REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 8 av 8
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Hoj
    1998 Honda CBR 600

Hjälp! Honda CBR 600 plötsligt tar ingen gas och dör??

Hej.
    Helt plötsligt på motorvägen så kände jag att tar inte emot gas och slocknar men går igång efter nån minut och fungerar som det ska och ibland när man trycker gasen i botten så hackar den lite men i övrigt så fungerar den bra och går problemfritt.
    Detta har hänt nu några gånger.
    Oerhört tacksam för svar.

"D-K" KHRacings avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Hoj
    CBR600
    pump ? filter ? förgasare ?
    H O N D A C B R 6 0 0 F 3 -9 5 Isdäck, offroadäck, gatdäck, slicks - behövs bara e hoj

Medlem eV1Tes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Hoj
    Triumph Street Triple R -13
    Min CBR600F -2000 betette sig lustigt och dog några gånger men sedan hoppade igång igen (dog helt utan tendens till att starta, men efter någon timma så fungerade den felfritt), tills det att den den dog totalt och gick inte att starta alls.

Det visade sig vara vevaxelpositionsgivaren (crankshaft pulser generator) som gått sönder (tydligen standard fel på CBR). Den glappade antagligen först men när motorn svalnade av så fick den kontakt och man kunde starta den igen.

Fungerar hojen näst intill felfritt för att sedan dö totalt utan förvarning (troligen glappkontakt i någon givare eller sladd)? Eller bluddrar den och går allmänt dåligt (troligen dålig bensin/luft-tillförsel)?

Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Hoj
    1998 Honda CBR 600
    Exakt så beter min, fungerar felfritt och plötsligt dör men det tar inte mer än 3-5 min för att få den igång och sen är det bara att fortsätta.
    Men jag hamna idag i en väldigt taskigt läge, fick stanna vid räcket på en 3 filig motorväg.
    Tack för svar.

Medlem eV1Tes avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Hoj
    Triumph Street Triple R -13
    Citat Ursprungligen postat av Honda CBR 600 F Visa inlägg
    Exakt så beter min, fungerar felfritt och plötsligt dör men det tar inte mer än 3-5 min för att få den igång och sen är det bara att fortsätta.
    Men jag hamna idag i en väldigt taskigt läge, fick stanna vid räcket på en 3 filig motorväg.
    Tack för svar.
    Kolla denna videon så ser du vart just den givaren sitter (i videon ska de byta koppling, men för att nå dit tar först bort just den givaren) ca. 50-60 sekunder in så tar det bort givaren som sitter på insidan av kopplingskåpan:

Givaren ska ha ca. 500 ohm genom sig (kontakten för den sitter under tanken men du borde nå den om du tar bort kopplingswiren som går in i motorn som är i vägen).

Om den nu är felaktig så kan du byta den utan att tömma oljan, du får ställa hojen på sidostödet, gärna i lite lutning också så går oljenivån nedanför kåpans nedre del

Kom ihåg att just den kåpan inte har någon packning utan du ska använda packning på tub i ett tunnt lager (inte för mycket!) när du sätter tillbaka den för att den inte ska läcka olja.
    Senast redigerat av eV1Te den 2015-04-25 klockan 23:01.

Medlem Runonwheelss avatar
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Honda CB1000RA -09
    Glöm inte kolla så det finns soppa i tanken, been there

Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Hoj
    1998 Honda CBR 600
    Får se om hojen fortsätter att bete på de sättet så får väl försöka med att byta givaren.
    Och ja soppa fanns det nästan fullt ��
    Tack för svar/info

Medlem Vrak2005s avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Hoj
    Z800 -14
    Det kan vara stopp i luftningen till tanken. Öppna tanklocket, hör du då att luft sugs in i tanken har du felet där.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag har alltid bytt fram och bak samtidigt, men mina tidigare däckbyten har varit tvungna av däckens ålder, snarare än mönster. Även om mönstret är fint tappar [...]

Sniglom
Vill du annonsera ovan? Klicka här