Uppmaning! Hälsa. Alltid.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hejar till dom flesta. Även mopeder av misstag. Dom hälsar aldrig tillbaka som sagt. Kör Amerikanskt. Trots det hälsar inte höga apstyren tillbaka. Trots att jag förmodligen har kört HD mycket längre än många andra ”tuffa”.
sporthojar cross å allt annat hälsar tillbaka
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Nere i Skåne är mc-säsongen över för det fanns inga ute att hälsa på igår, trots kalasfint väder på både rejält krokig väg och jäkligt rak.
 
Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
En liiiite spännande ironisk twist är att nästan alla dagens hojåkare väl själva varit mopedister tidigare...? *slår ut med armarna*

Poll? Någon?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Är det inte dags att sluta med denna obsoleta ritual? Det var ok att hälsa en gång i tiden när vi mc-åkare var en liten, speciell skara med ett gemensamt intresse. Idag är mc-åkare en salig blandning människor från samhällets alla kategorier, och det känns inte att det rör sig om någon större samhörighet.
Det huvudsakliga skälet till att jag sedan länge slutat hälsa är att man i praktiken får styra hojen med en hand från det man åker iväg till man är tillbaka igen. Det är så väldigt många som åker hoj idag, så det blir en evigt vinkande som blir tjatigt och tröttande till slut. Kort sagt: hälsandet är ett störande moment och mest irriterande.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Är det inte dags att sluta med denna obsoleta ritual? Det var ok att hälsa en gång i tiden när vi mc-åkare var en liten, speciell skara med ett gemensamt intresse. Idag är mc-åkare en salig blandning människor från samhällets alla kategorier, och det känns inte att det rör sig om någon större samhörighet.
Det huvudsakliga skälet till att jag sedan länge slutat hälsa är att man i praktiken får styra hojen med en hand från det man åker iväg till man är tillbaka igen. Det är så väldigt många som åker hoj idag, så det blir en evigt vinkande som blir tjatigt och tröttande till slut. Kort sagt: hälsandet är ett störande moment och mest irriterande.

Känner du så ska du såklart inte hälsa, och det låter ju som att man ändå inte vill hälsa på dig. Själv tycker jag inte att jag möter då jäkla många hojar i Sverige, kanske att jag hälsar fem-tio ggr per tur en normal dag. Om det är riktigt hög aktivitet kanske jag hälsar på någon var tionde minut. Sverige har hur som inte särskilt många hojåkare. Åk neråt Europa där hojkllektivet är mycket större ska du se att folk hälsar ändå.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Känner du så ska du såklart inte hälsa, och det låter ju som att man ändå inte vill hälsa på dig. Själv tycker jag inte att jag möter då jäkla många hojar i Sverige, kanske att jag hälsar fem-tio ggr per tur en normal dag. Om det är riktigt hög aktivitet kanske jag hälsar på någon var tionde minut. Sverige har hur som inte särskilt många hojåkare. Åk neråt Europa där hojkllektivet är mycket större ska du se att folk hälsar ändå.

När jag åker hoj så vill jag ägna mig åt hojåkandet och inte något vinkande. Jag upplever inte heller hojåkare som något "kollektiv". Kanske var det så förr, när de som åkte mc var arbetargrabbar som inte hade råd med bil och därför körde motorcykel. Idag är det en ganska dyr hobby, och de flesta jag känner som kör hoj är ganska dryga, snobbiga typer. Inget kollektiv jag vill tillhöra direkt. Men det kanske bara är jag som är lite osocial...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag brukar ses som ganska asocial, men hälsar när jag möter hojar. Det är mindre konstigt än folk som hälsar när man möter dem till fots på ett hotell eller i en butik.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Nere i Skåne är mc-säsongen över för det fanns inga ute att hälsa på igår, trots kalasfint väder på både rejält krokig väg och jäkligt rak.
Kör ni bara onsdag kväll och lördag förmiddag ?

Blev en kort sväng igår bara, till jobbet såklart och sen en runda bort till Lödde efter jobbet och hem. Samma observation som du tyvärr. Är skitpigg i vinkahanden nu ju, den fick skitlite motion! :D

Idag var det pissregn och jag behövde dessutom tråckla bilen genom biltvättmaskinen på jobbet, hoppas på hojpendling i morrn!
 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
När jag åker hoj så vill jag ägna mig åt hojåkandet och inte något vinkande. Jag upplever inte heller hojåkare som något "kollektiv". Kanske var det så förr, när de som åkte mc var arbetargrabbar som inte hade råd med bil och därför körde motorcykel. Idag är det en ganska dyr hobby, och de flesta jag känner som kör hoj är ganska dryga, snobbiga typer. Inget kollektiv jag vill tillhöra direkt. Men det kanske bara är jag som är lite osocial...

Istället finns väll risken att du blir den dryga snobbiga typen i andras ögon, dvs om du inte hälsar tillbaks. De trevliga är väll dom som hälsar, och hälsas det inte tillbaka så kanske det finns en anledning till det (väglag/funderar på vad man ska äta till lunch). Halva nöjet är ju att blänga på metallhästarna som man rullar förbi, och blänger man så måste man ju nästan hälsa.

