Fundering om båttransport

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Har hittat en båt som jag är väldigt intresserad av, problemet är att den står 40 mil bort. Med båten följer en 30-vagn, men ser det inte som ett alternativ att köra hem båten med den vagnen. Vill gärna ha med mig vagnen hem dock.

Har läst om folk som använder sig av en biltransportvagn och kör upp både båt och vagn på.
Båten väger 550kg + 90hk johnson motor + båtvagn (max 100kg?) och med bilen (Audi A4 B8) får jag dra 1380kg med B-kort. Så det ska väl vara ok men är intresserad av åsikter om att frakta på detta sätt.

Tack på förhand!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Behöver E-kort om du ens ska få dra biltransporten efter bilen då den kan lasta mer än tillåtenvikt på B.

Vill säga om inte reglerna är ändrade...

Hyra båt-transport och lägga 30-kärran i båten istället?
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Okej det är så pass, det visste jag faktiskt inte. Tänkte de va ok om man inte lastade över bara.

Tror inte båtvagnen går in i båten tyvärr, vet inte hur mycke den går att montera isär men det är en HT båt så det kan bli tajt.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Låna en rejäl suv, tex Xtrail, outback,Kuga. Dom drar ju runt 2000kg på Bkort.:musik
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Okej det är så pass, det visste jag faktiskt inte. Tänkte de va ok om man inte lastade över bara.

Tror inte båtvagnen går in i båten tyvärr, vet inte hur mycke den går att montera isär men det är en HT båt så det kan bli tajt.

Dom brukar gå att plocka ner rätt bra om det inte är ett hemmabygge, blir typ några balkar och hjul.
Kolla med säljarn, kolla även upp om det är OK idag att dra biltransport på B, kan ju ha ändrats, eller så bara gör du det ändå. :)
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Fast själva vikten är inte problemet då båt, båtvagn, biltransportsläp klarar sig inom gränsen för de 1380kg som jag får dra med bilen. Nu blev de snarare en fråga om att det inte verkar vara lagligt att ens dra ett sådant släp på enbart B-kort.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Fast själva vikten är inte problemet då båt, båtvagn, biltransportsläp klarar sig inom gränsen för de 1380kg som jag får dra med bilen. Nu blev de snarare en fråga om att det inte verkar vara lagligt att ens dra ett sådant släp på enbart B-kort.

Det är väl släpets totalvikt som bestämmer vad du får dra med bilen. dvs om bilen tillåter 1380kg så får släpet inte ha en totalvikt över 1380kg.

Vet att många av hyrsläpen (flyttskåp etc) är oftast "ner-reggade" så de bara har en totalvikt på 1000kg för att det ska vara lagligt att dra med så många fordon som möjligt. Det gör ju att man inte kan lasta "fullt" vad den är byggd för, men tillåter mindre bilar och mindre lastbilar att få dra släpet.

Men som tidigare nämnts så lär de flesta biltransports-släp ha en högre totalvikt än vad du får dra med din bil.

släp som har totalvikt på 1300kg och du kör med övervikt är det troligen böter på
släp som har totalvikt på 1500kg och som du inte ens i närheten av maxlasten är ju då olovlig körning. (för att du kör ett ekipage som du inte har behörighet till)

Står båten vid en "riktig" hamn så lär det väl finnas kranar, så största släpet du får dra och sen använda kran för att lyfta hela kalaset på släpet borde ju fungera.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, jag orkade inte dubbelkolla min information.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Det är väl släpets totalvikt som bestämmer vad du får dra med bilen. dvs om bilen tillåter 1380kg så får släpet inte ha en totalvikt över 1380kg.
Nej, släpet får inte ha bruttovikt över 1380kg och totalvikt för bil+släp får inte överskrida 3500kg. Dessutom KAN biltillverkaren ha ytterligare begränsning för tågvikt (buttovikt bil+släp).

Information för att bedöma det enskilda fallet saknas. Ett regnr på iaf bilen skulle reda upp det mesta.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Då får släpet ha en totalvikt på max 1380. Hittar du inget släp som är reggat så lågt så kan du sjukt nog låna en lättare bil.
Min Skoda Roomster tex får dra ett släp med totalvikt på 1720kg på B.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Gör det inte så svårt för dej.
Åk upp och kör hem den som 30 kärra. 30mil är inte så långt i 50blås...
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Är inte direkt ett alternativ. Då en båtvagn som inte behövs besiktigas och sänks ner i vatten ett antal gånger på en sommar kanske inte har dom bästa hjullagrena etc så vill jag inte ta risken. Sen är det 40 mil via motorväg, har inte kollat upp hur långt det är om man undviker den. Kanske är 50-60 mil utan motorväg vilket blir ca 11h i 50 km/h utan stopp. Som sagt, inget alternativ! :)
 

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Varför inte köpa en beggad 80 km/h-vagn på blocket och sälja 30 km/h-vagnen? Det blir inte så många tusenlappar att lägga mellan.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Tipsen ni kommer med är uppskattade men har nog funderat igenom alla alternativ tror jag.
Köper jag en 80-vagn så kommer jag ha 30-vagnen i Borås (där båten står) och försöka sälja den där. Känner ingen som jag kan ställa den hos så sälja den på distans blir nog svårt.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Många olika åsikter i detta ämne med släpvagnsvikt.
Googlade lite olika ställen som hyr ut vagnar. På OKQ8as sida står det 1300kg på vagnen.

Så en konkret fråga då: Får jag dra den vagnen med båt + båtvagn på?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jepp, kör hårt. :)

- - - Updated - - -

Jepp, kör hårt. :) om han nu lastar din båts vikt då. . .
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Men är det så noga vad lagen säger verkligen? Det handlar ju bara om en resa. Vad blir det för straff om man åker dit? Är det bara böter hade i alla fall jag tagit risken.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Men är det så noga vad lagen säger verkligen? Det handlar ju bara om en resa. Vad blir det för straff om man åker dit? Är det bara böter hade i alla fall jag tagit risken.
Man kör ett ekipage man imte har behörighet för = olovlig körning.
Blir du stoppad lär inte polisen låta dig köra en meter till utan du får snällt sitta i vägkanten och ringa runt till dina kompisar och förhöra dig om någon har BE-behörighet och kan tänka sig en spontan roadtrip...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Många olika åsikter i detta ämne med släpvagnsvikt.
Googlade lite olika ställen som hyr ut vagnar. På OKQ8as sida står det 1300kg på vagnen.

Så en konkret fråga då: Får jag dra den vagnen med båt + båtvagn på?
Om 1300 är totalvikt och lasten inte överskrider max lastvikt så är det bara att tuta och köra.
 

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Ort
Värmdö
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Om 1300 är totalvikt och lasten inte överskrider max lastvikt så är det bara att tuta och köra.

Precis, informationen på hemsidan var lite luddig så får kolla upp det!

Vill helst köra lagligt, därav denna tråd. Eftersom ekipaget kommer se ovanligt ut med båtvagn på bilsläp så är det lika bra att vara på den lagliga sidan.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top