35 kw strypning till ER6-n

aalialgoz

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Uppsala
Hoj
Letar ny A2 hoj
Tjena har precis köpt en ER6-n (2007) och tänkte strypa den till 35kw. Har letat runt lite på nätet efter olika sorters strypningar men hittar inget som verkar vara legit. Någon som har tips på vart och vilken sorts strypning som fungerar bäst?
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Tjenare.
När jag hade 25kw på min 07a er6 så var den enbart strypt med en skruv som blockade gashandtaget från att dra fullt ut. Det ska inte krävas ingrepp i motorn mm. Hör av dig till kawasaki återförsäljare typ Gertz i Ängelholm. De vet exakt vad som ska användas. Pris för mig då inkl. arbete, delar och omregistrering var ca 1700.
Lycka till. :hej
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Ta kontakt med mc kompniet i Väring. Dom säljer strypsatser från alphatecnik.

Jag är inte säker på att kawasaki har egna strypsatser till gamla er 6 på 35 kw. Strypsatser till 25 kw fanns som orginal tillbehör till dessa årsmodeller.

Till nyare årsmodeller (2012-) finns däremot orginal strypsatser för 35 kw.

Om det bara är en strypning på pappret , då går det förstås lika bra med 25 kw varianten. Men samtidigt höjer nog 35 kw varianten andrahandsvärdet något eftersom den variantenr lite av en bristvara.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Utan att gå offtopic. Hur kommer det sig att man vill strypa ner en sån snygg hoj? :)
A2 krav, max 35kw fram tills du är 24år eller har haft A2 i 2 år och utför ytterligare en uppkörning (gäller även om du har A2 samt fyller 24 och vill ha ett vanligt A kort)

Utan att gå mer off topic, men har du mc kort? :hihi



skoja bara, ta ett inte så serriöst :krama
 

Vidmar

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2015
Ort
Höllviken
Hoj
Letar efter Kawasaki ER6F
Jag lämnar in min er6-f 2008 på måndag för strypning och 2400 mila servning. Kan återkomma nästa vecka vad det kostade mig. Tror på runt en 2000:- dock för strypningen!

:tummenupp
 

aalialgoz

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Uppsala
Hoj
Letar ny A2 hoj
Jag lämnar in min er6-f 2008 på måndag för strypning och 2400 mila servning. Kan återkomma nästa vecka vad det kostade mig. Tror på runt en 2000:- dock för strypningen!

:tummenupp

Skulle vare sjukt tacksam, vart är det du har lämnat in den om man får fråga, och köpte du strypsatsen själv eller ingår det i paketet?
 

Vidmar

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2015
Ort
Höllviken
Hoj
Letar efter Kawasaki ER6F
Skulle vare sjukt tacksam, vart är det du har lämnat in den om man får fråga, och köpte du strypsatsen själv eller ingår det i paketet?

Hej, jag lämna in den på autocenter i Vellinge kan varmt rekommenderas! Själva strypsatsen köpte vi hos kawasaki tror den gick på runt 2400kr sen bytte vi olja, filter och tändstift för servandet av pinglan allt som allt med strypning, 2400mila servning och besiktning (fredrik är ingenjör och får besiktiga själv!:yoparty) så landa hela kalaset på runt 4000kr Det hela tog 2,5 dag så gick snabbt och smidigt. Fredrik kör själv bana och kan varmt rekommendera han!
 

Arkstedt

Medlem
Gick med
3 Jan 2012
Ort
Åkersberga
Hoj
Kawasaki ER6-N -07
Orginalstrypning till 35kw finns inte för er6-n från 2007

Den enda strypningen som finns köper du från mc-kompaniet. Kostar 1700kr + frakt, och då får du med ett papper som du ska signera för att intyga att du skruvat dit strypningen.

När den väl är på plats bokar du tid för regbesiktning hos besiktningsingenjör på bilbesiktningen. Han kommer titta på hojen, fråga hur långt den gått, se om orginalavgasröret är på, verifiera att metallbiten faktiskt är ditskruvad och sen får du åka därifrån.


Jag har gjort exakt det på min er6-n 2007 ABS, pratade med Kawasaki som sa att det var enda lösningen för att få ner den till 35kW.

Lämna för guds skull inte in hojen för att få det monterat - de kommer betalt för ett jobb som på fullt allvar tar dig 30 sekunder om du vet hur man hanterar en skruvmejsel.
 

