Sidan 1 av 10 1234567 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 196
    Moderator Morris Mcs avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Hoj
    2009 HD XR1200 med MCID!

Uppmaning! Hälsa. Alltid.

Körde dotterns 125:a till besiktningen idag. Inklusive en liten omväg på 74 km.
    Absolut ljuvlig tur på en liten, liten, liten hoj.

Men blev lite förvånad över hur få det var som hälsade.
    Jag hälsar glatt på det flesta tvåhjulingar och ibland slinker det med en moped eller så.
    Men jag tror att det är bra för kollektivet i sin helhet att vi som kan (och har fler hästkrafter) hälsar på de små. Som fostran.

Utgår från att det var kylan som gjorde att många krampaktigt höll i sina värmehandtag...
    Eller så var det skräckvisionen av 125 kg Morris på en 125:a som fick armbågarna att låsa sig.

Hälsa. Och visa att vi fortfarande representerar ett annat synsätt än de rullande likkistorna.
    :-)

Banknarkare Ulvhamnes avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Hoj
    Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
    Blogginlägg
    37
    Du får komma förbi här i krokarna så ska jag vifta armarna ur led som kompensation.

Medlem TimmyJs avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Hoj
    KTM 690 SMC -08
    Håller med! Vinkar allt som oftast. Innan jag hade barkbusters lyfter jag lite lätt på vänsterhanden. Nu sträcker jag ut hela.

Överlag tycker jag folk vinkar tillbaka, bortsett från dom coola HD-gubbarna

Medlem mkiis avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Hoj
    Suzuki GSXR 750 2008
    vinkar på alla! händer att en del moppar kommer med

de e ju klart, man vinkar ju bara när man kan. ligger man på motorvägen så kan det ibland vara svårt eller som här i Polens stadstrafik där vi ibland har 5 filer i samma riktning, lite svårt att ens se vad som kommer i mötande om man ligger längst till höger. men 2 filiga vägar eller landsväg ser jag som en självklarhet

3,5L bensintanks avatar
    Reg.datum
    jun 2014
    Hoj
    Honda VFR800-98
    j-a larv det här me att hälsa..cyklister skiter i allt/alla bara dom kommer fram först mcfolket däremot Jag hade skrubbat hojen i söndags o skulle genom stan till garaget , uppmehand på måfå till en hdgubbe..som svarade mesamma likadant ett moppekluster ute vid Glomman för en vecka sen .. dom vinka å en annan blev så j-a paff så en hann inte reagera utan nicka bara Kände inte någon av dom

Medlem Broder Gaviras avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Hoj
    Flertalet
    MC Poliser är roligast att vinka ORDENTLIGT till. Det brukar komma ett litet försiktigt.... vink.... tillbaka.

Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Hoj
    Honda vfr 2015
    Hälsar alltid tillbaka men hälsar sällan på kromslädar då dom verkar tro att dom kommer sladda i diket om dom släpper styret...

Medlem perhus avatar
    Reg.datum
    mar 2004
    Hoj
    Speed Triple R & Versys 650
    Citat Ursprungligen postat av Broder Gavira Visa inlägg
    MC Poliser är roligast att vinka ORDENTLIGT till. Det brukar komma ett litet försiktigt.... vink.... tillbaka.
    Det kanske beror på att mc-vinkningen betyder att det är polisfritt...

Live for nothing or die for something R-1000s avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Hoj
    Ducati Monster 1200 -15
    Jag brukar alltid hälsa, mopedister går dock bort, dom skulle inte fatta i alla fall

Man bör alltid hälsa på mötande mc, tror jag. Det blir dock fel att hälsa på en moped, tror jag. Även s.k. EU-mopeder. Skulle gärna se att någon som är hemma på det där med vett och etikett kunde reda ut vad som gäller.http://www.sporthoj.com/forum/images...s/confused.gif

Smagatusk
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Broder Gavira Visa inlägg
    Jag gör som du. Jag vinkar till snutarna också. Främst av anledningen att jag tror de inte vill vara poliser egentligen. De vill bara köra hoj och få betalt. Lite som hundförare. De vill egentligen bara umgås med en hund och måste därför bli en äcklig länsman.

Medlem
    Reg.datum
    mar 2015
    Hoj
    2015 BMW S1000R
    Citat Ursprungligen postat av perhu Visa inlägg
    Det kanske beror på att mc-vinkningen betyder att det är polisfritt...
    Citat Ursprungligen postat av Lenchris Visa inlägg
    Man bör alltid hälsa på mötande mc, tror jag. Det blir dock fel att hälsa på en moped, tror jag. Även s.k. EU-mopeder. Skulle gärna se att någon som är hemma på det där med vett och etikett kunde reda ut vad som gäller.http://www.sporthoj.com/forum/images...s/confused.gif
    Ja, precis! Vad gäller? Vad betyder vad?

Handen över respektive under styret, öppen hand respektive två fingrar... Man vill ju liksom inte signalera något felaktigt oavsiktligt.

Eller är det bara coolhet? Jag hälsade med "öppen hand under styret" i en kurva en gång och möttes av en oerhört mycket tuffare "knytnävsjabb i asfalten".

