Bmw s1000xr

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det sista den hojen lider av är väl ändå "slö acceleration", så det borde ju vara en bra åtgärd för alla som kan leva med 0-100 på över tre sekunder...
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Var ute en sväng igår och kände på hojen!! :banana :tummenupp[/QUOTE]

...........................

:tummenupp
Härligt! Ser ut att bli fint (torrt) här i veckan så då får jag nog också ut en sväng!
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
BMW S1000XR.jpg

Jag har nu hunnit med ett stort antal långturer i varierande tempo med skönare temperaturer, känner mig mer nöjd med hojen än vad jag hade hoppats på!! :kär

När hojen pressas på kurviga vägar så är den helt underbar!!:yoparty

Testar olika inställningar på fjädring vid högre tempo, en hjälm & packning på Dynamic läget upplever jag stabilast när farten höjs. Sen är det skönt att slå över till Road läget på fjädring när tempot sänks och vägen är ojämn. :)

Är det någon som drevat om än?
Jag känner mig riktigt nöjd med original drevning och har ännu inte irriterat mig på högre varvtal vid pendling till jobbet!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
View attachment 453856

Jag har nu hunnit med ett stort antal långturer i varierande tempo med skönare temperaturer, känner mig mer nöjd med hojen än vad jag hade hoppats på!! :kär

När hojen pressas på kurviga vägar så är den helt underbar!!:yoparty

Testar olika inställningar på fjädring vid högre tempo, en hjälm & packning på Dynamic läget upplever jag stabilast när farten höjs. Sen är det skönt att slå över till Road läget på fjädring när tempot sänks och vägen är ojämn. :)

Är det någon som drevat om än?
Jag känner mig riktigt nöjd med original drevning och har ännu inte irriterat mig på högre varvtal vid pendling till jobbet!

En av BMWs snyggaste hojar utan tvekan. Färgsättningen är spot on. Synd bara att jag inte klarade av vibrationerna i styret annars hade det nog blivit en sådan blåvit framför min GS. :)

Hur upplever du eventuella vibrationer nu när du haft den ett tag och kört en del med den?
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
En av BMWs snyggaste hojar utan tvekan. Färgsättningen är spot on. Synd bara att jag inte klarade av vibrationerna i styret annars hade det nog blivit en sådan blåvit framför min GS. :)

Hur upplever du eventuella vibrationer nu när du haft den ett tag och kört en del med den?

Jag håller med om utseendet och kan bara beklaga för din del angående att få välja bort denna hoj! :krama
Men din GS har också många fördelar som XR:en inte har!!

Vibrationer känner jag inte av alls nu men jag monterade Evotech styrändsvikter som är tyngre för att minimera den risken, hade vid ett visst varvtal i höstas små vibrationer som inte upplevdes besvärande för mig.
De är helt borta med dessa styrändsvikter.
 

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Jag kan bara hålla med föregående talare om vibrationer - inget jag stör mig på. Jag har dock ännu inte kört mer än ett par timmar i stöten. Jag har inte styrändsvikter. Min har gått ca 180 mil och känns som att den blir mjukare och mjukare.

Mvh Pär
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Ja lite synd var det men jag är toknöjd med min GS ändå och i efterhand är jag glad att jag gick på den. :kär Det beror helt på vad man ska använda hojen till. XRn är en riktigt kompetent hoj som spelar lite i sin egen liga jämfört med sina konkurrenter. En hoj man kan piska på bana likväl som toura på kontinenten. Den gör allt. En GS är mer anpassad för långtouring men även den går att piska på rätt bra på våra vägar. Blev positivt överraskad när jag provade den nya 1250 motorn. Den rör på sig med ett jäkla drag och sen är det kardan så jag slipper kedjesmörj. Win :hihi:lol:krama

När det blir dags för byte så ska jag testa XRn igen. Dock får det dröja ett par år. Nu ska det njutas av boxertwin. :rock
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Nu är XR:en testad av mig på Gelleråsen, är absolut ingen roadracing varvtidskung! :hihi
Jag var 3,5 sekunder snabbare som snabbaste varvtid mot min gamla Yamaha med likvärdiga däck och samma men något äldre förare, så jag är riktigt nöjd med det!

Körde både i Dynamic & Dynamic Pro och testade olika fjädrings inställningar som kändes stabilast för mig på hojen, den roligaste och stabilaste inställningen blev till slut:
Mode Dynamic Pro med fjädringsläge i dynamic med två hjälmar.
Jag fick även det finaste och jämnaste slitaget på däcken utan att det gick alldeles för varmt.
Hojen kändes lite för mjuk i fjädringen i de andra lägena och det syntes även på däckslitaget enligt experter vid bandagen! :mattias

Absolut en hoj som inte gör bort sig på en bandag! :tummenupp

Nästa gång ska jag testa däck som är lite mer anpassade för bankörning.
Kommer även titta på en bättre styrdämpare - Hyperpro 90 mm CSC för jag upplever även på vägen att OEM styrdämparen inte är tillräckligt bra.
 

Bifogat

  • Gelleråsen 2.jpg
    Gelleråsen 2.jpg
    351.5 KB · Visningar: 85
  • IMG_4588.jpg
    IMG_4588.jpg
    113.9 KB · Visningar: 83
  • IMG_4589.jpg
    IMG_4589.jpg
    102.1 KB · Visningar: 78
  • IMG_4591.jpg
    IMG_4591.jpg
    179.3 KB · Visningar: 83
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Någon som bytt bakdrev? Har blivit sugen på att byta till 43 eller kanske rent av 42 bak. Verkar kunna dra längre på varje växel och ca 500 rpm lägre i motorvägsfart. Detta utan att tappa nämnvärt i acceleration. Låter lockande! Vad säger ni?
Jag har 41 på min för långturer. Med facit i hand hade jag valt 42. Fördelen är att man utnyttjar hela växellådan istället för sexan från 40-250. Man ligger inte heller på max vibrationsvarv 5500rpm i motorvägsfart.

