Övningskörning "inhägnat" område, VAD exakt gäller?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Som rubriken, VAD gäller? Det står ju för bövelen olika precis överallt. Någon är säker på att det är tillåtet, medans nästa påstår att det är strikt förbjudet, bägge lika säkra typ...

Ska ta mc-kort (A) nästa månad och skulle vilja öva, framförallt på manöverbanan, på jobbets parkeringsplats som är helt tom på helgerna. Parkeringen är företagets och ingen rör sig där på helgerna. Tänkte rulla dit min mc som är bara ett par hundra meter därifrån och sen puttra runt där själv. Parkeringen är inte inhägnad i den bemärkelsen att där är staket, fängsel, mur etc runt den, bara markerad med buskar och skyltar som nämner "privat mark" etc, typ...

Går detta eller inte?
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Kan polisen dyka upp när du kör där? Det är svar på din fråga
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det går inte!
Staketet skall hindra oskyldiga att komma in i området
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Det som gäller är att området måste vara en godkänd motorbana,
annars är det samma regler som på vägen.

"Inhägnat område" är missvisande.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Om det är lagligt eller ej tycker jag är lite oväsentligt i dessa sammanhang faktiskt.
Det viktiga tycker iaf jag är att det är "privat mark" dit ingen direkt har tillträde antingen via staket eller grönska, att det i dessa fall endast handlar om manöverövning i låg fart och framförallt det viktigaste att man har försäkringar som gäller.

Allt detta osidosatt om det ändå rör sig mycket folk på platsen som kan bli skadade på ett eller annat vis.
 

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Vad jag minns vad gäller regler för cross/enduro så vill jag minnas en textrad som definierade inhägnat område. Då det är en definition bör den gälla även i övriga sammanhang vill jag tycka.

Minst 60cm högt staket/stängel runt området för att vara "avskärmat" från allmänhet.

Har dock ingen källa på detta.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Som någon var inne på, det ska va godkänt som inhägnat område, förmodligen LS som gör det, eller kommunen,, vet inte.. men det räcker iaf inte att det ÄR inhägnat med staket, grindar osv..

Du kan bygga ett litet fort med en berlinmur runt, så länge det inte är "klassat" som inhägnat av rätt instans så gills det inte
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Som alla andra säger så är de väl inte exakt lagligt, men puttrar du runt på en lågfarts konbana lär de krävas en jäkligt grinig polis för att du ska åka dit på nåt. Fast de är bara vad jag tycker nu
 

hubbz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Märsta
Hoj
2008 Kawasaki ZX-10r; 1997 Kawasaki ZX-9r Ninja
Det beror på vad rätten avser vara ett inhängnat område.
Enligt kökortslagen kap2 #10-13 behövs EJ körkortsbehörighet inom inhängnat fabriks, järnvägs el. tävlingsområde.
Idag finns endast riktlinjer för vad som klassas inhängnat fabriksområde. Generellt sett skall inte obehöriga med lätthet kunna ta sig in på området. Tuff terräng eller stängsel spelar ingen roll. Däremot får det inte vara fri väg in på området.
Vill du vara på säkra sidan bör det vara stängsel och låst grind.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ha det är fantastiskt...TS säger: "Någon är säker på att det är tillåtet, medans nästa påstår att det är strikt förbjudet, bägge lika säkra typ..."
Och efter 14 inlägg är församlingen helt säker på att det är förbjudet om du så äger Fort Knox så hjälper inte det.
Då händer det, inlägg 15 är lika säker på motsatsen så nudå TS nu är vi tillbaka där du startade...ha ha ha
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Haha, jaaahaaa, då var man där igen då... Finns visst inga enkla svar på detta verkar det som. Polisstationen ligger nära med så jag kommer INTE att "prova" övningsköra där
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Ha det är fantastiskt...TS säger: "Någon är säker på att det är tillåtet, medans nästa påstår att det är strikt förbjudet, bägge lika säkra typ..."
Och efter 14 inlägg är församlingen helt säker på att det är förbjudet om du så äger Fort Knox så hjälper inte det.
Då händer det, inlägg 15 är lika säker på motsatsen så nudå TS nu är vi tillbaka där du startade...ha ha ha

Att det blir så är inte konstigt.
Inhägnat område är synnerligen uselt om ens verkligen "definierat". Inte ens polisen som skall se till att lagen efterlevs vet vad som gäller.
I bästa fall så finns det en eller flera prejudicerande domar från hovrätter eller Högsta domstolen som kan vara till vägledning om man orkar läsa dem.
Kanske kan med lite tur förarbetet till lagstiftningen ge viss vink om vad lagstiftaren hade i tankarna....

Men som jag började...det är inte konstigt att TS får motstridiga svar/besked...
 
Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Varför inte prata med polisen och berätta vad du tänkt göra och hur de ställer sig till det? Det kanske inte är hundra lagligt men kanske inte helt otänkbart att de ser mellan fingrarna.

Jag och en kompis "övningskörde" på en avstyckad väg där det finns elljusspår och lite sådant. När han höll på att öva bromsteknik kom polisen. Min 954 var inte helt laglig och jag vinkade på dem och dem tillbaka sen åktde de igen. Vart ju rätt uppenbart att vi faktiskt tränade. Körskolan brukar även dem köra där. Jag hade tagit mig en halvtimme och frågat! Annars är det väl bara att fixa en handledare:rolleyes:
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top