Ducati Scrambler-tråden

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Hej alla, är ute efter min första hoj och det lutar mer o mer åt en Scrambler 800 cc...

Det är svårt att hitta vad det är som skiljer alla modellerna åt...

De jag är inriktad på är Icon, Mach2, Street classic, Classic och Full throttle.

Någon som har lite tips? Även om det inte finns ngn guide som berättar om skillnaderna så är det intressant att höra vad ni tycker om de olika modellerna.

Tack så länge

View attachment 441147

Det som skiljer dessa åt är egentligen bara kosmetika.
Classic har ekerfälgar och bakskärm, Full Throttle saknar bakskärm och har gjutna fälgar samt term-system.
Så skillnaderna ser du på bilden du länkar till

Jag har själv haft en FT som jag saknar varje gång jag tänker på den.

Fördelar:
Snygga
Lättkörda
Hyfsat billig försäkring
Bästa regndäck jag någonsin kört

Nackdelar
Liten tank
Fjädringen bak måste bytas ut DIREKT
 

bikepade

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2018
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Supersport S, 2018
Tack för snabbt svar!

Jo, jag började ana att det handlade mest om kosmetika. Fälgarna lämnar mig således på tre modeller. Icon, Mach 2 och FT. Och efter färgval så är jag nere på Icon resp FT.

För mig som första hoj så är Termignoni slip-ons kanske inte värt pengarna. Då hamnar jag på ICON och kan välja bland tre färger.

Då kanske det är värt att satsa på fjädringen bak. Öhlins ser jag att folk skriver om, är det det som gäller? Hur fungerar det om jag köper en ny hoj med "uppgraderad" fjädring, köper jag en "extra" så att säga och får behålla originalet? (som man aldrig kommer att behöva...)

Är det ngt väsentligt som uppgraderats från 2015 till dagens modeller på ICON? Går jag miste om ngt viktigt om jag väljer beg?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Öhlins är mycket prisvärd. Cirka 6000:- monterat och klart.
Men om det nu är din första hoj så kan du ju kika på de beggade som finns ute. Inga större uppdateringar vad jag vet.

Men kasta iväg ett mail till killarna på desmocenter så får du säkert ett korrekt svar på det.
 

marowex

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
TTR 600 -98, Ducati Scrambler Icon -15
1100:an testad. Lite tråkigt ljud dock (på filmen) :).

 
Last edited:

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Jag läste tidigare i denna tråd om huruvida man bör mappa om efter att ha bytt slip-on. Nu hittar jag inte vad som skrevs om detta. Hur har ni som kör med slip-on utan katalysator gjort? Har ni mappat om? Borde inte lambdasonderna lösa biffen, eller är mappen för snål från start?

Jag har ett TB-slip on med bra mycket bättre flöde än originalklumpen.
ducati scrambler hojstyling efter seaside.jpg

Jag läste ett inlägg på Scrambler-forum om någon "mogul" som dumförklarade alla som inte mappar om då hojarna går på tok för tunt och kan överhettas då de är luftkylda.
http://www.ducatiscramblerforum.com.../17681-aftermarket-exhaust-you-need-read.html

Många frågor, ber ödmjukast om era råd och vägledning :Bugar
 
Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Hur ser marknaden ut för Urban Edition? Har verkligen snöat in mig på just DEN modellen av Scramblern. men den slutades sillverkas -17? Bör man kontakta en handlare i sverige för att se hur eller om den ändå går att få hem?
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Hur ser marknaden ut för Urban Edition? Har verkligen snöat in mig på just DEN modellen av Scramblern. men den slutades sillverkas -17? Bör man kontakta en handlare i sverige för att se hur eller om den ändå går att få hem?
Dyker upp lite då och då hos handlare och blocket. Köpte en UE för en månad sedan och är mycket nöjd. Några "nya" går nog inte att få fram.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Dyker upp lite då och då hos handlare och blocket. Köpte en UE för en månad sedan och är mycket nöjd. Några "nya" går nog inte att få fram.

Ja.. Jag pratade lite med en del handlare och det fanns ingen UE att ta hem, alla är slut. Det är beg marknaden som gäller. Har även tittat lite åt Full Throttle versionen också. Rätt fin den med. Hur som helst kommer det bli en scrambler i år, när jag hittar den rätta. Kommer bli lite jobbigt att göra sig av med min ögonsten men vill få ut mer av åkandet. Scramblern är rätt väg, lite mer casual, lite mer äventyrare och inte så låst på "fint väder och fina vägar".

Lite mindre brassa helvet och mer av att njuta av alla former av vägar. :lol

Får skylla på att det är den här videon som fick mig att bestämma mig. Är ju precis det här jag vill få ut. Glädjen, spontaniteten och att få uppleva nya saker! :)

 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja.. Jag pratade lite med en del handlare och det fanns ingen UE att ta hem, alla är slut. Det är beg marknaden som gäller. Har även tittat lite åt Full Throttle versionen också. Rätt fin den med. Hur som helst kommer det bli en scrambler i år, när jag hittar den rätta. Kommer bli lite jobbigt att göra sig av med min ögonsten men vill få ut mer av åkandet. Scramblern är rätt väg, lite mer casual, lite mer äventyrare och inte så låst på "fint väder och fina vägar".

