Koppling Zx9r -94

Arren

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-94 Kawasaki Zx9r
Tjenare! :)

Har ett litet problem med min hoj. Jag har sökt och hittat en del potentiella lösningar men vill gärna ha lite mer input.

När jag lägger i ettan från neutral så hoppar hojen till. Eller när jag står vid ett rödljus och har ettan i och håller in kopplingen och broms så måste jag hålla lite gas för annars dör den.. som att kopplingen inte riktigt tar. :va

Jag har bytt motorolja utan framgång.

Har läst mig fram att det kan vara mellanskivorna som har slagit sig eller att det är för mycket nötning i kopplingskorgen så jag öppnade upp för att kolla hur det ser ut.

Så här ser kopplingskorgen ut. Tänkte fila ner skadorna lite men vad jag har läst känns det inte som att denna korg är så illa.
View attachment 417978

Då till mellanskivorna. Är dessa skador något som kan påverka?
View attachment 417989

Denna bild ser det ut som att den är ojämnt nött.
View attachment 417990


En annan liten fundering.
Lamellerna som sitter där nu ser ut på detta vis:
View attachment 417991

De nya jag köpte ser ut så här:
View attachment 417992

Är det möjligt att montera dessa lameller fel?

Tacksam för svar!
Mvh Mattias :)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Bilderna funkar inte för mig. Problemet du beskriver är att kopplingen inte frikopplar ordentligt. Börja med det enklaste - kolla justeringen.
 

Arren

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-94 Kawasaki Zx9r
Fler som inte får bilderna att fungera?
Hydraulisk koppling. Vad jag läst går det inte att justera (?)
 

Smagatusk

Guest
Luftat och bytt vätskan. Finns det risk att det är läckage i huvudkopplingscylindern och på så vis får in luft i systemet?



Det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag uppfattar den inte som hög iaf.

Det kan vara att stålplattorna mellan lamellerna har slagit sig lite. Då kopplar den inte ur som den ska. Dina bilder funkar inte för mig, så jag har inte sett dem.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Haft samma på båda mina 9R maskiner, kopplingen drar lite trots att den är intryckt. Har pillat runt lite, men det verkar som att alternativet är en slirande koppling vid fullt påslag.
Dock ska ju hojen självklart inte dö på tomgång, drar kopplingen _mycket_, eller går den inte rent på tomgång undrar jag då?
Hojen brukar rycka till när man slår i växel, men den ska inte vilja åka iväg från en. Om skivorna är slagna skall den också "hugga" och dra ojämnt.

Kopplingscylindrar kan ju läcka, men det syns ju då tydligt, huvudcylindern är ju uppe vid handtaget och där ser du ju om det läcker? Slaven sitter ju på utsidan av motorkåpan på vänster sida, och där syns det också tydligt om det läcker, då tätningen är placerad så det då rinner utanför motorkåpan. (tro mig, jag har provat, jäklar vad det guckar....)
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Haft samma på båda mina 9R maskiner, kopplingen drar lite trots att den är intryckt. Har pillat runt lite, men det verkar som att alternativet är en slirande koppling vid fullt påslag.
Dock ska ju hojen självklart inte dö på tomgång, drar kopplingen _mycket_, eller går den inte rent på tomgång undrar jag då?
Hojen brukar rycka till när man slår i växel, men den ska inte vilja åka iväg från en. Om skivorna är slagna skall den också "hugga" och dra ojämnt.

Kopplingscylindrar kan ju läcka, men det syns ju då tydligt, huvudcylindern är ju uppe vid handtaget och där ser du ju om det läcker? Slaven sitter ju på utsidan av motorkåpan på vänster sida, och där syns det också tydligt om det läcker, då tätningen är placerad så det då rinner utanför motorkåpan. (tro mig, jag har provat, jäklar vad det guckar....)

Är detta ett vanligt problem på 9orna?
Kan det vara en anledning till att kawa gick tillbaka till wirestyrd koppling istället för hydraulisk (1998 och framåt)?
Jag har wirestyrd (2003a) och har inga problem med detta öht.
 

Arren

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-94 Kawasaki Zx9r
Tack så mycket för svaren!

När motorcykeln är varm så går den bra på tomgång, annars går den lite sämre.
Om den går dåligt på tomgången, vad kan man göra åt det problemet? :confused:

Jag har inte sett något läckage varken på huvud- eller slavcylindern.



Jag testar med bilderna igen..
Mellanskivor:
1428315447jql.jpg
1428315635uhh.jpg

Kopplingskorg:
1428315679vgq.jpg

Har köpt nya lameller, går det att montera de nya felvända?