Nackdelen är att kedjespänningen blir maxad, hojen lite längre och något mindre snabbsvängd.
QSen blir ryckigare också. Inte kalibrerad för denna drevning. Går inte att ändra enligt Beviks BMW-mek.

Ska beställa evotech styrändsvikter.

Körde en kvällskörning på Anderstorp. Fjädring på Dynamic hjälm o väska. Dynamic Pro körläge. Bridgestone S22 bak, R10 fram. 1:55 varvtider. Finns mer att hämta om man vågar luta mer :)

 
Last edited:

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Någon som provkört nya (2020) S1000XR?
Är den/upplevs den lika "högvarvig" som tidigare version?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Någon som provkört nya (2020) S1000XR?
Är den/upplevs den lika "högvarvig" som tidigare version?

...................................
Från brittisk test sägs:

"Fourth, fifth and six gears have all been lengthened slightly, resulting in engine speed being lowered by 8% on those cogs – that helps improve economy slightly, make for more relaxed motorway touring and change the speed at which the engine resonates."
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Hello!!
Tänkte dela med hur jag upplevt hojen nu när säsongen snart tar slut!? Jag har hunnit med drygt 800 mil. :hojsmilie

- Upplevde att styrdämparen inte fungerade bra som åtgärdades med att sänka ner gaffelkronan 6 mm. Hojen och framhjulet känns mer stabilt när det accelereras och i högre hastigheter!!

- Sliter hyfsat hårt på bakdäck, inne på tredje bakdäcket. Metzeler M7RR var utslitna efter 350 mil x 2. Nu testas Michelin Power 2CT. När lagret på däck är tömt så testar jag nog Michelin Power 5 eller Road 5 eller Metzeler Roadtec 01 SE nästa säsong. Vill gärna få ut mer mil men ändå bra grepp!!

- Stortrivs annars med hojen med den körning jag använder den till, pendlar till jobb i inspirerat tempo, dagsturer med nån bakpå, bankörningar, bombarturer med sporthojar, långtouring i fint tempo. ;)

Skönt med olika inställningar på fjädring beroende på körstil, gott med farthållare när det behövs, quickshiftern är helt otrolig, bekväm vid långturer och riktigt bra prestanda när det behövs!!!

Så jag är mer än nöjd med min 2018 och inget byte av hoj planeras!!
 
Last edited:

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Rekommenderas!!!! Evotech Styrändsvikter! Riktigt tunga men gör en jäkla skillnad! Mitt största minus med XRen - vibrationerna i styret - är nu i princip borta. Så jäkla najs :tummenupp

400 mil i sommar, varav en 90-milaresa en helg med dottern bakpå. Helnöjd med hojen.

Sugen på ett SC-project slipon men vet inte om det är motiverat för annat än utseendet. De sägs låta ungefär likadant. Stora ljuddämparen är ju kvar under hojen ändå.
 
Last edited:

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag gjorde mig av med SMT:n och skaffade mig en ocean blue XR i helgen. Verkar förbannat lovande även om jag inte kunnat provköra den än pga väder..
Fokus nu ligger på att plocka bort väskor + rack för de lär inte användas ändå mer än 1 gång per år ändå. Någon som har små original handtag bak de vill bli av med? Det är lite väl öppet där under rockringen :mattias
 

Bifogat

  • IMG_20210220_121459.jpg
    IMG_20210220_121459.jpg
    2.7 MB · Visningar: 24

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Jag gjorde mig av med SMT:n och skaffade mig en ocean blue XR i helgen. Verkar förbannat lovande även om jag inte kunnat provköra den än pga väder..
Fokus nu ligger på att plocka bort väskor + rack för de lär inte användas ändå mer än 1 gång per år ändå. Någon som har små original handtag bak de vill bli av med? Det är lite väl öppet där under rockringen :mattias
Jag beställde ett handtag från KFM men har nu sett på eBay att det finns ännu smidigare utan själva handtagen! :nicka

Ska bli kul att höra hur du upplever hojen när säsongen börjar!!?
 

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag beställde ett handtag från KFM men har nu sett på eBay att det finns ännu smidigare utan själva handtagen! :nicka

Ska bli kul att höra hur du upplever hojen när säsongen börjar!!
Ofasen, du råkar inte ha kvar en länk i historiken nånstans till de utan handtag?
Jag har bara sett de som finns hos KFM. Jag ska låta mina google skills komma till nytt med får vi se..

Ja, det här ska bli riktigt spännande. Den senaste radfyran jag körde var min gamla R1:a från 06 utan abs och allt cool elektronik som finns nu för tiden. Det lär ha hänt lite sen dess :yoparty

Edit: Jag hittade!
 
Last edited:

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
BMW S1000XR 2017 | KTM 625 SXC 2004 | HONDA VFR 750FJ 1988 | R1 -06 (Såld) | KTM 990 SMT (Såld)
Jag kan rapportera att det är den bästa hoj jag kört hittills. Motor + quickshifter, bromsar, chassi - allt är kanon. Jäklar vad mysigt den bubblar när man trampar ner bland växlarna i dynamic mode :love: Och ylandet uppåt vid fullgas är inte dumt det heller! Men jag behöver nog fixa en sån där (inte helt snygg på bild) MRA variotouringscreen dock (pga 2m hunk). Efter att ha kört farsans GS med högre ruta så vill jag också sitta i "lä".
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top