Bmw s1000xr

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Är det någon av er som åker grus med era S1000xr? Grymt sugen på en sån hoj men åker en del långturer som brukar innehålla en del grus...

Tjena.

Var på gruskurs med min XR förra veckan, är väldigt novis på grusåka men gick och kändes väldigt bra trotts gatdäck.
Så grusåka är inga problem beroende på däck och kundskap osv, men kommer inte känna mig orolig nästa gång jag stöter på en grusväg med XR'n

Mvh
Jonas Lillman
 

RuneWebradio

GS i skogen.
Gick med
13 Sep 2010
Ort
Hedemora
Hoj
BMW R1200GS -16
I fredags, förrgår, så köpte jag en demo hoj med 14 mil på mätaren. Inte åkt så mycket än men det känns bra. Det första jag ska köpa är 2 kylarskydd.

Jag försökte 5 gånger men det går inte att lägga upp en bild på den.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Provkörde en igår och blev riktigt imponerad. Testade en s1000r direkt efteråt, spontana intrycken var att jag gillade bromsarna mycket bättre på R:en, annan pump och ok vad jag såg. Sen sitter man ju där man sitter på xr:en, jag som är van vid gixxer racehoj tyckte det kändes ovant att inte kunna glida ner på sidorna mer på sadeln. Men all in all, riktigt go hoj... :)
 

eis

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000XR
Hade min på service i förra veckan och frågade efter "vibrations uppdateringen", de gjorde den utan konstigheter, Bmw har inte gjort någon aktion men fixar för dom som frågar! Jag har inte lidit jätte mkt av vibrationerna tidigare även om jag känt av dom, kanske för att jag har styrvikter från Hvmp. Jag körde en +20 mila tur idag och nu är vibrationerna i backspeglarna nästan obefintliga så en klar förbättring som jag rekommenderar - skall enligt rykten också gälla 1000R men den kan jag inte bekräfta!
 

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Hej! Provkörde en S1000XR igår en kortis och dra på trissor, vilken fantastiskt fin hoj! En förvånansvärt lättkörd best med alla tänkbara finesser. Quickshiften var helt underbar. Och vilken kraft det är i maskinen. En kommer aldrig någonsin använda all kraft, men känslan att det finns där är rätt go!
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Ny lycklig ägare!!

Hejsan!
Jag har hunnit med 20 mil på denna suveräna hoj!! :hojsmilie
Den upplevs verkligen allsidig och vilken skön kraft ur motorn. :D

Det blir många roliga mil och en bandag på Gelleråsen är bokad nästa säsong för att testa hur den beter sig på en bana. :rock

BMW 4.jpg
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kul att du gillar den. Håller med om effekten. Helt galen power i denna. Hur upplever du eventuella vibrationer i styret? Provade en 19 års modell och upplevde en hel del handtagsvibration mellan ffa. 3000-6000 varv.
Det fick mig att se åt annat tyvärr. Fin hoj i övrigt. :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag har inte provat själv men jag har hört och läst att man kan byta styrändar för att bli avf med vibrationerna vid framförallt motorvägshastighet...

Kul att du gillar den. Håller med om effekten. Helt galen power i denna. Hur upplever du eventuella vibrationer i styret? Provade en 19 års modell och upplevde en hel del handtagsvibration mellan ffa. 3000-6000 varv.
Det fick mig att se åt annat tyvärr. Fin hoj i övrigt. :)


Cuban Rider kör sin S1000xr ganska snabbt!
https://www.youtube.com/channel/UCF6K1qrJNPgvX_K4x8Fz9KA
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag har inte provat själv men jag har hört och läst att man kan byta styrändar för att bli avf med vibrationerna vid framförallt motorvägshastighet...
Cuban Rider kör sin S1000xr ganska snabbt!
https://www.youtube.com/channel/UCF6K1qrJNPgvX_K4x8Fz9KA

Jodå Cubans videos har man nog sett :hihi Han visar vad den går för om man säger så. Vet att han satt på nya styrändar och att det gjorde det bättre för honom. Andra säger att de inte märker någon större skillnad. Beror väl på hur pass känslig man är. Jag är rätt känslig för det och hade bara irriterat mig på det vid längre sträckor tyvärr.

Upplevde inte alls samma på 1250 gs. Den har också styrvibrationer men inte i närheten av XR och inte på de varvtal man använder under "normal" körning. Tyngre styrändsvikter på den och de försvinner nog nästan helt.
 

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Hejsan!
Jag har hunnit med 20 mil på denna suveräna hoj!! :hojsmilie
Den upplevs verkligen allsidig och vilken skön kraft ur motorn. :D

Det blir många roliga mil och en bandag på Gelleråsen är bokad nästa säsong för att testa hur den beter sig på en bana. :rock

View attachment 450981
Grattis till en fantastiskt fin hoj! Vilken årsmodell har du? Upplever du några vibrationer?
 

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Kul att du gillar den. Håller med om effekten. Helt galen power i denna. Hur upplever du eventuella vibrationer i styret? Provade en 19 års modell och upplevde en hel del handtagsvibration mellan ffa. 3000-6000 varv.
Det fick mig att se åt annat tyvärr. Fin hoj i övrigt. :)

Grattis till en fantastiskt fin hoj! Vilken årsmodell har du? Upplever du några vibrationer?

Tackar!!
Det är en 2018 som rullat 900 mil och jag har upplevt lite handtagsvibration strax under 5000 varv, det är inget som jag upplever besvärar eller påverkar mig i nuläget.

Jag var ute med den i regn igår och den upplevs otroligt stabil i Rain & Road mode när det är blött på vägen. Körde även i Dynamic mode utan problem eller otäcka överraskningar.

