Fett för att kränga däck?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vad ska jag ha för fett när jag ska kränga av och på ett däck på fälgen?
Duger det med såpa blandat i vatten?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Däckbalanserare?
Något man behöver eller kan man göra en provisorisk hemma med hjälpa ab hjulaxeln typ?
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Däckbalanserare?
Något man behöver eller kan man göra en provisorisk hemma med hjälpa ab hjulaxeln typ?

Det råder delad meningar om man behöver balansera över huvud taget men jag har använt denna från Biltema med helt perfekt resultat. Jag känner mig i alla fall lite tryggare med balanserade hjul i >200 km/h.

Fälgskydden är guld värda också!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det råder delad meningar om man behöver balansera över huvud taget men jag har använt denna från Biltema med helt perfekt resultat. Jag känner mig i alla fall lite tryggare med balanserade hjul i >200 km/h.

Fälgskydden är guld värda också!

Jag kör med samma som dig, dessutom den där hävarmen från biltema för att kränga av/på däcket på fälgen.
Och i vanliga lagliga hastigheter och med fin, laglig körning rent allmänt känner man nog ingen jätteskillnad, men börjar man pressa och köra som en gaaaaalning på banan så nog märks det. Ytterst otrevligt när det börjar vibrera i styret och hojen känns allmänt ostabil när man ska börja bromsa som ett mongo in i första böj, inte alls förtroendeingivande. :D
Har man mycket marginal att ta av så vet jag inte om det ens spelar roll, men i takt med att marginalen minskar vill man ju störa hojen så lite som möjligt, och då känns det ju rätt lätt att plocka bort onödiga vibrationer från hjulen.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kanon! Var också nyfiken på om vanligt Yes funkade bra ;) Som TS tycker även jag det är o.ständigt och onödigt att betala några hundra för 2kg :eek: Hur ser en lagom blandning ut?

Jag har kört utan balanserat bakhjul utan att märka skillnad mot balanserat. Framhjulet har dock alltid blivit balanserat. Nu skall jag dock börja kränga själv och får vänta lite med balanseringsmanick.

Borde det i te egentligen räcka med att bara slänga på däcket med pricken på däcket vid ventilen? Eller var det tvärt om?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Däckbalanserare?
Något man behöver eller kan man göra en provisorisk hemma med hjälp av hjulaxeln typ?
Du kan testa med hjulaxeln.
Har med biltemas axel sett hur det varit kullagren i hjulet som hjulet snurrade runt. Biltemas axel låg stilla.
Men beror givetvis på hur lätt kullagren i ditt hjul snurrar.
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Det råder delad meningar om man behöver balansera över huvud taget men jag har använt denna från Biltema med helt perfekt resultat. Jag känner mig i alla fall lite tryggare med balanserade hjul i >200 km/h.

Fälgskydden är guld värda också!

Fast det är rätt irriterande att de säljer i två-pack när det är tre man behöver... :näsblod

Efter att ha testat ett antal gånger på banhojen så har jag dragit den preliminära slutsatsen att balansering inte är sådär extremt superviktigt. Satte röda märket vid ventilen och körde. Men det skadar ju inte heller om man har ork och tid.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kanon! Var också nyfiken på om vanligt Yes funkade bra ;) Som TS tycker även jag det är o.ständigt och onödigt att betala några hundra för 2kg :eek: Hur ser en lagom blandning ut?

Jag har kört utan balanserat bakhjul utan att märka skillnad mot balanserat. Framhjulet har dock alltid blivit balanserat. Nu skall jag dock börja kränga själv och får vänta lite med balanseringsmanick.

Borde det i te egentligen räcka med att bara slänga på däcket med pricken på däcket vid ventilen? Eller var det tvärt om?

Jag tycker det varierar lite, ibland behöver man inte ens ändra vikterna när man byter däck och ibland känns det som att hålla i en slagborr när däcket är obalanserat och det går jävligt fort. Bakdäcket vetenfan, då får man ligga bra nära gränserna tror jag. :hihi

Blandningen ska vara så det är halt. :) Jag körde väl ungefär 1/10 såpa resten vatten i en sprayflaska sist och det funkade bra.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Balansera fram är nog bra, men bak har jag oftast struntat i utan att känna någon obalans.
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Är bakdäcket som ska bytas.
Mer eller mindre viktigt med balansering då?
Även om det ej påverkar körningen så mycket så kan kanske ett obalanserat däck slita mer på lager osv... ?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Balanserar alltid fram och alltid nytt och regn bak, går det åt för mycket vikter så kränger jag av en gång till och flyttar ett kvarts/halvvarv och börjar om.

Nya däck brukar inte behövas mycket om ens något förutom fälgens egen obalans då men använda, jävlar vad vikt det kan gå åt, är det under 50g orkar jag inte flytta men är det mer går det nästan inte att få ordning på det utan att flytta.
Lite därför jag skiter i bak när det är beggade det handlar om, blir så mycket vikt oftast, jobbigt!
Går det åt mycket vikt så är det ingen skön känsla i däcket ändå och om inte så stör inte bak särskilt mycket.

Deras balanserare är bra, man kan rensa lagren från kapslingen om man vill ha riktigt bra precision men de funkar som de är, bra köp. :)

Pastaburken på feltema är stor men man behöver bara handla en i sitt liv kanske, köpte min inför säsongen -10 och jag har bytt mycket däck sen dess, även lånat ut den och mer än hälften är ju fortfarande kvar..funkar fint dock. :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top