Ducati Scrambler-tråden

Call3

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Scrambler
Kul att se att det är många nya modeller på ingång! Undrar om det kommer vara mer pulver i motorn.. Man kan ju tänka sig att det är bättre dämpare etc redan från original på ovan
 

PonGan

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2016
Ort
Örebro
Hoj
Saknas
Hej allesammans! Mitt första inlägg. Har körprov bokat till våren och längtar tills de första härliga timmarna på hoj själv. Har läst denna tråd flera gånger sen den skapades. Jag tittar just nu främst på scrambler och monster 821. Jag har nu några funderingar om någon är snäll och svara.

Det är en förstahoj jag är ute efter och undrar om scrambler är ett bra val. Ska främst åka till jobbet ( ca 1 mil genom stan) sen blir den en del korta turer när tiden ges. Jag skulle uppskatta att kunna åka lite grusväg.

Vad säger ni som kört scrambler ett tag? Bra första hoj? En del av er som gått vidare, varför sålde ni? Tröttnat? Längtan mot annat?

Såg en röd scramble med slip-on i reimes rondellen i örebro förra veckan. Lät härligt och ha begäret växte ytterligare.

Hoppas väl hitta en begagnad scrambler med låga termignoni till bra pris. Om jag inte köper en monster 821. Det är ju också en ursnygg hoj i mina ögon :)
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Du har ju kollat in två riktiga läckerbitar :tummenupp

Två säsonger blev det på min Scrambler FT.
Jag börjar med en sammanfattning av denna.
Snygg som synden.
Med en neutral körställning och ett chassi som är löjligt lättsvängt så är det en sjukt förlåtande maskin.
Mycket av kraften kommer redan på låga varv vilket ger en känsla av styrka i motorn.

Den är inte skitsnabb, men på små kurviga vägar går det att pressa på bra.
Däcken som sitter på original är bland dom bästa jag har kört på, dom känns oerhört trygga även i regn.

Den går även att köra lite grus med, men det är inte en off-roadare ska gudarna veta.

Den passade mig utmärkt då jag inte är så lång, båda fotsulorna i backen när jag stod still, den är obetydligt större än en moped.

Sa jag att den är sjukligt snygg??

Vad är mindre bra med scramblern då!!!
Däcken håller cirka 600 mil och det är bra att ha med i kalkylen.
Det är väldigt liten tank på den, en räckvidd på 20 mil ungefär.
Fjädringen bak måste bytas då den är helt oduglig. 6000 för en Öhlinare.
Den är rätt ryckig i låga farter och on-off känslan kan upplevas som störande.

Nu har jag en monster 821

Nu har jag förvisso bara hunnit med cirka 50 mil på denna.
Skillnaderna mot scramblern är dock stora.

Monstern känns mer som en "riktig" motorcykel.
Utrustad med både traction control och tre olika körlägen,
Körställningen är mer framåtlutad och "sportigare" När jag sänkt sadeln så når jag ner finfint.
On-offkänslan finns inte alls på denna hoj, den är jättemjuk i responsen.

Men initialt så tycker jag att monstern är mycket mer krävande av mig som förare och det blir lätt att man ligger på hårdare i körningen.

Jag bytte främst för att jag ville ha en bättre räckvidd och att Desmocenter betalade bra i inbyte.

Summa:
Två skitsnygga hojar.
Om jag skulle välja förstahoj så skulle jag nog trots allt välja Scramblern.
 

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Kan bara instämma!
För den pendling du beskriver kommer en Scrambler funka perfekt. Pendlade på min och det funkade fint.
Sen att den inte är snabb det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Går att få upp den i 190 med vindruta och en lång långsträcka :) Men givetvis har den ju inte acceleration som en sporthoj.
Sjukt kul och framförallt galet lättkörd hoj.
 

Jiar

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Lindesberg
Hoj
YAMA 600XT HUSQVARNA 701
Kan ha vart mig du såg i örebro, jag är tok nöjd med min och kör en hel del grus med, funkar bra o pendla med, ska man ha annat avgas lär man mappa, blir sjukt mycket roligare hoj, on off känslan försvinner nästan helt med. Jag har bakdämparen inställd på hårdast möjliga och jag stör mig inte på den ialf

Kommer en del nya hojar nästa år, så jag skulle avvakta med köp
 

PonGan

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2016
Ort
Örebro
Hoj
Saknas
Stort tack för responsen. Känns som att ni varit nöjda. Jag tror nog att det får bli en scrambler. Gillar hur den ser ut och känslan av lätthet. Verkar så kul att glida genom stan på ett smidigt vis och sen bara svänga ut på grusvägarna när det passar.

Men jag ska ha med mig att bakdäcken slits relativt snabbt, att dämpning bak kan vara värd att byta samt ommappning i samband med slip-on. Men sen finns det ju massor med sätt att anpassa efter tycke och smak.

Jag kommer som jag skrev mest åka kortare svängar och det kommer nog ibland gå snabbt upp till hastighetsbegränsningen. Känner inte att jag vill ha, eller behärskar, en supermaskin i början.

Kan dock tänka mig att jag byter till en monster senare.

Jag ska vänta och se om det presenteras några nyheter nu i höst. Har dock märkt att det finns en del att lägga pengar på när det gäller MC :) så det gör ju ingen om jag hittar något bra begagnat nu.
 