Jag känner mer nöjd än vad jag ens hade förväntat mig med valet av mc. Nu väntar jag in våren med torra vägar och mer temp i asfalten.

Det blir även monterat kylarskydd från Evotech, tail tidy från R&G & Rim stickers från spinningstickers.com under vinteruppehållet. Kraschpuckar/sliders ligger på att-beställa-listan när jag bestämt mig om vilken modell jag vill ha.

IMG_3859.JPG
 

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Tackar!!
Det är en 2018 som rullat 900 mil och jag har upplevt lite handtagsvibration strax under 5000 varv, det är inget som jag upplever besvärar eller påverkar mig i nuläget.

Jag var ute med den i regn igår och den upplevs otroligt stabil i Rain & Road mode när det är blött på vägen. Körde även i Dynamic mode utan problem eller otäcka överraskningar.

Jag känner mer nöjd än vad jag ens hade förväntat mig med valet av mc. Nu väntar jag in våren med torra vägar och mer temp i asfalten.

Det blir även monterat kylarskydd från Evotech, tail tidy från R&G & Rim stickers från spinningstickers.com under vinteruppehållet. Kraschpuckar/sliders ligger på att-beställa-listan när jag bestämt mig om vilken modell jag vill ha.

View attachment 451014

Jag är ruggigt sugen på en likadan hoj som du köpt! Får man fråga hur mycket du gav för din? Privat eller handlare? Utgår från att det är både touring- och dynamicpaket.

NY generation presenteras högst troligt i Milano 7-10 november. Frågan är om det är värt att slå till på nuvarande generationen (kommer inte vilja lägga 200+ för nya 2020) för att få drömhojen...?

Mvh
Pär
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här har ni sett, antar jag...?


Den har ett par år på nacken nu.
Om inte, så kan man fundera på det där med föruppställ på asfalten inför vägbyten.

Något att införa i vardagskörningen? :D
 
Last edited:

J-zer

Happy!
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Örebro
Hoj
BMW S1000XR 2018 HP Style
Jag är ruggigt sugen på en likadan hoj som du köpt! Får man fråga hur mycket du gav för din? Privat eller handlare? Utgår från att det är både touring- och dynamicpaket.

NY generation presenteras högst troligt i Milano 7-10 november. Frågan är om det är värt att slå till på nuvarande generationen (kommer inte vilja lägga 200+ för nya 2020) för att få drömhojen...?

Mvh
Pär

Jag köpte den hos en handlare, plockade ihop en likadan ny hos en lokal handlare med samma utrustning och hamnade på 209 000:-. Jag hade några 2019 som jag tittade på med 50 - 80 mil på mätaren. Det stämmer att den är utrustad med touring- & dynamicpaket samt HP-style.

Jag kunde inte pruta på hojens pris med ett rent köp men fick den nyservad, nytt bakhjul monterat och presentkort. 900 mil och 2018 årsmodell funkade bra för mig, den är i nyskick. Man ser bara spår av de 900 milen på oljekylaren som fått lite hjulsprut på sig.

Nya modellen är säkert väldigt fin men den är nog dyr som ny. Det går ju vänta någon månad/halvår och köpa loss en demohoj med några mil på mätaren och det största värdetappet har handlaren tagit. :tummenupp

Jag rekommenderar verkligen XR:en men är väldigt partisk nu!! :)
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den här har ni sett, antar jag...?


Den har ett par år på nacken nu.
Om inte, så kan man fundera på det där med föruppställ på asfalten inför vägbyten.

Något att införa i vardagskörningen? :D

Ball kille men det är nog inte så många som är kapabla till att köra på det sättet:yoparty
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
SMC har några instruktörer som kör snabbt med XR på bana :tummenupp
 

Teppas

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Aug 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
MT-10 2022 & Street 765 RS
Ny cykel inför kommande säsong..

Blir att köra en S1000XR -18 kommande säsong.
Ser vi fram emot våren :)

S1000XR 2.JPG

S1000XR 1.JPG
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Nice! Efter att ha sett den nya uppdaterade så tycker jag denna modellen är mycket snyggare färgsatt :yoparty

Väntar också på våren.
 

perperub

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2019
Ort
Kolmården
Hoj
BMW S1000XR 2019 Triple Black
Hej,
Jag har också anslutit till XR-klubben :rock Köptes i slutet på oktober. Triple black årsmodell -19. Har hittills köpt/fixat följande:
- Större sidostödsplatta (aliexpress)
- Sidoväskor (BMW original, svarta)
- Tankring + väska SW Motech "EVO Engage"
- RAM mount mobilhållare
- Kylarskydd (svart, ej monterat än)

På gång:
- Krashpuckar/krashbågar. Inte bestämt mig för vilka än. Är mest sugen på Evotechs puckar då de verkar skydda bra och då bågar (SW Motech eller BMW original) stör looken lite för mycket då jag ser hojen som mer "race" än äventyrlig.

Avvaktar med:
- Ruta; MRA Vario. Har kört för lite ännu. Ska testa originalrutan mer och se hur den känns. Är ganska lång (190 cm) så det kan mycket väl bli Varion.
- Styrändsvikter. Samma här, måste köra mer för att få en bra uppfattning om ev. vibrationer.

Med vänlig hälsning
Pär
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
- Styrändsvikter. Samma här, måste köra mer för att få en bra uppfattning om ev. vibrationer.

En kompis med en -19 har monterat andra styrändsvikter som väger ca 4ggr mer än orginal, ska fungera riktigt bra men vibrerar ändå i ett visst intervall.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top