Hjälp! Honda CBR 600 plötsligt tar ingen gas och dör??

Honda CBR 600 F

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Haninge
Hoj
1998 Honda CBR 600
Hej.
Helt plötsligt på motorvägen så kände jag att tar inte emot gas och slocknar men går igång efter nån minut och fungerar som det ska och ibland när man trycker gasen i botten så hackar den lite men i övrigt så fungerar den bra och går problemfritt.
Detta har hänt nu några gånger.
Oerhört tacksam för svar.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Min CBR600F -2000 betette sig lustigt och dog några gånger men sedan hoppade igång igen (dog helt utan tendens till att starta, men efter någon timma så fungerade den felfritt), tills det att den den dog totalt och gick inte att starta alls.

Det visade sig vara vevaxelpositionsgivaren (crankshaft pulser generator) som gått sönder (tydligen standard fel på CBR). Den glappade antagligen först men när motorn svalnade av så fick den kontakt och man kunde starta den igen.

Fungerar hojen näst intill felfritt för att sedan dö totalt utan förvarning (troligen glappkontakt i någon givare eller sladd)? Eller bluddrar den och går allmänt dåligt (troligen dålig bensin/luft-tillförsel)?
 

Honda CBR 600 F

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Haninge
Hoj
1998 Honda CBR 600
Exakt så beter min, fungerar felfritt och plötsligt dör men det tar inte mer än 3-5 min för att få den igång och sen är det bara att fortsätta.
Men jag hamna idag i en väldigt taskigt läge, fick stanna vid räcket på en 3 filig motorväg.
Tack för svar.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Exakt så beter min, fungerar felfritt och plötsligt dör men det tar inte mer än 3-5 min för att få den igång och sen är det bara att fortsätta.
Men jag hamna idag i en väldigt taskigt läge, fick stanna vid räcket på en 3 filig motorväg.
Tack för svar.

Kolla denna videon så ser du vart just den givaren sitter (i videon ska de byta koppling, men för att nå dit tar först bort just den givaren) ca. 50-60 sekunder in så tar det bort givaren som sitter på insidan av kopplingskåpan:
https://youtu.be/opM67HptkKA?t=55s

Givaren ska ha ca. 500 ohm genom sig (kontakten för den sitter under tanken men du borde nå den om du tar bort kopplingswiren som går in i motorn som är i vägen).

Om den nu är felaktig så kan du byta den utan att tömma oljan, du får ställa hojen på sidostödet, gärna i lite lutning också så går oljenivån nedanför kåpans nedre del :tummenupp

Kom ihåg att just den kåpan inte har någon packning utan du ska använda packning på tub i ett tunnt lager (inte för mycket!) när du sätter tillbaka den för att den inte ska läcka olja.
 
Last edited:

Honda CBR 600 F

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2015
Ort
Haninge
Hoj
1998 Honda CBR 600
Får se om hojen fortsätter att bete på de sättet så får väl försöka med att byta givaren.
Och ja soppa fanns det nästan fullt ��
Tack för svar/info
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det kan vara stopp i luftningen till tanken. Öppna tanklocket, hör du då att luft sugs in i tanken har du felet där.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top