Lite mindre brassa helvet och mer av att njuta av alla former av vägar. :lol

Får skylla på att det är den här videon som fick mig att bestämma mig. Är ju precis det här jag vill få ut. Glädjen, spontaniteten och att få uppleva nya saker! :)

Askul hoj!
Jag hade en FT innan monstret.
Men att det blir lugn och fin åkning på den lär du omvärdera :)

För övrigt vill jag bara tipsa om att originaldämparna är kass, då menar jag verkligen kass.
Så hittar du en med bytta dämpare så kommer detta att vara till stoooor glädje, lycka till.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Askul hoj!
Jag hade en FT innan monstret.
Men att det blir lugn och fin åkning på den lär du omvärdera :)

För övrigt vill jag bara tipsa om att originaldämparna är kass, då menar jag verkligen kass.
Så hittar du en med bytta dämpare så kommer detta att vara till stoooor glädje, lycka till.

Haha det där med lugn å fin åkning ;) hehe.

Jag har faktiskt redan börjat kolla in olika system. Även det Termi som verkar följa med FT låter förvånande lite. Får se vad plånboken säger, men det blir nog att byta direkt till ett SC Project CRT slipon eller helsystem + filter och mappa om den omgående.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Haha det där med lugn å fin åkning ;) hehe.

Jag har faktiskt redan börjat kolla in olika system. Även det Termi som verkar följa med FT låter förvånande lite. Får se vad plånboken säger, men det blir nog att byta direkt till ett SC Project CRT slipon eller helsystem + filter och mappa om den omgående.

Ah jag syftade på stötdämparna :D
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag hade FT och var jättenöjd med dynan.
Har även kört Ikonen där jag uppevde dynan som "hal"
Inte testat komfortsadeln nej.

Men 6000:- för Öhlinare bak var väinvesterade stålar.

Hur som helst var det en ruggigt skoj hoj.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag hade FT och var jättenöjd med dynan.
Har även kört Ikonen där jag uppevde dynan som "hal"
Inte testat komfortsadeln nej.

Men 6000:- för Öhlinare bak var väinvesterade stålar.

Hur som helst var det en ruggigt skoj hoj.

ja 6000:- låter helt överkomligt för vad man får ut. Köpte du genom en handlare eller fixade du det själv?

FT-dynan ser ut att vara bekväm med stoppet man får av dess form. Snygg design för övrigt. Har läst igenom den här tråden och generellt verkar alla vara jättenöjda med hojen, gäller även alla youtube reviews.

Är det något man bör se upp med eller något du vill poängtera när det kommer till scramblern som man kanske inte vet om innan man har kört eller ägt den? Gissar försäkringen är bra för den.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag köpte dämparen genom Desmo center och lät dem montera den.

Bortsett från stötdämparna så är det väl inte så mycket att tjafsa om.

Däcken får bytas var sexhundrade mil.
Man blir jävligt skitig när det regnar, å andra sidan har jag aldrig kört på bättre regndäck.

Halvdyr service vid 1200 mil

Räckvidd på lite över 20 mil.

Moppekänslan är påtaglig på ett positivt sätt.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag köpte dämparen genom Desmo center och lät dem montera den.

Bortsett från stötdämparna så är det väl inte så mycket att tjafsa om.

Däcken får bytas var sexhundrade mil.
Man blir jävligt skitig när det regnar, å andra sidan har jag aldrig kört på bättre regndäck.

Halvdyr service vid 1200 mil

Räckvidd på lite över 20 mil.

Moppekänslan är påtaglig på ett positivt sätt.

Får ta och tacka för dina svar, fantastisk feedback! :tummenupp Har inte för avsikt att ta över den här tråden med fler nyfikna frågor nu! :tungan

Blir en kul sommar!
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Scramblar :rolleyes: liv i tråden med lite frågor.

vad för depåstöd bak rekommenderar ni? Letar inte efter det billigaste man kan köpa, scannar mest av vad folk använder och dess rekommendationer. Söker ett bra stabilt stöd helt enkelt.

En av dom första modsen jag lär göra är att lacka om den silvriga ringen runt lampan svart istället, men visst har scrambler sixty2 en svart sån från fabrik? Den borde väl teoretiskt passa? Någon som sitter på info? Har för mig jag läste det här tidigare i tråden.

Vad för typ av soppamätare har 800 scramblern? Endast lampan som tänds när det är nästan tomt eller har den en ordentlig som visar gradvis hur mycket som är förbrukat?

tack på förhand

:rock

Edit: hittade en rätt ball sida med väldans mycket tillbehör för scramblern. Aldrig handlat eller något så har inga referenser, men tycker den sticker ut med mycket balla prylar utöver det vanliga.

https://astroscrambler.com/
 
Last edited:
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top