Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaawa

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Mycket trevligt!

Jawa (och tex MZ) var hojar gjorda för användning, och inte alls dåliga om än ofta finesslöst utförda. Men fokus på hållbarhet. Det heltäckande kedjeskyddet finns ju tex för att förlänga livslängden på drivpaketet med typ 300%.

Den ser ut att vara i fint skick, håll den i det skicket så har din investering ökat trefaldigt i värde. Och kul att köra är det ju alltid.:tummenupp



Jo den lilla provturen jag fick igår tog mig snabbt tillbaks till 15-års åldern. Det var knatter, pang, bwaaaaaaaaaaaaah kombinerat med doften och trumbromsar doppade i 5-56 samt fjädring som på en Puch Dakota. Japp jag tror jag kommer att gilla denna moppen. :kär
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Om någon råkar ha en rotor liggandes på vinden är min kass och behöver ersättas.

143737967_1_644x461_yakor-rotor-generatora-izh-planeta-yupiter-jawa-634-6-v-638-12-v-harkov.jpg
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Nu jäklar tar vi klivet in i rymdåldern. Beställde ett brytarlöst system till moppen och lite annat smågodis.:banana

iu
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Då blev det lite garagetid idag. Smällde bla på det brytarlösa tänd/laddningssystemet. Dom hade nog bråttom på fabriken den dagen då dom gjorde mitt paket. Fick hälften av skruvarna och fästen ungefär. Sen försöker dom nog rädda regnskogen för monteringanvisningen bestod av en sida med text som refererade till bilder på sidan 2 och den ligger väl i Tjeckien på något industrigolv. Nåja det var ju som tur ett jäkligt enkelt elsystem så det gick att klura ut vilket som skulle kopplas med vad. Sen vare lite blårökstime!

Varnar känsliga tittare för att det här är ett oredigerat filmklipp utan musik o brudar.

 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Så nonchalant varvmätare. "Äh, nått häriomkring är det väl, vafan bryr du dig för?"
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Så nonchalant varvmätare. "Äh, nått häriomkring är det väl, vafan bryr du dig för?"

Det är viktigast att försöka hålla nålen i det gröna fältet för då är det economic mode. Made in Tjeckien är nog fan inte riktigt samma sak som made in Japan.:D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Sådär exakta varvräknare var det ju också på Casalmopparna om någon minns dem (osaliga i åminnelse). Fast skalan var väl 3.000-10.000 på dem...

Jag tänker på ditt luftfilter. Det ser i mina ögon lite O-Jawa-aktigt ut. Öststatarna hade annars ofta mycket rejäla luftfilter på sina maskiner. När man monterar dessa filter på andra motorer brukar man få bestycka om dem (och dessutom renovera dem betydligt oftare - de är att betrakta som skådebröd), men du kanske har tänkt på det?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Sådär exakta varvräknare var det ju också på Casalmopparna om någon minns dem (osaliga i åminnelse). Fast skalan var väl 3.000-10.000 på dem...

Jag tänker på ditt luftfilter. Det ser i mina ögon lite O-Jawa-aktigt ut. Öststatarna hade annars ofta mycket rejäla luftfilter på sina maskiner. När man monterar dessa filter på andra motorer brukar man få bestycka om dem (och dessutom renovera dem betydligt oftare - de är att betrakta som skådebröd), men du kanske har tänkt på det?


Det rejäla luftfiltret med tillhörande resväska har jag lagt på hyllan. I gasaren sitter 115 munstycke och nålen är lyft ett snäpp. Ska funka väl enligt halvsäkra källor. :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Utmärkt, kanske en effektökning motsvarande en luckad kolv också? Eller iaf ställbart munstycke? :yoparty

Du får hemskt gärna lägga upp en film med lite bwaaaaaaaaaaaah på vid tillfälle, det här är skitkul och jag blir själv sugen på en öststatare att bränna tvåtaktsolja med.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Ska dra moppen genom bilprovningen bara sen ska det väl kunna bli lite rejsmovies.:hihi

Skulle kanske ta och gnugga toppen mot garagegolvet för att öka prestandan ytterligare.:gnissla
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Tog en liten filmsnutt på en provtur idag. Slirande koppling och en extra neutral mellan 3:an och 4:an var dagens problem.:D

Som vanligt ett helt vanligt klipp utan musik o brudar så ni med högre krav behöver inte klicka igång filmen.

 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Utmärkt!

Ren körglädje. Varför köpa en hoj för en kvarts miljon?

Det där med extra neutraler vet jag allt om, som gammelbumseägare... Var bestämd!
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
På javan är det tydligen standard att lagret på utgående drev går ner sig. Detta i sin tur orsakar ökat slitage på växelgafflar och någon slags styrplåt. Många gör felet att byta ut dom synligt dåliga växelgafflarna men det är egentligen bara symtom på det riktiga problemet.
Så länge jag bara har problem att få i 4:an vid "snabbväxling" kommer jag att köra vidare och isf renovera lådan till vintern då moppen ändå ska plockas ner för customisering.

Något åt det här hållet hade jag tänkt mig framöver.
tumblr_nhpb16mYkx1rihrbso1_1280.jpg
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Hur tungt svänghjul har den där saken.
:D
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Oj vad jag saknar min gamla Jawa nu! Gissar på att du sitter och drömmer om rejäla däck och liiiiite bättre dämpning just nu va? Underbart ljud i de där maskinerna!
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Oj vad jag saknar min gamla Jawa nu! Gissar på att du sitter och drömmer om rejäla däck och liiiiite bättre dämpning just nu va? Underbart ljud i de där maskinerna!

Jaaaooo det är en balansgång det där. Blir det för bra fjädring och bromsar kommer motorn att kännas lam.
Efter några rejäla genomslag bak kan jag tänka mig att biffa upp dämpningen en smula där.:smasha

Lite trialaktigt mönster på däcken skulle funka fint. Just nu sitter det ganska grovt mönster bak och något diagonalliknande 40-tals aktigt fram. Balla egenskaper när man bränner runt på gräsmattan. :hihi
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Blev ett rejält test av Jawan igår. Över 30 mil i skithärligt väder. Endast en incident när förgasaren poppade loss från insuget. :hihi
Märkligt att en moppe för 5000 med asdåliga bromsar, kass fjädring, gummiram mm kan vara så jäkla kul att köra.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Lite pysselbilder.

2F5E7388-1056-4DAC-970F-9065A94BC7B5_zpsbozrmqfc.jpg

Brände fast en järnbit att fästa spänningsregulatorn i.



967B688B-690B-45C6-BF88-0723D2FA82D8_zpsxg5zykof.jpg

Fixat ett mindre batteri och en hemmabockad hållare till detta.


39673724-2C6E-4DF8-9DA3-5D023C659034_zpspbpvkgmg.jpg

Kopplingvajern är lite seg i returen så man får puffa på kopplingshandtaget den sista biten.


7B535EEB-4F3E-4F93-9663-7384078EBCA8_zpslwx5usyb.jpg

Pillade dit en fjäder som hjälper till med returen. Möööööed bättor nu.:tummenupp
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Lite mer pyssel. Plockade bort den rostfria plåtbiten som var hiskeligt ful även med Jawamått mätt. Originalplåten under var knäckt misshandlad och rostig. Blev till att slipa bort det värsta och rikta upp den med hammare och skruvstäd. Ett snabbt lager färg och sen tillbaks på sin plats.

0620c723-9375-485e-9441-d344f9a331b8_zpsszzsnaww.jpg




A4D1CEFF-91B7-4CBD-94A2-1B241119508E_zpsogohonuj.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top