KTM 1290 Super Adventure

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Lutar mer åt Super Adventure, såg dock att det kommer en uppdaterad version till 2017 så jag tror jag avvaktar till dess om jag inte får en väldigt bra deal på en 2016.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är väl bara en liten facelift på kåpan
Jag googlade:tummenupp
 

nagge01

Medlem
Gick med
13 Jul 2015
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Lär presenteras på någon mässa i höst, något mer än lite omdesignad plast hoppas jag på, kanske quickshifter?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tänkte komplettera med extraljus till nästa säsong.
Någon som satt på något redan och har lite bilder?
Funderar annars på det här kittet.
led.JPG

.
Jag skall nog inte misshandla dem fullt så här illa. :)

Eller skall man köra de klassiska på var sida för att få "triangeln"? :va

Någon som vet om man kan slå på "cornering led'arena" hela tiden.
Vore coolt att iaf ha en LED igång.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
blir det inte mörkt när du svänger ?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
jag tänkte mer på att om lampan sitter på nedre styrkronan, så är tanken eller kylarvingarna i vägen när man svänger...?
:va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
jag tänkte mer på att om lampan sitter på nedre styrkronan, så är tanken eller kylarvingarna i vägen när man svänger...?
:va

Ah, då är jag med. :)
Jo, lite av ljuset skyms nog.
Å andra sidan funkar det som kurv-ljusen så att det bättre lyser upp åt det håll man är på väg.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Någon här med KTM som har något projekt på gång under vinter? :)
Komplettering, nyköp etc.

Tänkte försöka skaffa någon form av halogen-extraljus.
Nån som redan satt på några extraljus? :dummer

Funderar också på KTM's hjul-lås.
Synd att det inte är godkänt för det verkar så smidigt. :(
Någon som har det redan?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag skall bara komplettera med en Boosterplug, så den inte går för magert med slip on-dämparen samt att den skall gå lite jämnare på låga varv och lite belastning
http://www.boosterplug.com/shop/frontpage.html

När tanken och alla kåpor är borta så ryker även SAS-systemet, mindre vikt och avgassmällar samt mer plats. "less is more"(inga vettiga skäl egentligen).

Kommer även byta den vita framskärmen mot en svart dito från 1190´n
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag skall bara komplettera med en Boosterplug, så den inte går för magert med slip on-dämparen samt att den skall gå lite jämnare på låga varv och lite belastning
http://www.boosterplug.com/shop/frontpage.html

När tanken och alla kåpor är borta så ryker även SAS-systemet, mindre vikt och avgassmällar samt mer plats. "less is more"(inga vettiga skäl egentligen).

Kommer även byta den vita framskärmen mot en svart dito från 1190´n
Har du ngn erfarenhet av boosterplug sedan tidigare? Är ju en smutt lösning men a är skeptisk till att det funkar att bara fetta på jämnt över hela registret.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
den skall tydligen inte feta på jämnt, utan olika vid olika temperaturer.
Den lurar tempgivaren så att ECU´n tror att det är kallare. Eftersom behovet av extra bränsle inte är linjärt, så händer det något magiskt i "pluggen".
Enklast vore att bara lägga ett motstånd över tempgivaren i luftburken, men då blir att alltid lika mycket för mycket :va

Hixman på detta forum verkar nöjd med sin plugg ...

Det är väl som en "KCR-box " till en dieselbil...
 
Last edited:

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har inte hunnit köra så mycket med Boosterpluggen men är nöjd med den hittills. Jag kör med ett slip-on utan dB-killer och hade ganska mycket avgassmällar på avslag tidigare vilket blev betydligt bättre. Nu var den ju inte så ryckig och "snappy" innan, men jag upplever helt klart en förbättring i gasresponsen. Kanske bara är placeboeffekten men jag tycker absolut att den känns ännu brutalare i låg och mellaregistret:yoparty. Bränsleförbrukningen ökar förmodligen vid aggressiv körning men min "normalkörning" påverkades inte. Faktum är att den snarare minskade något i jämn fart. Googlade innan köp och hittade i princip bara positiva omdömen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om jag fattat det rätt så är den inte så avancerad, men man slipper testa ut den själv om man skulle bygga den själv...

Man lurar signalen med en extra tempgivare, den extra tempgivaren ger olika motstånd beroende på temperaturen . För att signalen inte skall gå fullständig bananas :banana så stryper man den lite med ett vanligt motstånd inne i den "magiska svarta biten" så att den bara luras lite. den seriekopplas därefter med den ordinäre tempgivare.

Det är ingen rymdforskning, men jag har inte tid eller möjlighet att testa fram något på egen hand.:3freak
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Om jag fattat det rätt så är den inte så avancerad, men man slipper testa ut den själv om man skulle bygga den själv...

Man lurar signalen med en extra tempgivare, den extra tempgivaren ger olika motstånd beroende på temperaturen . För att signalen inte skall gå fullständig bananas :banana så stryper man den lite med ett vanligt motstånd inne i den "magiska svarta biten" så att den bara luras lite. den seriekopplas därefter med den ordinäre tempgivare.

Det är ingen rymdforskning, men jag har inte tid eller möjlighet att testa fram något på egen hand.:3freak

Precis:tummenupp Man får en "fetning" på 6% oavsett omgivningens temperatur. En fast resistor som ger optimalt värde i svensk sommartemp skulle ge ca. 10% i 35-gradig värme på semestertrippen, vilket är för mycket.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Om man köper tex rottweilers dongles för att ta bort O2 sensorerna på avgassystem, så är det bara en kontakt med ett vanligt motstånd som bryggar.
Den lurar systemet så att det fetar på med 2% mer bränsle upp till 5500 varv innan det övergår till en "open loop"(förprogramerat).
Detta för att slippa fördröjningen när programmet justeras i realtid, samt att den går lite magert på låga varv för att klara avgaskraven.

Ingen high-tec precis ....:fakta
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Jag köpte ett hjullås till min förra hoj det gick att flytta till min nya hoj
och passar även på min 690
Det är väldigt smidigt men jag är lite fundersam över pinnen som går
in i skivan den är bara 6,25mm
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Har ganska nyligen kommit hem från min årliga europa tour i alper och dolomiter. Blev lite franska alper och Côte d'Azur i år. Mycket lyckat:tummenupp. Drygt 600 mil i ganska inspirerat tempo utan några som helst problem. Hojen har gått som en klocka och är helt perfekt för den här typen av körning. Tungt packad med Touratechs största korvlådor snittade jag 0,64. Autobahn genom Tyskland med drygt 160 km/h på farthållaren drog den 0,65. Kan inte tänka mig något bättre för detta ändamål. Slipper man strul med skeva fälgar så är detta den ultimata äventyrshojen. Massor av pulver och prestanda men ändå bekväm och trygg.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top