Bmw s1000xr

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Någon som har testat Bmw's egna mjuka packväskor som man kan ha bakpå? Finns vad jag vet 2st, en på strax över 30l och en på över 50l. Den sistnämnda blir lite hockeybag lik.
Någon som har testat dem el har tips på annat bra? Har sett att Givi har ngn fin:

IMG_0530.JPG

IMG_0531.JPG
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Någon som har testat Bmw's egna mjuka packväskor som man kan ha bakpå? Finns vad jag vet 2st, en på strax över 30l och en på över 50l. Den sistnämnda blir lite hockeybag lik.

IMG_3201.jpg
IMG_2216.jpg


Jag har de mjuka BMW-väskorna (givetvis köpta begagnade). Den stora ersätter helt en toppbox och rymmer vad jag minns 55 liter. Är också helt vattentät och jag har bla gjort Nordnorge (bild från Senja 2015) i mycket regnigt väder med den. Riktigt bra på det sättet att man knäpper loss och använder som bag. Bodde en natt på ett fartyg i Hammerfest och hojen måste stå utanför basen och då var det fint att enkelt ta med sig allt man behövde.

Den mindre har jag använt som alltiallobag när jag är på kortare grusturer eller KNIX-kurser. Matsäck/gaskök, lite extra handskar, vattenflaskor, termos etc - allt får plats och enkelt att både plocka av och framförallt bära med sig.

Jag tycker att de är väldigt smart och gediget gjorda och den gummerade undersidan gör att man kan ställa ifrån sig väskan även på våta underlag samt att de håller formen på hojen, tex om man har uppdragna ljuddämpare.

Fördelen gentemot toppbox är ju att man kan sätta den på passagerarsätet så man slipper vikt och vindfång högt uppe/långt bak.

Mycket bra väskor!
 
Last edited:

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Blir att köra en S1000XR -18 kommande säsong.
Ser vi fram emot våren :)

View attachment 452522

View attachment 452523

Hej,
Jag har också anslutit till XR-klubben :rock Köptes i slutet på oktober. Triple black årsmodell -19. Har hittills köpt/fixat följande:
- Större sidostödsplatta (aliexpress)
- Sidoväskor (BMW original, svarta)
- Tankring + väska SW Motech "EVO Engage"
- RAM mount mobilhållare
- Kylarskydd (svart, ej monterat än)

På gång:
- Krashpuckar/krashbågar. Inte bestämt mig för vilka än. Är mest sugen på Evotechs puckar då de verkar skydda bra och då bågar (SW Motech eller BMW original) stör looken lite för mycket då jag ser hojen som mer "race" än äventyrlig.

Avvaktar med:
- Ruta; MRA Vario. Har kört för lite ännu. Ska testa originalrutan mer och se hur den känns. Är ganska lång (190 cm) så det kan mycket väl bli Varion.
- Styrändsvikter. Samma här, måste köra mer för att få en bra uppfattning om ev. vibrationer.

Med vänlig hälsning
Pär

Stort grattis till ett suveränt val av motorcyklar!! :tummenupp

Angående kraschpuckar så håller jag med dig, Pär. Jag beställde Evotechs Crash Bobbins av samma anledning som du skriver, lite mer race på hojen än adventure-stuk.
Beställde även med styrändsvikterna från Evotech, fick ett rabatterbjudande så de åkte med vid beställningen.

Väntar in lite varmare väder så ska allt monteras, har hojen i kallgarage i år!
- Kylarskydd Evotech
- Tail tidy R&G
- Crash Bobbins Evotech
- Styrändsvikter Evotech
- Mindre originalhandtag bak istället för den stora pakethållaren KFM Motorraeder
- Svart/rökfärgad ruta Ebay
- Rim stickers Spinning stickers

Sedan så är biljetter bokade för MotoGp i Finland så då blir det en resa på XR:en till racehelgen, då monteras den stora pakethållaren tillbaka och lite packning hängas på! :)

Mvh Jim
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Väntar in lite varmare väder så ska allt monteras, har hojen i kallgarage i år!
- Kylarskydd Evotech
- Tail tidy R&G
- Crash Bobbins Evotech
- Styrändsvikter Evotech
- Mindre originalhandtag bak istället för den stora pakethållaren KFM Motorraeder
- Svart/rökfärgad ruta Ebay
- Rim stickers Spinning stickers

Mvh Jim[/QUOTE]
...........................................................................

Vart köpt du de olika tillbehören?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Hej - någon som sitter på en std sadel alt låg sadel? :hej
Får evt tag i en via BMW klubbens forum sida men vill ändå passa på å kolla om någon här har en?
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
...........................................................................