Nog för man är lite halvintrovert och kanske inte kom till MC-världen den "naturliga" vägen, men det går väll att uppföra sig som folk ändå. Tror inte det var många programmerare som körde förr men ett tag var vi fyra (av trettio) på jobbet med MC av olika typer (Street, Sport, tillåmed en HD med riktigt skönt muller).

Dryg är man nog inte generellt om det inte finns någon anledning till det, i mitt yrke så tippar jag mer på ett passivt beteende (vilket jag antar kan uppfattas som drygt av de dryga).

I vilket fall så känner jag mig som en douche om jag missar att hälsa tillbaks. :hej
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Efter sommarens resa nere i Europa tycker jag bara det är ännu mer trevligt att hälsa. Där är ju benen ute på de som kör om och de som man själv kör om hälsar ofta också. Inget jag brukar uppleva i Sverige. I Frankrike möter man många motorcyklister och alla hälsar lika glatt. Vare sig i kurvorna på serpentinvägar eller på andra sidan motorvägen i storstan. Mycket roligt och man känner sig nästan lite dum när man är distraherad av trafiken och inte hinner hälsa. :krama
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Förr var morsandet ett sätt att visa samhörighet och gemenskap. Man hjälpte varandra om någon fått stopp eller kört vilse. Precis som på sjön. Oavsett om man seglade, åkte snipa eller i planingsfart.
Nu är det grupperingar inom hojkollektivet. Inte morsa på kromslädar, HD, motarder, scramblers eller hojar med kardan.
Jag skrev i en annan tråd att jag inte morsar på de som har verktygsväska under framlyset, avgasbandage eller som har döpt sin hoj till något töntigt namn. Med en svårtolkad glimt i ögat.
Jag morsar på alla. Särskilt när allt är sådär himla bra, ni vet fint väder, fin väg, fin natur. Ett moment. Då morsar alla tillbaka. Man vet att dom också njuter för fullt.
Moppekillar och -tjejer morsar visst. De morsar först. Oftast åker de offroadmoppe. Sånt gör min dag.
Hästtjejer vinkar för att jag visar hänsyn. Tanter med hundar...
Inne i stan brukar man inte morsa. Om det inte är något speciellt.

Såg ett klipp på tuben, tydligen så morsar folk i folkabuss om de kör campingstuket.
Minns inte bilmodellen men den första modellerna med ljustuta brukade blinka på varandra.

Så, brukar ni stanna och erbjuda hjälp till era hojåkande vänner i nöd?
De senaste gångerna var det en som kört av hastighetsmätarvajern. Tog sig hem ändå.
En annan var en tjej som stannade för att röka. Klarade sig själv.
Missade en som stod med varningsblinkers på på motorvägen efter arninge. Han pratade i mobilen. Jag hann inte stanna. Klarade sig förmodligen utan min hjälp.
Förr fick man sällan hjälp av bilister. Enligt sägnen. Jag körde soppatorsk en gång för läänge sedan. En bilist stannade och langade fram en soppadunk.
Det är ju lite lättare att klara sig själv med hjälp av mobiltelefonen.
Den gamla tanken att man hjälper varandra och att man har igen det den dagen man själv behöver hjälp tycks ha gått förlorad. Fast i verkligheten så tror jag att det fortfarande fungerar.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har stannat en gång. Passerade en motorcyklist som jag efteråt insåg förmodligen hade problem. Vände tillbaka och frågade om jag kunde göra något men då hade han redan ringt sin brorsa som skulle komma. Det var soppatorsk. Annars ser jag oftast någon som stor med mobilen i högsta hugg och antar att de bara stannat för att göra något eller har någon de kan kontakta.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Klart man hejar på andra hojar!
Lika klart att man stannar och frågar om någon vill ha hjälp om de ser ut att ha problem.
Likaså så snackar man med andra hojåkare vid macken.
Nu på senaste norgetrippen förra veckan så fick jag en ny polare, en rolig kille från Rumänien som var ute på tur.
Vi stannade på samma mack i Åndalsnes innan Trollstigen. Så nu har man möjlighet att vara både mc-gäst och jaktgäst i Rumänien. ;)

För några evigheter sen, när man tog b-kortet, så underlättade man när man blev omkörd, och blev tackad för det, och man gav signal att man uppfattat tacket. Likaså så tackade man själv så klart. Man kommunicerade i trafiken, och det var enligt mig en helt annan attityd än idag. Självklart fortsätter jag underlätta omkörningar än idag, men på de sista 15 åren så har jag blivit tackad 2-3 ggr. samtliga utländska ekipage. 2 franska och 1 tysk. Folk verkar inte få lära sig sånt längre, eller så skiter alla i andra i dag. Ett tag kunde man ha denna kommunikation med lastbilschaffisar, men de verkar också tappat denna trevliga tradition. Jag saknar detta ganska mycket, det var roligare och trevligare ute på vägarna då. Så så länge det finns hojåkare som hejar, och som hejar tillbaka, så kommer jag hålla hårt på denna tradition. Och är det nån som inte hejar tillbaka så bryr jag mig inte så mycket om det, jag vet ju inte varför de inte hejar tillbaka och de är väldigt få. Är de pga nån vriden syn på coolhet, snobbighet eller annat lamt fjask så är det deras val och deras förlust. Enligt mig är en stor gemenskap lika mycket en gemenskap som en liten, vill man känna sig "vip" eller vara intim så finns alltid netflix and chill med valfri partner.

