upp det med hälsande att det är/var jobbigt :rofl

"Jag har kört hoj några år, tills jag började undra vad det var jag höll på med...
Insåg tillslut att det bara var jobbigt och omständligt att klä på sig skinnställ, stövlar, handskar, hjälm mm, och hålla på med bagageväskor och lås. Jag kände mig som en astronaut med all grejer på mig, ingen frihetskänsla alls.
Från det ena till det andra: hälsar hojåkare fortfarande på varandra när man möts? Jag tyckte detta blev lite jobbigt till slut..."

Det låter som han var en sån som tröttnade och hakade på nästa trend.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
har inte vinkat på flera år, fast jag har inte kört på flera år heller kom jag på. :hihi
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Det är väl ok att inte vinka, det jag kan tycka är lite lustigt med diskussionen är att ingen annan ska vinka heller och att det skulle vara farligt att under 4s släppa vänster hand.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det är väl ok att inte vinka, det jag kan tycka är lite lustigt med diskussionen är att ingen annan ska vinka heller och att det skulle vara farligt att under 4s släppa vänster hand.

Att hälsa på okända gör ju inte en normalsvensk om vi inte är alkoholpåverkade, vill ha sexuellt umgänge eller är psykiskt sjuka så den mentala tröskeln kan vara hög.:tungan

Den som är riskbenägen kan börja träna att släppa styret på motorcykeln vid stillastående och med vänster hand hälsa!

Innan man provar det när motorcykeln rör sig kan man gå vidare och träna att släppa styret på trampcykeln!

https://www.youtube.com/watch?v=Sm9j0S_dCZ0

När man sedan har den mentala styrkan, och självförtroendet i att hantera motorcykeln, kan man gå vidare och hälsa på andra motorcyklister och därmed sprida glädje!

För de som hälsar gör mig glad och jag gillar bättre att vara glad än normalsvenskirriterad! ;)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det låter som han var en sån som tröttnade och hakade på nästa trend.

Ingen ny trend, däremot åkande på en lägre nivå. Numer handlar det mest om nån tur en solig söndag med min "stugmoppe" på landet. Att åka till jobbet, eller i stan ö h t, blev alldeles för stressigt och omständligt. För mig har hojåkandet haft sin plats i tillvaron sen första 125:an som tonåring, fast det går i vågor. Långa perioder när man inte haft tid eller insett att det var mer besvär än nöje, tills man en dag glömt detta och suget efter en hoj blir för starkt igen.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Suck...
Att behöva älta och ha åsikter om att hälsa? År efter år?
Man hälsar, oavsett!
Om man inte får en hälsning tillbaks, gå vidare i livet och fortsätt sprida glädje med att hälsa.
Körde genom Frankrike och Tyskland i somras, där hälsar ( i princip) alla.
Lika självklart som att hälsa på de man möter på fjällvandringen, springer på stranden, delar skidlift etc etc.
Men så är jag ju extremt gammal och uppfostrad att man hälsar och är artig, social och trevlig.
Kom igen och kalla mig gammal konservativ gubbe dårå!
 

illoco

Medlem
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
:Ddetta måste vara världens STÖRSTA i-landsproblem :fakta men jag kan lösa problemet. Låt bli att vinka!
men med vetskapen att jag kan möta någon som retar sig så på hälsandet så vinkar jag på rent dj-skap:7peta
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Körde MC från Strömsund till Östersund igår, och senare på dagen från Östersund till Umeå för 5 veckors utbildning.Givetvis togs ju hojen, det är ju snöfritt. Hejade på ALLA hojar jag mötte, och ALLA hejade tillbaka. Kändes så jäkla najs och trevligt i denna "gemenskap" :yoparty
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Klart man hälsar om man har handen fri. Dock är det ingen prinsesseviftning med handleden vi pratar om här...

Tuff som man är så glider man fram på 1000 kubik med ena armbågen på tanken. När man ser en knutte i fjärran lyfter man sävligt ut armen till vänster och pekar lite snett neråt på ett sådär fantastiskt stenhårt sätt bara knuttar kan.
 

Robiban

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2020
Ort
Ankarsvik
Hoj
2020 Triumph Rocket R
Jag och polarn är nyblivna mc förare. Han är cool på en cool HD och jag kör thruxton. Vi hejar och de flesta hejar tillbaka :hej
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top