Ducati Scrambler-tråden

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Linköping
Hoj
2018 BMW S1000R
Är det någon som har har gjort 1200 mila desmo service ännu, och hur mycket fick ni betala för det?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Fråga!

Jag har nu provkört desert sledge två ggr.
Jag upplever den som slö, jag vet inte om det beror på att den väger nästen 20 kilo mer än en vanlig scrambler eller om det är den nya mappningen som är boven eller om det bara är så att jag vant mig vid motorn i monstret jag har nu.

Hur som helst är jag mycket sugen på en scrambler igen.
 

xanon

Medlem
Gick med
10 Feb 2016
Ort
Linköping
Hoj
2018 BMW S1000R
Fråga!

Jag har nu provkört desert sledge två ggr.
Jag upplever den som slö, jag vet inte om det beror på att den väger nästen 20 kilo mer än en vanlig scrambler eller om det är den nya mappningen som är boven eller om det bara är så att jag vant mig vid motorn i monstret jag har nu.

Hur som helst är jag mycket sugen på en scrambler igen.
Tyckte att den var slö med när jag provkörde den på ducati roadshow.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Tyckte att den var slö med när jag provkörde den på ducati roadshow.

Så det var inte bara jag alltså!
Då är ju frågan vad det beror på, vikt eller mappning?
Om det är mappningen så får man väl byta till en "äldre" scrambler om det blir aktuellt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Funderar du på att byta in monstern eller utöka samlingen? Mest nyfiken :)

Ah! Jag bytte ju in min FT mot monstret i höstas, men jag kan inte riktigt komma över scramblern.
Monstret är otroligt skoj också, men jag saknar känslan av leksak som scramblern bjöd på.
Så när ökensläden dök upp så triggade den igång ett habegär. Tyvärr motsvarade den inte mina förväntningar.
Café varianten, FT eller Italia ind står på önskelistan. Alternativt någon av de andra om den är välutrustad.

Så förmodligen så blir det ett byte till 2018
Tyvärr har jag inte råd att ha två :(
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Ah! Jag bytte ju in min FT mot monstret i höstas, men jag kan inte riktigt komma över scramblern.
Monstret är otroligt skoj också, men jag saknar känslan av leksak som scramblern bjöd på.
Så när ökensläden dök upp så triggade den igång ett habegär. Tyvärr motsvarade den inte mina förväntningar.
Café varianten, FT eller Italia ind står på önskelistan. Alternativt någon av de andra om den är välutrustad.

Så förmodligen så blir det ett byte till 2018
Tyvärr har jag inte råd att ha två :(

Byta upp dig till en med mera motor?
Mera motor mera skoj, stämmer kanske inte alltid men jag fick en 797 monster som låne hoj och herregud vad den var tråkig.
Hästar kanske inte säger allt men varje gång jag startar min mc så känner jag mig glad.
När jag sen vrider på för mycket på tvåan, trean och får slå av så blir jag ännu gladare:banana

Provkörde scramblern och visst den är kul men den ger inte den där Jä... anamma känslan som vissa andra motorcyklar ger.
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Hästar kanske inte säger allt men varje gång jag startar min mc så känner jag mig glad.
När jag sen vrider på för mycket på tvåan, trean och får slå av så blir jag ännu gladare:banana

Provkörde scramblern och visst den är kul men den ger inte den där Jä... anamma känslan som vissa andra motorcyklar ger.

Din hoj kommer ju ingenstans när man vrider på!:hihi Du har inte provat en riktig mans hoj ännu!(min):tummenupp

Däremot håller jag med om scrambler, det är väldigt "meh". Man hittar snabbt gränsen till hojen och i början är det kul men sen har det inte något mer att bjuda på och man blir ledsen :(
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Byta upp dig till en med mera motor?
Mera motor mera skoj, stämmer kanske inte alltid men jag fick en 797 monster som låne hoj och herregud vad den var tråkig.
Hästar kanske inte säger allt men varje gång jag startar min mc så känner jag mig glad.
När jag sen vrider på för mycket på tvåan, trean och får slå av så blir jag ännu gladare:banana

Provkörde scramblern och visst den är kul men den ger inte den där Jä... anamma känslan som vissa andra motorcyklar ger.

