Bmw s1000xr

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Såg att det inte fanns någon tråd om hojen jag själv går o väntar på skall lanseras.
Först lite specs och bilder:
http://www.visordown.com/motorcycle-news-new-bikes/bmw-s1000xr-launched/25835.html

Själv har jag gjort resan från Duke 125 - Duke 390 - Yamaha 660 Tenere - BMW R1200 GSA (stulen) - Yamaha 1200 Super Tenere. Och har nu insett att jag inte är en "grussmiskare" och att en crossover då troligen passar mig bäst (upprätt sittställning / komfort blandat med en pigg lite busigare motor). :D

Fick upp ögonen för denna "mc-typ" efter att provkört en Honda 800 X Crossrunner och därefter Yamaha MT09 Tracer (har inte fått provköra denna än då det är svårt att få from hojar för butikerna så jag har bara provsuttit och kört MT09:an för att få ett hum om motorkaraktären men det gav mersmak).:kär

Och om man tittar på specsen ovan verkar det vara en sjukt rolig hoj samtidigt som man kan slänga upp frugan där bak o ta en tur till norge utan att det tar emot. :tuttar

Några fler som går o suktar??
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag gillar den som fan! Har alltid suktat efter Multistrada 1200 och S1000XR påminner väldigt mycket om den. Tror definitivt att det är en otroligt fin hoj.

Sen tror jag att många kommer att vela mellan S1000R och S1000XR. S1000XR har bättre vindskydd, S1000R är mer lämplig för inspirerad körning på grund av chassiegeometrin.

S1000XR hade varit ännu bättre med kardandrift!
 

Spritelight

Medlem
Gick med
10 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
2013, Aprilia RSV4 Factory-R
Ja jag har inte fattat varför en hoj som kostar över 150 000kr inte kommer med kardan? Finns det några fördelar med kedja kontra kardan utöver att det är billigare?

Kommer hur som bli minst en provkörning när den lanseras i juni!!
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag är "förvånad" att det är så tyst om denna cykel...har mycket svårt att hitta tester eller filmer med den.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja jag har inte fattat varför en hoj som kostar över 150 000kr inte kommer med kardan? Finns det några fördelar med kedja kontra kardan utöver att det är billigare?

Kommer hur som bli minst en provkörning när den lanseras i juni!!

Mindre vikt och mindre energiförlust.
Nackdelarna är mer pyssel med underhåll och lite ryckigare.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
En 19 min film från en snubbe i England

Jag blir riktigt sugen att byta in min 1200GS
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Såg att Bike i Göteborg hade en för några dagar sen
 

arkie

Ny medlem
Gick med
18 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000XR -15
Bike har bara en demo inne. Tror det finns en vit som kommer om några veckor som ej är bokad ännu. Annars är nästa leverans i höst.
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Jag är riktigt, riktigt sugen. Surrade med Pro Bike Sollentuna förra vecka som enligt egen utsago skulle tillhandahålla provkörning denna helg - gissa om jag slopade tjejen, landet och svärföräldrarna för en provkörning :brynad:hihi
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Verkar vara en intressant hoj (Multistradan gillar jag)
 

arkie

Ny medlem
Gick med
18 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000XR -15
Stillsam tråd det här :)

Nån mer som har köpt? Hämtar min i eftermiddag, äntligen!
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag måste testköra den först och sedan besluta mig, känns rätt ok att invänta det nya Dynamiska Bromsljuset till 2016 års modeller, skriv gärna och berätta hur du upplever hojen, är själv lite fundersam om ben/knä vinkeln är jämfört med min nuvarande GS1200
 

arkie

Ny medlem
Gick med
18 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000XR -15
Bromsar aldrig så jag behöver inte den uppdateringen :). Hade en GSA i två veckor nyligen när mingamla var på verkstan. Upplever körställningen som ganska lik. Inte lika mjukt och skönt på Xr:en såklart.

Samma pigga rappa känsla (naturligtvis) som på S1000r som jag hade innan. Största skillnaden är manöverbarheten, väldigt lätt och smidig att hantera i i stan, kring parkering osv. Likt GS1200. Samt såklart att jag sitter mycket skönare, är över 2m så XR passar mig bättre.

Har bara kört 10 mil så jag får återkomma med mer senare.
 

arkie

Ny medlem
Gick med
18 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000XR -15
Känslan är grym. Har precis lämnat in den för 100-mila service. Underbar motorcykel. Precis det jag behövde.

Väldigt enkel och smidig, bekväm att köra. Sitter skönt och går bra att bara glida fram på vägen. Lätt att glömma att den har en sporthoj-prestanda. för jävlar vad det går när man vill.

Köpte till sidoväskorna. Skönt att slippa behöva ha pakethållaren. Den förfular hojen väldigt.

Har inget direkt negativt att säga. Viss vibration i höger handtag dock, tänkte på det en del i början. Men nu märks det inte av lika mycket tycker jag. Men kände aldrig några vibrationer på S1000r.
 
Last edited:

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Känslan är grym. Har precis lämnat in den för 100-mila service. Underbar motorcykel. Precis det jag behövde.

Väldigt enkel och smidig, bekväm att köra. Sitter skönt och går bra att bara glida fram på vägen. Lätt att glömma att den har en sporthoj-prestanda. för jävlar vad det går när man vill.

Köpte till sidoväskorna. Skönt att slippa behöva ha pakethållaren. Den förfular hojen väldigt.

Har inget direkt negativt att säga. Viss vibration i höger handtag dock, tänkte på det en del i början. Men nu märks det inte av lika mycket tycker jag. Men kände aldrig några vibrationer på S1000r.

Utöver det självskrivna, vilken är de största skillnaderna skulle du säga mellan en XR samt en R? Jag är så ofantligt kär i min röda R, -15 med allt lull-lull till.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Jag är nyfiken på hur ben/knävinkeln är, kör en bmw e1200gs idag och gillar den, har hört att man blir betydligt tröttare i benen på XR, om du redan kör sporthoj kan jag gissa att detta är en förbättring iofs?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Finns det inga videos när de kör på krokiga vägar?
De kör mest rakt fram på raka vägar......
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top