REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Ystad
    Hoj
    1998 Yamaha yzf r1
    Inlägg
    4

    Lightbulb Yamaha R1 1998 hur hittar jag strypningen?

    Hejsan alla mc kunniga!
    Jag har en Yamaha r1:a från 1998,den är strypt till 55kw och strypningen sitter kvar,den går inte som en r1:a med 110kw bör göra,kan nån vänlig skäl hjälpa mig och berätta var jag ska leta efter strypningen,mekaniskt eller elektroniskt?
    Oerhört tacksam för svar från någon kunnig som kan

    Mvh

  2. #2
    2002 Solid snakes avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    .
    Hoj
    Ducati 996 biposto -01
    Inlägg
    1 940
    En snabb googling: MOTORCYKELN PROVAD OCH GODKÄND MED ANGIVEN EFFEKT.
    URSPRUNGLIG EFFEKT 110 KW SÄNKT GENOM BEGRÄNSNING I FÖRGASARE OCH
    TÄNDSYSTEM

    Lär vara borrade trottlar i den eller brickor i insuget.

    Hur den är strypt elektroniskt får nån annan svara på.
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Lol..Aså du r så fett jobbi. Kan d chilla nån g lr?
    /1337
    Radfyra suger.

  3. #3
    Medlem R-Jonass avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Yamaha R1 -99:a, Kawasaki ZZR600 -92:a (streetfighter), Honda Shadow 600 97:a (bobber).
    Inlägg
    579
    Troligtvis samma strypning som min R1:a.
    Det är brickor i förgasarna
    Spitta på man lever ju bara en gång

  4. #4
    Medlem VSs avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Boden
    Hoj
    Da Buzz
    Inlägg
    1 180
    55kw är bara på papper. (söker själv en R1 av årsmodell 1998 just därför)

    Om den är strypt så är det till 25kw(till gamla mellanklasskörkortet)...och känns den som 55kw så är det förmodligen nåt fel på hojen.

  5. #5
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Ystad
    Hoj
    1998 Yamaha yzf r1
    Inlägg
    4
    Förr kunde du få ner premien på försäkringsbolaget därför ströp man(funkar ej så längre)sen kan du inte strypa en r1:a till 25kw

  6. #6
    f.d. Handledare FJ1200s avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Örebro
    Hoj
    Ducati MS 1100S, XS850
    Inlägg
    715
    Citat Ursprungligen postat av Selex Visa inlägg
    Förr kunde du få ner premien på försäkringsbolaget därför ströp man(funkar ej så längre)sen kan du inte strypa en r1:a till 25kw
    Det går alldeles utmärkt att strypa en R1:a till 25kw

  7. #7
    Medlem Pacmans avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
    Inlägg
    6 521
    Det låter ju smått otroligt att strypningen skulle sitta kvar i verkligheten. Det kan ju vara något annat fel också. EXUP-ventilen kan kärva fast t.ex.

  8. #8
    Medlem Xmaxs avatar
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Yamaha
    Inlägg
    312
    Citat Ursprungligen postat av Selex Visa inlägg
    Förr kunde du få ner premien på försäkringsbolaget därför ströp man(funkar ej så längre)sen kan du inte strypa en r1:a till 25kw
    Som tidigare nämnt går det bra att strypa en R1 till 25 kw.
    Att de med A2 kort inte får köra den är ju trist för dom. Men det är en annan diskution.

    Jag skulle lägga min gissning i linje med VS ovan. Jag tror inte heller att den fortfarande har strypningen kvar.
    Det är i så fall ytterligare en strypning. Eller så har du ngt fel på hojen .

    Vad i hojens beteende gör att du inte tror att den har 110kw?
    Är det bara känslan av effekt eller går den dåligt på något sätt?
    Senast redigerat av Xmax den 2015-04-14 klockan 11:57.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    stockholm
    Hoj
    2004, suzuki dl1000 v-strom
    Inlägg
    3
    Hej.
    Själv sitter jag på den lilla metallbricka som enligt bifogad ramklisterlapp ska ge 25kw och jag undrar var och hur den ska monteras? Får inga självklara svar och eller framförallt bilder eller klipp på hur den ska sitta. Läste i ngn tråd att den ska sitta någonstans nedanför insuget i anslutning till förgasarna, trotteln å det är på tok för lite att gå på. Å visst det går ju att lämna in men vill nog kunna sätta dit å plocka av själv efter eget behag...
    Gäller alltså en R1 1999...

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 667
    Citat Ursprungligen postat av chrisack Visa inlägg
    Hej.
    Själv sitter jag på den lilla metallbricka som enligt bifogad ramklisterlapp ska ge 25kw och jag undrar var och hur den ska monteras? Får inga självklara svar och eller framförallt bilder eller klipp på hur den ska sitta. Läste i ngn tråd att den ska sitta någonstans nedanför insuget i anslutning till förgasarna, trotteln å det är på tok för lite att gå på. Å visst det går ju att lämna in men vill nog kunna sätta dit å plocka av själv efter eget behag...
    Gäller alltså en R1 1999...
    Har du 4 brickor så borde den sitta mellan förgasare och insuget på motorn.

  11. #11
    Icke Annunaki Killawifes avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vimmerby
    Hoj
    Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99
    Inlägg
    1 587
    Under tanken sitter en stor svart luftfilterburk, den skruvar man bort. Under sitter förgasarna, de skruvar man bort. Under dessa sitter fyra stycken svarta insugsrör i gummi och i dessa sitter stypbrickorna. Plocka bort dem och skruva tillbaka förgasare och luftfilterbox, vips 150hk. Denna har nog ingen elektronisk strypning heller. En del modeller har en kabel som ska jordas men jag har inte hört talas om det på R1.
    Nuförtiden får man inte ut nåt av att strypa hojar men förut kunde man få en billigare försäkringspremie och ett tag kunde man köra dem på mellanklasskort men det är ju borttaget nu.

  12. 2017-11-13, 14:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Impad över dina svensk-kunskaper Mr. Xaus!

Jensah

Ge järnet med nya Battlax Racing R11

Motorrads Freddy Papunen har provkört Bridgestones nya gatgodkända racedäck. I väntan på reportaget i tidningen ger vi lite teknisk bakgrund från Bridgestones pressrelease. Pressrelease om nya Battlax Racing R11: Bridgestone, världens största däck- och gummitillverkare, sätter en ny standard för …
Vill du annonsera ovan? Klicka här