Vart köpt du de olika tillbehören?

Jag har köpt från dessa leverantörer - det går att söka på Ebay också. Svarta rutan är från Kina på Ebay.

Kylarskydd & Crash Bobbins & Styrändsvikter:
https://evotech-performance.com/collections/all/make-bmw-model-s-1000-type-xr-year-2018

Tail tidy:
https://www.rg-racing.com/browsebike/BMW/S1000XR/

Mindre handtag bak:
https://www.kfm-motorraeder.de/cms/en/genuine-spare-parts/bmw-spare-parts?smode=modelselect

Rim stickers till fälgarna:
https://spinningstickers.com/sv

Mvh Jim
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Tack!
Lutar åt att beställa tail tidy och puckar placerade högre upp på ram/motorfäste.
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Har de flesta pluggat i kontakten som möjliggör Dynamic Pro?
Är det bökigt att plugga i? tittade snabbt i handboken men hittade inget kring installation.
Förmodar att det finns guidance på Tuben.
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Har de flesta pluggat i kontakten som möjliggör Dynamic Pro?
Är det bökigt att plugga i? tittade snabbt i handboken men hittade inget kring installation.
Förmodar att det finns guidance på Tuben.

Min pluggades i vid 100 mila servicen enligt serviceboken, vad jag har förstått från försäljare så tillfrågas ägaren vid 100 mila servicen om kontakten ska sättas i för att aktivera Dynamic Pro.

Hur många mil har din hoj gått?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Min pluggades i vid 100 mila servicen enligt serviceboken, vad jag har förstått från försäljare så tillfrågas ägaren vid 100 mila servicen om kontakten ska sättas i för att aktivera Dynamic Pro.

Hur många mil har din hoj gått?

300 mil men tidigare ägare har valt att inte plugga i.
Står därav i val om jag skall göra det.
Har inte tänkt åka mkt bankörning el så med den.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag hade pluggat i den. Har beställt min 1250 med plugg. Det var rekommenderat från handlaren. Om du pluggar i den så är det ytterligare en extrakomponent som talar till din fördel kanske vid framtida försäljning/inbyte jämfört med en som inte har det. Bara en tanke.
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
300 mil men tidigare ägare har valt att inte plugga i.
Står därav i val om jag skall göra det.
Har inte tänkt åka mkt bankörning el så med den.

Jag hade pluggat i den. Har beställt min 1250 med plugg. Det var rekommenderat från handlaren. Om du pluggar i den så är det ytterligare en extrakomponent som talar till din fördel kanske vid framtida försäljning/inbyte jämfört med en som inte har det. Bara en tanke.

Det är sant att hojen är antagligen mer lättsåld när den dagen kommer.
Sen är det roligare om man vill åka på bakhjulet, då måste Dynamic Pro vara aktiverat!!!:)
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Dyn Pro

Är det denna som skall "fiskas up" och pluggas i? (Se orange pil)

Dyn PRO...png
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Det är lite tajt att komma åt där... får kolla lite på't till helgen
 

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Någon som bytt bakdrev? Har blivit sugen på att byta till 43 eller kanske rent av 42 bak. Verkar kunna dra längre på varje växel och ca 500 rpm lägre i motorvägsfart. Detta utan att tappa nämnvärt i acceleration. Låter lockande! Vad säger ni?
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Någon som bytt bakdrev? Har blivit sugen på att byta till 43 eller kanske rent av 42 bak. Verkar kunna dra längre på varje växel och ca 500 rpm lägre i motorvägsfart. Detta utan att tappa nämnvärt i acceleration. Låter lockande! Vad säger ni?

---------------------------------------
Låter intressant - det varvar onekligen en del.
Också intresserad av evt erfarenheter.
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Någon som bytt bakdrev? Har blivit sugen på att byta till 43 eller kanske rent av 42 bak. Verkar kunna dra längre på varje växel och ca 500 rpm lägre i motorvägsfart. Detta utan att tappa nämnvärt i acceleration. Låter lockande! Vad säger ni?

Kommer byta under säsongen, jag kommer gå på 43-drevning men byter bakdrev efter min bokade bandag på Gälleråsen.

Såg att Cuban Rider bytte till 42 men i en senare video så rekommenderade han att hellre att byta till 43. :nicka

Har även läst om drevning på detta forum: https://www.s1000xr.uk/
Riktigt bra forum!! :tummenupp

Uträkning från sprocketcalculator.com - 43 drevning bak = 4,7 % högre toppfart men sänker vridmomentet 4,7 %.
Drevning S1000XR.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top