Uppmaning! Hälsa. Alltid.

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Malmö
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 2021 Vespa GTS 300 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Körde dotterns 125:a till besiktningen idag. Inklusive en liten omväg på 74 km.
Absolut ljuvlig tur på en liten, liten, liten hoj.

Men blev lite förvånad över hur få det var som hälsade.
Jag hälsar glatt på det flesta tvåhjulingar och ibland slinker det med en moped eller så.
Men jag tror att det är bra för kollektivet i sin helhet att vi som kan (och har fler hästkrafter) hälsar på de små. Som fostran.

Utgår från att det var kylan som gjorde att många krampaktigt höll i sina värmehandtag...
Eller så var det skräckvisionen av 125 kg Morris på en 125:a som fick armbågarna att låsa sig.

Hälsa. Och visa att vi fortfarande representerar ett annat synsätt än de rullande likkistorna.
:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du får komma förbi här i krokarna så ska jag vifta armarna ur led som kompensation. :fakta :hihi
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Håller med! Vinkar allt som oftast. Innan jag hade barkbusters lyfter jag lite lätt på vänsterhanden. Nu sträcker jag ut hela.

Överlag tycker jag folk vinkar tillbaka, bortsett från dom coola HD-gubbarna :tungan
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
vinkar på alla! händer att en del moppar kommer med :hihi

de e ju klart, man vinkar ju bara när man kan. ligger man på motorvägen så kan det ibland vara svårt eller som här i Polens stadstrafik där vi ibland har 5 filer i samma riktning, lite svårt att ens se vad som kommer i mötande om man ligger längst till höger. men 2 filiga vägar eller landsväg ser jag som en självklarhet :mattias
 

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Ort
kommun/län
Hoj
Honda VFR800-98
j-a larv det här me att hälsa..cyklister skiter i allt/alla bara dom kommer fram först:mad: mcfolket däremot :banana Jag hade skrubbat hojen i söndags o skulle genom stan till garaget , uppmehand på måfå till en hdgubbe..som svarade mesamma:) likadant ett moppekluster ute vid Glomman för en vecka sen .. dom vinka å en annan blev så j-a paff så en hann inte reagera utan nicka bara:lol Kände inte någon av dom:hej
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
MC Poliser är roligast att vinka ORDENTLIGT till. Det brukar komma ett litet försiktigt.... vink.... tillbaka. :hej
 

Tommi

Medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda vfr 2015
Hälsar alltid tillbaka men hälsar sällan på kromslädar då dom verkar tro att dom kommer sladda i diket om dom släpper styret...
 

Smagatusk

Guest
MC Poliser är roligast att vinka ORDENTLIGT till. Det brukar komma ett litet försiktigt.... vink.... tillbaka. :hej

Jag gör som du. Jag vinkar till snutarna också. Främst av anledningen att jag tror de inte vill vara poliser egentligen. De vill bara köra hoj och få betalt. Lite som hundförare. De vill egentligen bara umgås med en hund och måste därför bli en äcklig länsman.
 
Gick med
15 Mar 2015
Ort
Karlskoga
Hoj
2015 BMW S1000R
Det kanske beror på att mc-vinkningen betyder att det är polisfritt... :)

Man bör alltid hälsa på mötande mc, tror jag. Det blir dock fel att hälsa på en moped, tror jag. Även s.k. EU-mopeder. Skulle gärna se att någon som är hemma på det där med vett och etikett kunde reda ut vad som gäller.http://www.sporthoj.com/forum/images/smilies/confused.gif

Ja, precis! Vad gäller? Vad betyder vad?

Handen över respektive under styret, öppen hand respektive två fingrar... Man vill ju liksom inte signalera något felaktigt oavsiktligt.

Eller är det bara coolhet? Jag hälsade med "öppen hand under styret" i en kurva en gång och möttes av en oerhört mycket tuffare "knytnävsjabb i asfalten". :rodnar
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag vinkar till likasinnade :D alltså inte råglidarna, men sporthojar, stora som små och även SM oftast :D
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
Mina 50cent.

