Vad har ni för tankar runt negativ ränta?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lite nyfiken på vad ni har för tankar och funderingar runt den negativa räntemiljön vi har. I synnerhet nu efter att riksbanken har sänkt den ytterligare. Om någon frågat mig för 10 år sedan om vi skulle ha negativ ränta idag hade jag nog inte trott på det scenariot. Nu är vi där.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det är en katastrof. Hade Riksbanken varit vakna nära bostadsbubblan började växa så hade vi inte inte varit pålägg på denna bajsmackan.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Tyvärr är det nog inte riksbanken vi ska skylla på för att man inte svalkade av bostadsmarknaden utan regeringen som satt vid makten när priserna växte som fortast. Det vill säga den borgerliga regeringen som tillträdde 2006.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bara ett av symtomen på en ekonomiskt marknad som politikerna manipulerat till nåt helt bisarrt. Vet knappt vad jag ska börja anmärka på för det finns knappt nåt sunt kvar någonstans i marknaden. Och vad ska de göra för att elda på tillväxten när det blir lågkonjunktur?

Och ännu mer undrar jag var jag kan ta skydd när det väl gå åt skogen? Kanske man ska sikta på att bli självhushållande bonde? Göran Persson visste nog vad han gjorde när han köpte sin gård...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi lever i ett land där vi tror vi är rika för att vi tar ut höga löner av varandra för att städa varandras kök, vi ha vidare bestämt att vår bostäder ska bli allt dyrare så att vi kan bli ännu rikare. Och all form av äkta produktionsarbete har vi skickat bort till Asien.

Vi belånar oss sedan allt mer för att på skuld konsumera de asiaterna tillverkar åt oss men det är ju inget problem för min arbetade timme när jag skurar golvet hos grannen är ju självklart värd 20 gånger mer än kinesens arbetade timme när han bygger den stereon jag köper imorgon och så kommer det alltid att förbli. :näsblod Eller kommer kanske världen ekonomiskt sett vara helt upp och ner vänd om några generationer?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Pessimister, klart politikerna löser det på sikt, det är ju våra kompetentaste vi valt dit dom sitter nu.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Det finns något väldigt osunt i att svensk ekonomi bara överlever med devalveringar av valutan. Att RB skulle sänka räntan för att nå sitt inflationsmål känns inte trovärdigt. Det målet har de ej nått på flera år. Nu plötsligt paniksänker de räntan. Tror mer att Magdalena beordrat det för att sänka kronan. Hon försöker säkert rädda lite av vår export när resten av regeringen verkar fullt upptagna med att förstöra landets handelsrelationer.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Och ännu mer undrar jag var jag kan ta skydd när det väl gå åt skogen? Kanske man ska sikta på att bli självhushållande bonde?

Härligt att se att det finns fler som delar min framtidstro, eller inte... Får/Kan man ens ha ett självhushåll idag med alla lagar och regler som finns?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker väl att hela det ekonomiska systemet är något av en fars, men jag kan egentligen inte tillräckligt om det för att säga något vettigt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Bara ett av symtomen på en ekonomiskt marknad som politikerna manipulerat till nåt helt bisarrt. Vet knappt vad jag ska börja anmärka på för det finns knappt nåt sunt kvar någonstans i marknaden. Och vad ska de göra för att elda på tillväxten när det blir lågkonjunktur?

Och ännu mer undrar jag var jag kan ta skydd när det väl gå åt skogen? Kanske man ska sikta på att bli självhushållande bonde? Göran Persson visste nog vad han gjorde när han köpte sin gård...


Jepp. Påbörjat arbetet med självförsörjning, då det inte är gjort över en natt. Men får iaf ihop rotsaker ägg och kött så jag klarar mig och familjen. Därtill ett lagom omfattande fritidsfiske. Honung upptill.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Ja som sagt ar det helt bisarrt. Vad jag tycker om saken vet jag inte riktigt. Orsakat av krisen 07-08 nar fega politiker foroskte radda skinnet pa sig sjalv och diverse polare i naringslivet. Hade dom latit marknaden sjalv reglera saker och ting da, hade vi sakert haft det bra nu med en mycket stabilare framtid.

Att skylla pa riksbanken ar lojligt, dom hade val inte mycket val an att folja vad hande i resten av vast varlden?

Problemet ar vart politiska system, inte forran vi har tagit bort politikerna fran poilitiken kommer vi att kunna undvika dessa vansinningheter i framtiden.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns något väldigt osunt i att svensk ekonomi bara överlever med devalveringar av valutan. Att RB skulle sänka räntan för att nå sitt inflationsmål känns inte trovärdigt. Det målet har de ej nått på flera år. Nu plötsligt paniksänker de räntan. Tror mer att Magdalena beordrat det för att sänka kronan. Hon försöker säkert rädda lite av vår export när resten av regeringen verkar fullt upptagna med att förstöra landets handelsrelationer.

Beordrat, nja...

Riksbanken har länge försökt bromsa utvecklingen på bla bostadsmarknaden. De har fått kritik för deras uppgift på pappret är främst att styra inflationen. Här kan man ju invända mot det horribla i att bostadspriser och div andra fasta tillgångsvärden är utlämnade från inflationsberäkningarna men det är en annan sak.

Nåväl, det var nyligen någon utredning följd av nån åthutning om att de ursprungliga direktiven skulle minsann följas av riksbanken.
Följaktligen så tror jag att vad vi nu ser är en desillusionerad bitter Ingves som rätt ner i halsen ger giriga politikerna precis vad de frågar efter trots att han förstår vad följderna kommer bli. Han har även understrukit vikten av att politikerna nu får ansvaret över bostadsbubblor, tillväxt och allt annat som inte har namnet inflation.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Härligt att se att det finns fler som delar min framtidstro, eller inte... Får/Kan man ens ha ett självhushåll idag med alla lagar och regler som finns?

Mycket kan politikerna styra men vad jag odlar på min tomt är ännu så länge oreglerat, lite skog så jag får ved att värma huset med och att elda gengasgaregatet till bilen kan dom knappast heller ta ifrån mig. Kycklingar, getter och grisar tror jag inte heller det finns något som hindrar mig att ha. Kossor vette sjutton dock om jag får ha...
Sen har jag inga större problem att plocka en ren eller två häromkring utan att någon skulle märka nåt. Fiska lite abborre och kanske snara lite fågel.

Sen kan jag laga lite maskiner i grannskapet så att jag kan byta till mig lite salt och annan smålyx.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jepp. Påbörjat arbetet med självförsörjning, då det inte är gjort över en natt. Men får iaf ihop rotsaker ägg och kött så jag klarar mig och familjen. Därtill ett lagom omfattande fritidsfiske. Honung upptill.

:tummenupp Vårt land producerar inte mer än vad vi äter upp färskt medans det är säsong. Ska utöka lite till sommaren så vi klarar ytterligare några veckor av året.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Det är väl strålande att banken äntligen betalar för att man lånar pengar och att man själv får betala för att spara pengar :yoparty
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top