Gamla lameller (lånad bild men samma typ av slitytor):
1428317170sjz.jpg
Nya Lameller:
1428317208ybe.jpg
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
När motorcykeln är varm så går den bra på tomgång, annars går den lite sämre.
Min går dåligt på tomgång om jag stänger av choken när den är kall men det är typ standard/ska vara så.
Använd choken när den är kall och när du åker iväg så stäng av den. Nästa gång du stannar är den varm = no problem.

Kawor går lite smått ojämnt och rått på tomgång men hur skulle du förklara att din går?
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Åk hem till en polare med glasbord, lägg skivorna på det och möt med bladmått under så ser du om de slagit sig. Ser inte ut som om de blivit farligt varma på bilderna, men lika bra att kolla nu nät du rivit ner kopplingen.
 

Jeppe@

Medlem
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda ATC 110, KTM 950 SMR, KTM 950 SM-Stulen, ZX9r-Såld KXT250 Tecate-Såld
Jag hade samma problem med min 94. Enda sättet att få kopplingen att fungera bra var att köra på Motul 5100 olja. Jag testade byta koppling och diverse oljor men kopplingen vart bara helt bra med Motul 5100 oljan. Om du ändå vill testa att byta lameller och stålskivorna mät upp dom gamla för det finns olika tjocklekar på dessa.
 

ChrisO

Medlem
Gick med
27 Apr 2011
Ort
Borås
Hoj
hojlös
har du luftat/bytt vätskan till kopplingen som en del skriver? bra motorolja? kopplingskorgen är i bra skick? bara en fundering
 

Arren

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-94 Kawasaki Zx9r
Min går dåligt på tomgång om jag stänger av choken när den är kall men det är typ standard/ska vara så.
Använd choken när den är kall och när du åker iväg så stäng av den. Nästa gång du stannar är den varm = no problem.

Kawor går lite smått ojämnt och rått på tomgång men hur skulle du förklara att din går?

Jo det är samma med min. Kör med choke tills den blir varm sedan går den normalt.

Svårt att förklara hur den går men här är ett klipp ifrån i somras då jag hade problem med bränsletillförseln (det var en slang som var klämd), kanske det ger en fingervisning trots att tomgången går kanske lite väl lågt andra halvan av filmer:
[video]http://sv.tinypic.com/r/efgxo0/8[/video]
 

Arren

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-94 Kawasaki Zx9r
Åk hem till en polare med glasbord, lägg skivorna på det och möt med bladmått under så ser du om de slagit sig. Ser inte ut som om de blivit farligt varma på bilderna, men lika bra att kolla nu nät du rivit ner kopplingen.

Bra idé! Det ska jag testa :tummenupp
 

Arren

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-94 Kawasaki Zx9r
Jag hade samma problem med min 94. Enda sättet att få kopplingen att fungera bra var att köra på Motul 5100 olja. Jag testade byta koppling och diverse oljor men kopplingen vart bara helt bra med Motul 5100 oljan. Om du ändå vill testa att byta lameller och stålskivorna mät upp dom gamla för det finns olika tjocklekar på dessa.

Det låter ju bra då jag nyligen beställde hem en dunk Motul 5100. Aldrig kört på den tidigare, jag har testat andra oljor.
Lameller har jag redan köpt och har nu här hemma så jag hoppas att det är rätt, skulle dock vilja byta mellanskivorna också bara för att vara säker men ska mäta upp de jag har ändå.
 

Arren

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-94 Kawasaki Zx9r
har du luftat/bytt vätskan till kopplingen som en del skriver? bra motorolja? kopplingskorgen är i bra skick? bara en fundering

Yes jag har luftat och bytt vätska i kopplingen. Även testat annan motorolja.
Det är svårt för mig att säga om kopplingen är i bra eller dåligt skick så jag saknar erfarenhet, det är därför jag skriver här får att veta vad experterna tror och tycker :)
 

Arren

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
-94 Kawasaki Zx9r
Jag har köpt renoveringssats till huvudkopplingscylindern och har nu monterat den.
I samband med det ska jag byta vätskan i kopplingen och lufta.
Putsa bort nötningarna i kopplingskorgen.
Byta lameller och mellanskivor.
Fylla motorn med Motul 5100.

Fungerar inte detta så vet jag inte riktigt vad jag ska försöka mig på.:brinnerup
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag har ju några ZX9:eek:r av B modellen och en erfarenhet rikare som jag har är att aldrig köpa annat än original lameller.
Jag kör alla med OKQ8 olja och det fungerar utmärkt.

Dock kan stålskivorna ha slagit sig.

Men som sagt kör med original lameller.

Lycka till:tummenupp
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top