Jiar

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Lindesberg
Hoj
YAMA 600XT HUSQVARNA 701
Den 7de november, det kommer även gå att följa det på livestream 16,30 :tummenupp
 

Call3

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Scrambler
Kan bara instämma med ovan. Jag började med en monster 600 vilket var en OK hoj att börja med. Hade ju dock några år på nacken vilket visade sig bli en riktigt dyr historia... Köpte istället en scrambler i våras och är sjukt nöjd! Den är ju en fröjd för ögat och passar min livsstil perfekt. Jag bor i city och pendlar i stort sett varje dag till och från jobbet under säsong. Det jag gillar med Scramblern är att den är så nett och lättkörd. Körställningen är ju mer upprätt på Scramblern än på Monstern vilket jag kan uppskatta då det automatiskt dämpar den värsta fartabstinensen ;) Håller med om att räckvidden känns begränsad på Scramblern, men ser det inte som ett stort problem då jag oftast kör kortare turer.

Du får helt enkelt klämma och känna och låta magkänslan avgöra :)
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Nu när vintern är här sitter man ju självklart redan och planerar för nästa säsong.

Har varit småsugen på scramblern sedan den släpptes men hittills aldrig kört någon. Tror dock den skulle passa mina ändamål rätt OK: mestadels nöjesturer på 5-10 mil kurvig väg i fika-tempo tillsammans med någon enstaka långhelg per år. Är just det där med de längre turerna som jag antar är kruxet. Vet att ämnet berörts tidigare i tråden, men hur ser det egentligen ut gällande packningsmöjligheter? Finns det några bra och prisvärda lösningar värda namnet?
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Nu när vintern är här sitter man ju självklart redan och planerar för nästa säsong.

Har varit småsugen på scramblern sedan den släpptes men hittills aldrig kört någon. Tror dock den skulle passa mina ändamål rätt OK: mestadels nöjesturer på 5-10 mil kurvig väg i fika-tempo tillsammans med någon enstaka långhelg per år. Är just det där med de längre turerna som jag antar är kruxet. Vet att ämnet berörts tidigare i tråden, men hur ser det egentligen ut gällande packningsmöjligheter? Finns det några bra och prisvärda lösningar värda namnet?

Originalväskor 3500:- rymmer 14 liter.
Komplettera med en rygga eller tankväska så räcker det utmärkt... Iag om du som jag vägrar att sova i tält.
 

mikste

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2015
Ort
S
Hoj
Ducati
Nu när vintern är här sitter man ju självklart redan och planerar för nästa säsong.

Har varit småsugen på scramblern sedan den släpptes men hittills aldrig kört någon. Tror dock den skulle passa mina ändamål rätt OK: mestadels nöjesturer på 5-10 mil kurvig väg i fika-tempo tillsammans med någon enstaka långhelg per år. Är just det där med de längre turerna som jag antar är kruxet. Vet att ämnet berörts tidigare i tråden, men hur ser det egentligen ut gällande packningsmöjligheter? Finns det några bra och prisvärda lösningar värda namnet?

Kört med Ducatis egna i två säsonger. I princip det enda som fanns när jag köpte min precis när den kom. Fungerat utmärkt för min del och varit perfekt för långhelger.
Numera finns det en hel del andra fabrikat att välja på. Förmodligen något billigare.

Dock har jag det höga Termi-systemet på höger sida så kan endast använda den vänstra sidoväskan (11 liter). Kompletterat med tankväskan på 10 liter, samt ryggsäck i nödfall.
Sedan finns ju alltid möjlighet att spänna fast en större väska på sadeln.

Bild3.jpg
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Tack för svaren!

Ser ju spontant ut som det faktiskt finns bättre möjligheter än jag trodde. Helt klart en fortsatt kandidat.

Sedan är jag inte något vidare insatt i de olika varianterna (om sådana nu ens finns), men är det ens fysiskt möjligt att köra Ducati utan Termi? :brynad
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Sw-motech Blaze hade jag på min, mjuka väskor men ingår ett fäste som håller dom på plats. 21 liter styck och dom sitter fast ordentligt, värt 2k kr från ebay..

Skickat från min YOGA Tablet 2-1050F via Tapatalk
 

Call3

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Scrambler
Vad gillar ni de nya modellerna? Tycker att desert sledgen ser riktigt ball ut! Lite besviken på café racern, hade kanske förväntat mig lite mer vågad design.. Verkar ju vara samma motor och komponenter i övrigt..
 

Jiar

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Lindesberg
Hoj
YAMA 600XT HUSQVARNA 701

Vad gillar ni de nya modellerna? Tycker att desert sledgen ser riktigt ball ut! Lite besviken på café racern, hade kanske förväntat mig lite mer vågad design.. Verkar ju vara samma motor och komponenter i övrigt..

Håller med, desert ser riktigt frän ut, kul att den vanliga icon kommer i fler färger med :)
 

Jiar

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Ort
Lindesberg
Hoj
YAMA 600XT HUSQVARNA 701
duccan såld och husqvarna 701 på ingång, för er som kan tänka sig beg så kommer min vara till salu på sulas mc strängnäs/uppsala

är i nyskick aldrig kört hårt med den kall och vårdat den väl :)
 

Call3

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Scrambler
Se där! Gillar verkligen husqvarnorna! Vad fick dig att gå över?

Fan vad sugen man är på att plocka ut hojen nu....
 

Call3

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Scrambler
IMG_1810.jpgIMG_1811.jpg

Passade på att slänga på nya blinkers nu under vinterförvaringen.
Watsen Design fram och Rizoma bak :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top