Näe! Större motor har jag inget behov av faktiskt!
Jag provkörde monster 1200 när desmocenter hade provkörningsdag.
Det enda jag saknar i jämförelse med den är den snygga displayen och enkelsvingen, körmässigt kände jag ingen större skillnad mot 821:an förutom rakt fram då förstås.

Det är moppekänslan hos scramblern jag saknar lite.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Din hoj kommer ju ingenstans när man vrider på!:hihi Du har inte provat en riktig mans hoj ännu!(min):tummenupp

Däremot håller jag med om scrambler, det är väldigt "meh". Man hittar snabbt gränsen till hojen och i början är det kul men sen har det inte något mer att bjuda på och man blir ledsen :(

Vi träffas vid 11 idag, frukost men tyvärr så är väl din hoj i delar :hihi
Scrambler med en kraftigare motor och mindre vikt och jag skulle kunna tänkt mig ett byte.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Näe! Större motor har jag inget behov av faktiskt!
Jag provkörde monster 1200 när desmocenter hade provkörningsdag.
Det enda jag saknar i jämförelse med den är den snygga displayen och enkelsvingen, körmässigt kände jag ingen större skillnad mot 821:an förutom rakt fram då förstås.

Det är moppekänslan hos scramblern jag saknar lite.

Glömde dubbel quota:smasha
701:an tittar jag på, men som andra hoj. Ducatis café räser är så snygg att bara utseendet gör att jag vill ha en. Annars vet jag inte , trimmad zundapp?:yoparty
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Glömde dubbel quota:smasha
701:an tittar jag på, men som andra hoj. Ducatis café räser är så snygg att bara utseendet gör att jag vill ha en. Annars vet jag inte , trimmad zundapp?:yoparty

Ja designen på Café racern är svår att snacka bort faktiskt.
Trimmad Zundapp är inte att förakta. :D
 

Ellakk

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2017
Ort
Karlstad
Hoj
Scrambler - 15
Touring

Saknade en touringbild på scramblern så jag skickar upp en. Bilden är från stekenjokk från förra veckan, mysigt med snö i juli=)

Jag är riktigt nöjd med scramblerns kapacitet, körde 250 mil på 5 dar varav ca 20 mil grusväg med full packning. originaldämparna som är obehagligt stötiga till vardags presterade riktigt bra med extra vikt på.PART_1499844809724.jpg
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Vad tror ni om nya scrambler 1100 då?
Vid första anblick tycker jag att den närmat sig förra generationen av monster, kanske beror på avgassystemets dragning?
Sen var det ju en himla ful uppdatering av instrumenteringen. Förvisso bra med växelindikator och soppamätare.https://scramblerducati.com/en/bike/1100#2
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Hej alla med Scrambler.

Är lite sugen på att köpa en efter att ha läst 38 sidor i denna tråden samt sett ett antal sköna filmer på YT. Mitt problem är dock att få tag på en röd. Har suttit och väntat länge på blocket för en prisvärd röd men det är alltid de gula som är fullmatade med Termis och Öhlinare bak...

Min fråga nu: Aluminiumpanelerna på tanken, är de avtagbara utan att ha sönder tanken? Orkar inte vänta mer så jag funderar på att köpa en gul och lacka om tanken omgående till röd. Någon som har koll på detta?

Tack för svar! :yoparty
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
Tack HP! Ja, jo. Jag är helt inställd på en helt annan typ av hoj. Det finns fler anledningar till varför jag byter hoj, kommer garanterat sakna Hypermotarden då det är en av de absolut roligaste hojarna jag kört i mina dagar! :Bugar
 

bikepade

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2018
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ducati Supersport S, 2018
Hej alla, är ute efter min första hoj och det lutar mer o mer åt en Scrambler 800 cc...

Det är svårt att hitta vad det är som skiljer alla modellerna åt...

De jag är inriktad på är Icon, Mach2, Street classic, Classic och Full throttle.

Någon som har lite tips? Även om det inte finns ngn guide som berättar om skillnaderna så är det intressant att höra vad ni tycker om de olika modellerna.

Tack så länge

scramblers.jpg
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top