:tummenupp
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Klart man hejar på andra hojar!
Lika klart att man stannar och frågar om någon vill ha hjälp om de ser ut att ha problem.
Likaså så snackar man med andra hojåkare vid macken.
Nu på senaste norgetrippen förra veckan så fick jag en ny polare, en rolig kille från Rumänien som var ute på tur.
Vi stannade på samma mack i Åndalsnes innan Trollstigen. Så nu har man möjlighet att vara både mc-gäst och jaktgäst i Rumänien. ;)

För några evigheter sen, när man tog b-kortet, så underlättade man när man blev omkörd, och blev tackad för det, och man gav signal att man uppfattat tacket. Likaså så tackade man själv så klart. Man kommunicerade i trafiken, och det var enligt mig en helt annan attityd än idag. Självklart fortsätter jag underlätta omkörningar än idag, men på de sista 15 åren så har jag blivit tackad 2-3 ggr. samtliga utländska ekipage. 2 franska och 1 tysk. Folk verkar inte få lära sig sånt längre, eller så skiter alla i andra i dag. Ett tag kunde man ha denna kommunikation med lastbilschaffisar, men de verkar också tappat denna trevliga tradition. Jag saknar detta ganska mycket, det var roligare och trevligare ute på vägarna då. Så så länge det finns hojåkare som hejar, och som hejar tillbaka, så kommer jag hålla hårt på denna tradition. Och är det nån som inte hejar tillbaka så bryr jag mig inte så mycket om det, jag vet ju inte varför de inte hejar tillbaka och de är väldigt få. Är de pga nån vriden syn på coolhet, snobbighet eller annat lamt fjask så är det deras val och deras förlust. Enligt mig är en stor gemenskap lika mycket en gemenskap som en liten, vill man känna sig "vip" eller vara intim så finns alltid netflix and chill med valfri partner.

:tummenupp

Amen på det:tummenupp
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag tycker att bilister ofta underlättar omkörning och väldigt ofta flyttar sig i sidled så jag kommer förbi mellan köerna. Jag tackar alltid när de underlättat för mig.
De som inte flyttar sig kör jag om på andra sidan.
Igår åkte jag bakom en gubbe på 2+1 väg. Enfilig och vajerräcke på vår sida. Han lämnade plats och jag körde om när jag tyckte det var säkert. Tackade såklart.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jag tycker att bilister ofta underlättar omkörning och väldigt ofta flyttar sig i sidled så jag kommer förbi mellan köerna. Jag tackar alltid när de underlättat för mig.
De som inte flyttar sig kör jag om på andra sidan.
Igår åkte jag bakom en gubbe på 2+1 väg. Enfilig och vajerräcke på vår sida. Han lämnade plats och jag körde om när jag tyckte det var säkert. Tackade såklart.

Gällande filtrering i stadstrafik har jag samma erfarenhet som du, men då sitter jag ju på MC, min reflektion gällde ju när man kör bil, majoriteten idag verkar se sig själv som ensam bland idioter och uppför sig därefter, istället för att se sig som en i gemenskapen. Biltrafiken var mer "social" förr, man sammarbetade, man stannade och hjälpte nån som hade problem, man fick själv hjälp. Det händer inte alls på samma sätt idag. För 2 år sedan så var jag på väg hem från jobbet, det var i Januari och det var väldigt mycket snö. Mitt ute i ingenstans så ser jag en bil på sidan i diket och en man som står upp på bilens sida och vinkar i mörkret. Jag stannar och 2 andra bilar stannar också, bilen i diket är en VW Caravelle. Jag pulsar ned i den lårdjupa snön och mannen räcker mig en 5 månader gammal bebis, när jag burit den upp till de andra människorna på vägen och återvänt så får jag ta emot en 4 år gammal flicka, rädd och ledsen. Därefter hans fru och till sist hoppar han ned själv. Han berättar då att 8-10 bilar bara kört förbi.... Det är det trafik-klimat bland bilförare jag ser växa fram alltmer. Så jag känner mig väldigt mån om den positiva anda som finns bland den allra största majoriteten av hojåkarna. Ute på MC så håller kanske 60% av bilisterna ut och underlättar enligt min erfarenhet, vilket man självklart tackar för.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Alla som tagit MC-kort får en vink ingen annan...

Upplevde då jag körde som mest gata att de flesta hälsar även mc-polisen gör det lite tvekande. De enda som inte gjorde det var HA som antagligen var för coola....
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top