KTM 1290 Super Adventure

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Honda släpper ju sin nya Africa twin med till våren, så den kanske kan vara nåt med. Dock saknar den ju en del effekt om man jämför med ktm:en. Men kan nog vara en ball hoj det med.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur är sportigheten mot BMW s 1000 RX ?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Det bästa är väl att försöka provköra en och se om du får feeling!
Tack för svaret Challe :) Jag har provat en 1190 Adv back to back mot en Triumph Explorer 800, och det var just enkelheten med dynamiska fjädringen samt motorn som fick mig att fastna för 1190. För aktivt grusåka har jag ju min 690 Enduro, så med denna hoj är väl planen 70% asfalt. En 1290 Superadventure har jag bara torrbrutit, frågan är väl om den känns mycket större än 1190 när man väl kör aktivt? Men som Du säger - bäst är väl att åka in och provköra!

Tack igen :tummenupp
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hmm, tydligen blir jag av med min sporthoj och börjar fundera på om inte en SA kunde pryda sin plats i mitt garage ändå? :)

Är det någon av Er som kört SH tidigare och gått över till SA? Upplevd skillnad mellan 1190 Adv och 1290 SA? För seriöst grussmisk har jag en 690 Enduro i garaget, vad jag är ute efter är en riktigt skojig milslukare på halvtaskig asfaltväg med mycket umph ut ur kurvorna, men som inte protesterar allt för mycket om man till äventyrs skulle hamna på grusväg.

Vad tror Ni? Är det 1290 som gäller eller ska jag snegla åt något annat håll?

Klart du skall prova en. :)
Jag provade en 1190 men tyckte den var för "rå" sas.
Dock skall erkännas att det bara var ca 40 min provkörning.
Jag upplever dock SA'n som mycket mer "belevad" eller "välbalanserad".
Hade en Tiger 800 Roadie som jag var väldigt nöjd med.
Jag var lite orolig att denna skulle bli för stor och lite otymplig för enklare körning.
Men icke!
1290'in är allt Tiger var men ggr 3.
Bättre motor, ännu snällare växellåda, löjligt kurvstabil, enklare i låga farter och GRYMT mycket bättre fjädring.
Körde 250 mil i Norge på alla möjliga småvägar och efter ett tag slutar man försöka köra runt ojämnheter och potthål, den bara skakar till lite när man kör över sådant.
Jag är ingen grussprutare men vi körde iaf Aursjövägen som är sju mil grus utan knussel och om du dessutom kan köra grus (vilket inte jag kan) så skall det inte vara något problem.
Men på grus får den nog rejält stryk av 1190 Adv R.
Inga problem att skjutsa heller.

Helt enkelt en otrolig hoj väl värd ett test! :tummenupp
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Tack för svaret Challe :) Jag har provat en 1190 Adv back to back mot en Triumph Explorer 800, och det var just enkelheten med dynamiska fjädringen samt motorn som fick mig att fastna för 1190. För aktivt grusåka har jag ju min 690 Enduro, så med denna hoj är väl planen 70% asfalt. En 1290 Superadventure har jag bara torrbrutit, frågan är väl om den känns mycket större än 1190 när man väl kör aktivt? Men som Du säger - bäst är väl att åka in och provköra!

Tack igen :tummenupp

Varsågod:) Skillnaden i storlek känns knappt av, det är bara tanken som är lite större. Annars är känslan lika skön som 1190:in. Det låter ju som en hoj som kan passa dig om du gilla 1190:in:tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Finns det riktiga helsystem ( med db killers) till 1290 SA ?
Hur mappar man ? Måste man ha en Power commander eller kan man programmera om orginalboxen?
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Hur är sportigheten mot BMW s 1000 RX ?

Jag har inte kört bmw s1000xr, men iom den är en direkt konkurrent med Ducati Multistrada så skulle jag tro att den är lite sportigare. Multistradan känns sportigare än ktm iaf. Men och andra sidan så känns ducatin mer åt landsvägshållet. Iom att bmw har r1200gs och 1200 gsa, så är nog inte XR tänkte att konkurrera med i den tyngre äventyrsklassen.

Gillar du twin, så bör ju bmw:n falla bort iom den har rad fyra. Jag provkörde en Kawa z1000 och gillade inte alls motorkaraktären. Men det är ju en smaksak:)
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Finns det riktiga helsystem ( med db killers) till 1290 SA ?
Hur mappar man ? Måste man ha en Power commander eller kan man programmera om orginalboxen?

När jag köpte slipon till min 1190 adv (2013/2014), så sa dom att den inte fanns nån mappningen till den som tex smc 690. Dock om man körde med db killern i så behövde man inte mappa. När jag mappade min 690 så gjorde verkstaden det. Du skulle kunna testa att fråga i 1290 superduke r tråden, dom pratar mycket om mappning och power commander.

Jag tycker effekten är väldigt bra i själva maskinen som det är, enda man kan klaga på är ljudet samt att original dämparen är väldigt stor och ful. Jag köpte ett Wings slipon till min 1190 för att få lite bättre ljud och för att det var väldigt snyggt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har kört BMW RX, det är ju en rad 4: a, -jättebra hoj men jag gillar nog fåcylindriga hojar bättre ...