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Ort
Tyresö
Hoj
.
Tjenare.
När jag hade 25kw på min 07a er6 så var den enbart strypt med en skruv som blockade gashandtaget från att dra fullt ut. Det ska inte krävas ingrepp i motorn mm. Hör av dig till kawasaki återförsäljare typ Gertz i Ängelholm. De vet exakt vad som ska användas. Pris för mig då inkl. arbete, delar och omregistrering var ca 1700.
Lycka till. :hej
Billigt, billigt, billigt!

Strypte min ER-6 för ett år sedan: Registreringsbesiktningen kostade närmare 1 000, delen (en metallplatta, intyg och två skruvar) närmare 2 000 och arbetet kommer jag inte riktigt ihåg men vill minnas att det var mellan 500-1000 kronor (jag hade lite annat att göra och vågade inte meka själv). Totalt gick allt med andra ord på ~3 500-4 000. Alltså minst det dubbla av vad du betalade :gnissla

Om jag behåller samma motorcykel nästa år fast stryper av den så tillkommer ~1 000 kronor för registreringsbesiktning och 1 800 kronor för ytterligare en uppkörning (säkert någon 1 000-lapp i försäkring också men det är fullt förståeligt). Sedan har jag en metallbit över som troligtvis har ett andrahandsvärde på närmare 0 kronor utan intyget. Långt ifrån helt hundra på det här med intyget, någon som har bättre koll? Han på verkstaden snackade i alla fall om ett intyg men det var lite otydligt :confused:

Förstår absolut principen med att endast få ha en 35 kw motorcykel när man är under 24 år, men finner övergången från A2 till A lite jobbig om man vill behålla samma motorcykel i något år.
 

Tabz

TheCreator
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Kungälv
Hoj
2008 Kawasaki ER6-N
Orginalstrypning till 35kw finns inte för er6-n från 2007

Den enda strypningen som finns köper du från mc-kompaniet. Kostar 1700kr + frakt, och då får du med ett papper som du ska signera för att intyga att du skruvat dit strypningen.

När den väl är på plats bokar du tid för regbesiktning hos besiktningsingenjör på bilbesiktningen. Han kommer titta på hojen, fråga hur långt den gått, se om orginalavgasröret är på, verifiera att metallbiten faktiskt är ditskruvad och sen får du åka därifrån.


Jag har gjort exakt det på min er6-n 2007 ABS, pratade med Kawasaki som sa att det var enda lösningen för att få ner den till 35kW.

Lämna för guds skull inte in hojen för att få det monterat - de kommer betalt för ett jobb som på fullt allvar tar dig 30 sekunder om du vet hur man hanterar en skruvmejsel.

Precis som Arkstedt säger! Köp grejerna från MC-kompaniet, det är en Insekskruv som gör att throtteln inte går att vrida fullvarv. Pappret är ett intyg på att den är strypt!

1700:- och tar 5 sekunder att montera! :) Ägde en 2006 er6-n som jag ströp till 25kw 2012. Har nu en chippad 2008:a ostrypt som går som rackaren! Världens skönaste hoj för såväl nybörjare som veteraner! :) :hihi:tummenupp
 

aalialgoz

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2015
Ort
Uppsala
Hoj
Letar ny A2 hoj
Precis som Arkstedt säger! Köp grejerna från MC-kompaniet, det är en Insekskruv som gör att throtteln inte går att vrida fullvarv. Pappret är ett intyg på att den är strypt!

1700:- och tar 5 sekunder att montera! :) Ägde en 2006 er6-n som jag ströp till 25kw 2012. Har nu en chippad 2008:a ostrypt som går som rackaren! Världens skönaste hoj för såväl nybörjare som veteraner! :) :hihi:tummenupp

Tjena fått hem strypningen från MC-kompaniet tänkte bara fråga, det är bara ett pappee samt en "platta" som ska skruvas på som man får med, inga skruvar eller liknande följer med?
 
Last edited:

Drollish

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki er6n- 13
Monterade dit min igår, du får en "bricka" som är L-formad ungefär. Tog mig 2 timmar att montera, har aldrig meckat förut, så går säkerligen att göra fortare.

Dock så har jag en er6n -13, behövde ta väck alla kåpor, tanken, luftboxen.
Luftboxen var de värsta, de som tog längst tid, den var rätt jävligt att få väck pga alla elkablar, slangar etc som klämde fast den.
2013 och uppåt så kan man inte bara ha en skruvmejsel, det är som jag skrev ovan, allt de ska väck innan du kan komma åt och montera strypbrickan.
 

Drollish

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki er6n- 13
Jag har en liten fundering, vart ska man sätta det här klistermärket som skickas med strypningen?
Ska man klistra över de på de gamla märket som sitter på ramen under tanken? :va
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top