Medlem Jack90s avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Hoj
    R1 -98
    Jag vinkar till likasinnade alltså inte råglidarna, men sporthojar, stora som små och även SM oftast
    R1 -98
    Yamaha FZR 1000 -91 SÅLD
    Bandit 600. -95 - SÅLD

Medlem Broder Gaviras avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Hoj
    Flertalet
    Mina 50cent.

Under mina 30 år som motorcyklist har jag (med många) råkat ut för alla varianter. Ja, jag börjar bli medelålders...

Jag har aldrig begripit mig på att man inte hälsar på varandra inom storstadsområdet, helt ologiskt! Ballfaktor kanske...

Motorvägen har jag förståelse för, när man bitit sig fast i tanklocket på literhojen med helkåpor, det kan få intressanta effekter av att sätta upp handen i en vinkning i 250+

HD åkare (inte alla) har en benägenhet att visa ett internationellt tecken om missnöje när man hälsar på dem, säkert ett minoritetsuttryckuttryck för missnöje av att de skruvar mer än de åker hoj. Har till och med vart med om några som vänt och vid första tillfälle frågat "vad fan jag vill"... ? De tillhör marginalen för felknullade, så inget att bry sig om alltså. . Det tycker i alla fall inte om MC åkning så de är förlorade hurusom.

Jag blir alltid lika glad att möta en motorcyklist som hälsar tillbaka men jag märkt med åren att frekvensen för detta avtagit. Det är en tråkig trend.

MC Poliser vill vara som oss civila och är motorcykelfrälsta som oss andra utövare av detta färdmedel, vinka till deras MC-själ så vinkar de tillbaka!

VINKA PÅ!
    Senast redigerat av Broder Gavira den 2015-04-28 klockan 21:11.

Medlem Klubbas avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Hoj
    K1200S, FE450
    Citat Ursprungligen postat av Frusen Mörkblå Visa inlägg
    Ja, precis! Vad gäller? Vad betyder vad?

Handen över respektive under styret, öppen hand respektive två fingrar... Man vill ju liksom inte signalera något felaktigt oavsiktligt.

Eller är det bara coolhet? Jag hälsade med "öppen hand under styret" i en kurva en gång och möttes av en oerhört mycket tuffare "knytnävsjabb i asfalten".
    Hälsa med öppen hand = vägen är fri bara gasa på.
    Handflata neråt samtidigt som man för handen upp/ner = sakta ner / ta det försiktigt.
    2 fingrar = polis
    Somliga får somliga tar, somliga ger och de har inget kvar

Medlem Jumperss avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Hoj
    BMW S1000RR
    Vinkar på alla!
    Dom flesta vinkar tillbaka.. Gubbarna på HD är för koncentrerade på att se coola ut för att ens se att man hälsar.

Citat Ursprungligen postat av Klubba Visa inlägg
    Hälsa med öppen hand = vägen är fri bara gasa på.
    Handflata neråt samtidigt som man för handen upp/ner = sakta ner / ta det försiktigt.
    2 fingrar = polis

2 fingrar har jag inte hört innan. Men ska kika efter det
    Jag brukar röra handflaten några cm över mitt eget huvud för att varna för polis. Och dom flesta ser man bromsar direkt efter.

Medlem TimmyJs avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Hoj
    KTM 690 SMC -08
    Citat Ursprungligen postat av Jumpers Visa inlägg
    2 fingrar har jag inte hört innan. Men ska kika efter det
    Jag brukar röra handflaten några cm över mitt eget huvud för att varna för polis. Och dom flesta ser man bromsar direkt efter.
    Inte heller hört två fingrar, men däremot över skallen som du säger.

Medlem Davos avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    2005 KTM 625
    Aahh fler med samma tankar som jag haft. Har precis blivit med hoj igen efter ett litet uppehåll på typ 8år och känslan jag fått på det lilla jag åkt är att det är väldigt många som inte hälsar tillbaka o så tycker jag inte att det var sist jag hade hoj. Jag tänker iaf envist fortsätta hälsa på alla surmuppar därute. Hälsa gärna tillbaka om ni ser mig

Medlem swlabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Hoj
    1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
    For på E4 söderut häromdagen. Långt där borta på andra sidan kom nåt stort åbäke till typ 1200cc äventyrshoj med aluminiumväskor och fanskap överallt och vinkade stort på Eders gamla gamla lilla 400:a med förmodad sprucken topplockspackning och liten sketen tankväska a´la biltema budget. Spela roll, glad blir man ändå lite alltid!

Medlem zzoinks avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Ktm 690 smc-r 2014
    Jag är ny med motorcykel och började åka nu i vår! Hälsar till alla motorcyklar jag ser och så gott jag kan det de med handen över huvudet har jag aldrig hört.. Är det alltså handen framför kroppen i huvudhöjd sen upp och ner för att varna? Alltid roligt att lära sig såna där saker så man kan vara snäll och hjälpa några

Sidan 1 av 10 1234567 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Klart man hälsar om man har handen fri. Dock är det ingen prinsesseviftning med handleden vi pratar om här... Tuff som man är så glider man fram på 1000 kubik m [...]

Lugn
Vill du annonsera ovan? Klicka här