Under mina 30 år som motorcyklist har jag (med många) råkat ut för alla varianter. Ja, jag börjar bli medelålders...:tuttar

Jag har aldrig begripit mig på att man inte hälsar på varandra inom storstadsområdet, helt ologiskt! Ballfaktor kanske...:va

Motorvägen har jag förståelse för, när man bitit sig fast i tanklocket på literhojen med helkåpor, det kan få intressanta effekter av att sätta upp handen i en vinkning i 250+ :fakta

HD åkare (inte alla) har en benägenhet att visa ett internationellt tecken om missnöje när man hälsar på dem, säkert ett minoritetsuttryckuttryck för missnöje av att de skruvar mer än de åker hoj. Har till och med vart med om några som vänt och vid första tillfälle frågat "vad fan jag vill"... ? De tillhör marginalen för felknullade, så inget att bry sig om alltså. :fakta. Det tycker i alla fall inte om MC åkning så de är förlorade hurusom.

Jag blir alltid lika glad att möta en motorcyklist som hälsar tillbaka men jag märkt med åren att frekvensen för detta avtagit. Det är en tråkig trend.

MC Poliser vill vara som oss civila och är motorcykelfrälsta som oss andra utövare av detta färdmedel, vinka till deras MC-själ så vinkar de tillbaka!

VINKA PÅ!:tummenupp
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Ja, precis! Vad gäller? Vad betyder vad?

Handen över respektive under styret, öppen hand respektive två fingrar... Man vill ju liksom inte signalera något felaktigt oavsiktligt.

Eller är det bara coolhet? Jag hälsade med "öppen hand under styret" i en kurva en gång och möttes av en oerhört mycket tuffare "knytnävsjabb i asfalten". :rodnar

Hälsa med öppen hand = vägen är fri bara gasa på.
Handflata neråt samtidigt som man för handen upp/ner = sakta ner / ta det försiktigt.
2 fingrar = polis
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Vinkar på alla!
Dom flesta vinkar tillbaka.. Gubbarna på HD är för koncentrerade på att se coola ut för att ens se att man hälsar.

Hälsa med öppen hand = vägen är fri bara gasa på.
Handflata neråt samtidigt som man för handen upp/ner = sakta ner / ta det försiktigt.
2 fingrar = polis



2 fingrar har jag inte hört innan. Men ska kika efter det ;)
Jag brukar röra handflaten några cm över mitt eget huvud för att varna för polis. Och dom flesta ser man bromsar direkt efter.
 

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
2 fingrar har jag inte hört innan. Men ska kika efter det ;)
Jag brukar röra handflaten några cm över mitt eget huvud för att varna för polis. Och dom flesta ser man bromsar direkt efter.

Inte heller hört två fingrar, men däremot över skallen som du säger.
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Aahh fler med samma tankar som jag haft. Har precis blivit med hoj igen efter ett litet uppehåll på typ 8år och känslan jag fått på det lilla jag åkt är att det är väldigt många som inte hälsar tillbaka o så tycker jag inte att det var sist jag hade hoj. Jag tänker iaf envist fortsätta hälsa på alla surmuppar därute. Hälsa gärna tillbaka om ni ser mig :)
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
For på E4 söderut häromdagen. Långt där borta på andra sidan kom nåt stort åbäke till typ 1200cc äventyrshoj med aluminiumväskor och fanskap överallt och vinkade stort på Eders gamla gamla lilla 400:a med förmodad sprucken topplockspackning och liten sketen tankväska a´la biltema budget. Spela roll, glad blir man ändå lite alltid!
 

zzoink

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2012
Ort
askersund
Hoj
Ktm 690 smc-r 2014
Jag är ny med motorcykel och började åka nu i vår! Hälsar till alla motorcyklar jag ser och så gott jag kan :) det de med handen över huvudet har jag aldrig hört.. Är det alltså handen framför kroppen i huvudhöjd sen upp och ner för att varna? Alltid roligt att lära sig såna där saker så man kan vara snäll och hjälpa några :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top