Om jag skaffar en 1290 SA så tänkte jag gå hela vägen med helsystem eller köra med original.
Om man inte behöver mappa om den med slip-on så är det väl inte vara någon skillnad mot original förutom vikten och ljudet, -eller?
:va
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Nu har jag fått ordning på mitt hoppande framhjul det visade sig vara felaktigt ekrat från fabrik
Wheeler Dealers i Stockholm fixade problemet på nolltid efter jag kört 1030 mil
Beviks i Linköping där jag köpte hojen sa när jag gjorde 100 mila servicen att däcktrycksgivaren
var för tung och inte kunde balanseras bort och att jag skulle få leva med vibrationer
KTM tycker jag ska gå till Beviks för att åtgärda problemet ??
Alltså får man ingen garanti på en ny KTM
Jag måste tillägga att Beviks har varit toppenbra fram till det här eländet
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu har jag fått ordning på mitt hoppande framhjul det visade sig vara felaktigt ekrat från fabrik
Wheeler Dealers i Stockholm fixade problemet på nolltid efter jag kört 1030 mil
Beviks i Linköping där jag köpte hojen sa när jag gjorde 100 mila servicen att däcktrycksgivaren
var för tung och inte kunde balanseras bort och att jag skulle få leva med vibrationer
KTM tycker jag ska gå till Beviks för att åtgärda problemet ??
Alltså får man ingen garanti på en ny KTM
Jag måste tillägga att Beviks har varit toppenbra fram till det här eländet

Skönt att du fick till det till slut!
De lönar sig att inte ge upp! :tummenupp
 

Bomagin

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2011
Ort
Hässelby
Hoj
Ktm 1290 Super Duke GT 690 enduro R
Det är tråkigt att en aktoriserad ktm-verkstad inte hittar felet
Det saknas nog utbildning
Felet är att man inte får gå till dom som kan då gäller inte garantin
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Det är tråkigt att en aktoriserad ktm-verkstad inte hittar felet
Det saknas nog utbildning
Felet är att man inte får gå till dom som kan då gäller inte garantin

Det där stämmer nog inte...
man är inte tvungen att gå till en "märkesverkstad" för att garantin skall gälla , men det måste vara fackmannamässigt utfört.

Garantiåtgärder brukar dock som regel utföras hos auktoriserade märkesverkstäder.

du kan alltså gå till Weeler dealer för att justera hjulet utan att garantin påverkas.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Hur mycket är kompatibelt från 1190n och 1290 SD ?
Tänkte på kåpor, sadlar och avgassystem mm
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hämtade min nya 1290 SA i dag:)
Har haft min 1190 i nästan precis ett år och hunnit med 2370 mil:rock Har inte haft ett enda problem med den och är jättenöjd. Gjorde dessvärre misstaget att provköra en 1290 för några veckor sedan:kär Vicken jävla motor:Bugar Kontaktar Bike i Göteborg för ett inbytespris med förhoppning om en bra höstdeal:rodnar Döm om min förvåning när de faktiskt presenterar en intressant deal:tuttar Faan, det trodde jag ju egentligen inte, vad göra nu:huvet Har ju Touratechkittat min 1190 in absurdum, men kollade att grejerna passade på 1290:n och det gjorde dom:tummenupp Ja, och nu är jag en i gänget:banana
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Hur mycket är kompatibelt från 1190n och 1290 SD ?
Tänkte på kåpor, sadlar och avgassystem mm


Detta vet jag nu är kompatibelt:fakta
Touratech komfortsadel, pannier rack, sidostödsförstoring. Tror med ganska stor säkerhet att även ljuddämpare är samma.
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Skall man ha original väskor eller inte?
Jag har hört att fästena kan vara ett problem ...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Detta vet jag nu är kompatibelt:fakta
Touratech komfortsadel, pannier rack, sidostödsförstoring, gps hållare. Tror med ganska stor säkerhet att även ljuddämpare är samma.

Kul och välkommen i gänget! :tummenupp
Du får skriva en jämförelse mellan hojjarna när du blivit varm i sadeln.

Med GPS-fäste menar du denna hållare vid instrumenten eller?
Isf tjöper jag d1rECkt. Har försökt få svar av Turatech ett år nu. :(
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skall man ha original väskor eller inte?
Jag har hört att fästena kan vara ett problem ...

Jag hade plast varianten på min Triumph Tiger.
Nu lade jag till och skaffade KTM's Toratech väskor.
Har inte ångrat det en sekund!

Kör utan sidoväskorna men tycker inte väsk-stagen stör nämnvärt iaf.
Jag har de svarta så de smälter in bra på hojen. :)

Har ingen bild på hojen utan sidoväskor men den ser bra ut med också! :kär
Macken_liten.gif
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Kul och välkommen i gänget! :tummenupp
Du får skriva en jämförelse mellan hojjarna när du blivit varm i sadeln.

Med GPS-fäste menar du denna hållare vid instrumenten eller?
Isf tjöper jag d1rECkt. Har försökt få svar av Turatech ett år nu. :(

Tack:)

Återkommer med en jämförelse. Ja, det är Touratechs gps-fäste jag menar. Passar ännu bättre än på 1190:tummenupp

- - - Updated - - -

Jag hade plast varianten på min Triumph Tiger.
Nu lade jag till och skaffade KTM's Toratech väskor.
Har inte ångrat det en sekund!

Kör utan sidoväskorna men tycker inte väsk-stagen stör nämnvärt iaf.
Jag har de svarta så de smälter in bra på hojen. :)

Har ingen bild på hojen utan sidoväskor men den ser bra ut med också! :kär
View attachment 424036

Håller helt med:fakta
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top