Yamaha R1 1998 hur hittar jag strypningen?

Selex

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2015
Ort
Ystad
Hoj
1998 Yamaha yzf r1
Hejsan alla mc kunniga!
Jag har en Yamaha r1:a från 1998,den är strypt till 55kw och strypningen sitter kvar,den går inte som en r1:a med 110kw bör göra,kan nån vänlig skäl hjälpa mig och berätta var jag ska leta efter strypningen,mekaniskt eller elektroniskt?
Oerhört tacksam för svar från någon kunnig som kan

Mvh
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
En snabb googling: MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT.
URSPRUNGLIG EFFEKT 110 KW SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I FÖRGASARE OCH
TÄNDSYSTEM

Lär vara borrade trottlar i den eller brickor i insuget.

Hur den är strypt elektroniskt får nån annan svara på.
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Troligtvis samma strypning som min R1:a.
Det är brickor i förgasarna :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
55kw är bara på papper. (söker själv en R1 av årsmodell 1998 just därför)

Om den är strypt så är det till 25kw(till gamla mellanklasskörkortet)...och känns den som 55kw så är det förmodligen nåt fel på hojen.
 

Selex

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2015
Ort
Ystad
Hoj
1998 Yamaha yzf r1
Förr kunde du få ner premien på försäkringsbolaget därför ströp man(funkar ej så längre)sen kan du inte strypa en r1:a till 25kw
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det låter ju smått otroligt att strypningen skulle sitta kvar i verkligheten. Det kan ju vara något annat fel också. EXUP-ventilen kan kärva fast t.ex.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Förr kunde du få ner premien på försäkringsbolaget därför ströp man(funkar ej så längre)sen kan du inte strypa en r1:a till 25kw

Som tidigare nämnt går det bra att strypa en R1 till 25 kw.
Att de med A2 kort inte får köra den är ju trist för dom. Men det är en annan diskution.

Jag skulle lägga min gissning i linje med VS ovan. Jag tror inte heller att den fortfarande har strypningen kvar.
Det är i så fall ytterligare en strypning. Eller så har du ngt fel på hojen .

Vad i hojens beteende gör att du inte tror att den har 110kw?
Är det bara känslan av effekt eller går den dåligt på något sätt?
 
Last edited:

chrisack

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
stockholm
Hoj
2004, suzuki dl1000 v-strom
Hej.
Själv sitter jag på den lilla metallbricka som enligt bifogad ramklisterlapp ska ge 25kw och jag undrar var och hur den ska monteras? Får inga självklara svar och eller framförallt bilder eller klipp på hur den ska sitta. Läste i ngn tråd att den ska sitta någonstans nedanför insuget i anslutning till förgasarna, trotteln å det är på tok för lite att gå på. Å visst det går ju att lämna in men vill nog kunna sätta dit å plocka av själv efter eget behag...
Gäller alltså en R1 1999...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hej.
Själv sitter jag på den lilla metallbricka som enligt bifogad ramklisterlapp ska ge 25kw och jag undrar var och hur den ska monteras? Får inga självklara svar och eller framförallt bilder eller klipp på hur den ska sitta. Läste i ngn tråd att den ska sitta någonstans nedanför insuget i anslutning till förgasarna, trotteln å det är på tok för lite att gå på. Å visst det går ju att lämna in men vill nog kunna sätta dit å plocka av själv efter eget behag...
Gäller alltså en R1 1999...

Har du 4 brickor så borde den sitta mellan förgasare och insuget på motorn.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Under tanken sitter en stor svart luftfilterburk, den skruvar man bort. Under sitter förgasarna, de skruvar man bort. Under dessa sitter fyra stycken svarta insugsrör i gummi och i dessa sitter stypbrickorna. Plocka bort dem och skruva tillbaka förgasare och luftfilterbox, vips 150hk. Denna har nog ingen elektronisk strypning heller. En del modeller har en kabel som ska jordas men jag har inte hört talas om det på R1.
Nuförtiden får man inte ut nåt av att strypa hojar men förut kunde man få en billigare försäkringspremie och ett tag kunde man köra dem på mellanklasskort men det är ju borttaget nu.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top